سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

4هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد؛

بزرگترین قطب تولید بنزین کشور افتتاح می شود

مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) در بهمن ماه سال جاری راه اندازی می‌شود که برای اجرای آن 4هزار و 300 میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  رشید سیدیان تولید کنونی بنزین پالایشگاه را حدود 8 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی کامل طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، تولید بنزین در این مجتمع به 16 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

وی اشاره کرد: طی سال‌های 89 و 90، عملیات احداث 20 واحد از مجموع 30 واحد طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) به اتمام رسید، در این راستا عملیات اجرایی واحدهای تصفیه نفتا و اکتانایزر با ظرفیت سه میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در روز با اکتان بالای 98 و واحد ایزومریزاسیون با ظرفیت 1.2 میلیون لیتر بنزین با اکتان 87 در شهریورماه سال گذشته به پایان رسید و با راه اندازی واحد تصفیه نفت سفید با ظرفیت 5.5 میلیون لیتر ادامه یافت.

مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) افزود: به این صورت روزانه 8.3 میلیون لیتر بنزین به تولید پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اضافه می‌شود و تولید بنزین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به ظرفیت نهایی یعنی روزانه 16 میلیون لیتر می‌رسد.

در این مرحله از راه‌اندازی، واحد تصفیه نفت گاز نیز که به دلیل عدم همکاری سازنده کمپرسورهای رفت و برگشتی با مشکلاتی در راه اندازی موجه شده بود به همت متخصصان داخلی با ظرفیت 8 میلیون لیتر در روز به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

سیدیان ادامه داد: علاوه بر آن، واحدهای جانبی نظیر آب و برق، بخار، هیدروژن و آمین در لیست واحدهای آماده بهره‌برداری قرار گرفت و واحد تصفیه باقی مانده تقطیر نفت خام (RCD) با ظرفیت 58 هزار بشکه در روز نیز، هم اکنون به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: خروجی واحد تصفیه باقی مانده تقطیر نفت خام به واحد شکننده کاتالیستی (RFCC) انتقال داده می‌شود.

سیدیان اضافه کرد:  از 166 نوع تجهیزات حدود 128 قطعات توسط سازندگان داخلی تامین شده است و حضور شرکت های گستره ایرانی منجر به تامین 45 درصدی تجهیزات بوده و بیش از 3 هزار کارگر در طرح توسعه این پالایشگاه مشغول بکار هستند.

مجری طرح ادامه داد: ساخت اولین واحد تحت لیسانس داخل کشور (لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت برای واحد ایزومریزاسیون) تولید روزانه 11.2 میلیون لیتر بنزین، اولین پالایشگاه دارای واحد پروپیلن، نصب سنگین ترین تجهیز یکپارچه در کل کشور به وزن یک هزار و 470 تن، اولین پالایشگاه دارای واحد تصفیه ته مانده برج اتمسفریک و خلا (RCD) و واحد شکننده ته مانده کاتالیستی (RFCC)، اولین پالایشگاه که در طراحی آن مطالعات خطرپذیری انجام شده، از جمله شاخص های طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند است.

سیدیان اظهار داشت: همکاری در ساخت 40 کیلومتر جاده اختصاصی در استان فارس برای حمل و نقل اجزای راکتورها و کوتاه تر کردن مسیر بیش از 500 کیلومتر در کل مسیر، ساخت 13 عدد راکتور بزرگ از 650 تن تا یک هزار و 350 تن در محل اجرای طرح، حمل سنگین ترین تجهیز یکپارچه در کشور به وزن 450 تن (6 دستگاه) و نصب سنگین ترین تجهیز یکپارچه در کل کشور به وزن یک هزار و 470 تن، از جمله ویژگی های این طرح است.

وی ادامه داد: مساحت محل اجرای این طرح 300 هکتار، بیش از 2.5 میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی، نزدیک به 315 هزار مترمکعب بتن ریزی، آرماتوربندی به میزان 43 هزار تن، لوله کشی به میزان یک هزار و 650 کیلومتر، چهار هزار کیلومتر کابل کشی، 130 هزار تن تجهیزات و سازه های فلزی، 650 کیلومتر جوشکاری لوله، 228 کیلومتر جوشکاری مخازن و ساخت و نصب 61 مخزن ذخیره، از دیگر شاخص های طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به عنوان یکی از ابرپروژه های ملی است.

سیدیان خاطر نشان کرد: تمامی کالاها و تجهیزات خرید داخل این طرح از 120 سازنده داخلی تامین شده که 60 درصد از این شرکت ها متعلق به استان مرکزی و 38 درصد از این میزان نیز مربوط به شهرستان شازند بوده است./عب
برچسب ها: بنزین ، تولید ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.