سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران چندمين خودروساز جهان در سال ۲۰۱۲ ؟!

مقایسه آمار تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته نوزدهمین خودروساز بزرگ جهان بوده است.


به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ کشورمان در سال ۲۰۱۱ میلادی با جهشی چشمگیر توانسته بود با تولید یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۵۰۵ دستگاه و رشد ۳.۱ درصدی تولید نسبت به سال ۲۰۱۰ عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ دنیا را از آن خود کند. با این وجود شرایط تولید خودرو در ایران طی سال گذشته میلادی باعث شد تا صعود چشمگیر ایران در سال ۲۰۱۱ به نزولی در سال ۲۰۱۲ تبدیل شود.

 براساس برآوردهای انجام شده تولید انواع خودرو در ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی در بهترین حالت ممکن به یک میلیون و ۵۸ هزار و ۸۵۰ دستگاه رسیده است. این رقم با احتساب تولید خودرو در کشور از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۰ تا پایان آذر ۱۳۹۱ بدست آمده است.

در بدترین شرایط ممکن و با فرض کاهش ۵۰ درصدی تولید خودرو در دی ماه ۱۳۹۱ نسبت به مدت مشابه در سال قبل هم تولید خودرو در کشور در سال ۲۰۱۲ حدود ۹۸۷ هزار و ۷۳۲ دستگاه بوده است.

اما با این احتساب این آمار و ارقام و با در نظر گرفتن اطلاعات تولید خودرو در کشورهای دیگر، ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی نوزدهمین خودروساز بزرگ جهان بوده است.

انگلستان، جمهوری چک، ترکیه، تایلند و اندونزی پنج کشوری هستند که براساس اطلاعات منتشر شده، توانسته‌اند از نظر حجم تولید خودرو از ایران پیشی بگیرند.

براساس آمار انجمن خودروسازان هر یک از این کشورها، تولید خودرو در انگلستان، جمهوری چک، ترکیه، تایلند و اندونزی در سال ۲۰۱۲ به ترتیب به حدود ۱.۴۶، ۱.۳۶، ۱.۰۷۳، ۲.۴۵ و ۱.۰۶۵ دستگاه رسید.

کشورهایی مانند لهستان، آرژانتین، ایتالیا، اسلواکی، بلژیک، مالزی و آفریقای جنوبی با وجود کاهش شدید تولید خودرو در ایران نتوانستند در رده‌بندی جهانی بالاتر از کشورمان قرار بگیرند.

انجمن جهانی خودروسازان چند ماه دیگر رده‌بندی جهانی کشورهای تولیدکننده خودرو را منتشر می‌کند. اما براساس برآوردهای انجام شده پیش‌بینی می‌شود رتبه ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود شش رده تنزل پیدا کرده است.
برچسب ها: خودرو ، میلادی ، جهان ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.