سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکریم بیماران و مدیریت خطر از مباحث مورد تاکید جشنواره سال آینده است

در جشنواره حاکمیت بالینی سال آینده در مواردی همچون تکریم بیماران ، مشارکت پزشکان و ممیزی بالینی تاکید خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛دکتر رواقی، مدیر کل دفتر بیمارستانی وزارت بهداشت امروز 7 بهمن در دومین جشنواره کشوری و اولین کنگره بین المللی حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار افزود: حاکمیت بالینی چارچوبی است که در آن سازمان های ارائه کننده خدمت در قبال بهبود دائمی کیفیت های کشوری بوده و با ایجاد محیطی که در آن تعالی در خدمات بالینی شکوفا می شود به صیانت از استاندارد های خدمات می پردازند.

وی گفت: یکی از چالش های ما در سال های گذشته این بود که وقتی بحث حاکمیت بالینی مطرح شد یک مدل خاص و واحد در کشور وجود نداشت  و هر کدام از بیمارستان ها بر اساس علاقه معاونت درمان و رئیس بیمارستان از یکی از مدل های حاکمیت بالینی جهت ارزیابی ارتقا خدمات خود استفاده می کردند.

رواقی ادامه داد: بنابراین وزارت بهداشت در سال 88 یک مدل کشوری برای حاکمیت بالینی در 7 محور شامل مدیریت و رهبری ، مدیریت خطر و ایمنی بیمار، مدیریت کارکنان و آموزش، استفاده از اطلاعات تعامل با بیماران و جامعه، ممیزی بالینی و اثر بخشی بالینی تدوین و به کل کشور ابلاغ شد .

باید توجه داشت تطبیق استانداردهای حاکمیت بالینی با استانداردهای اعتبار بخشی بالینی در جهت یکسان سازی مسیر ارتقا کیفیت مراکز درمانی در کل کشور انجام شد .

رواقی اظهار داشت: بعد از ابلاغ این برنامه به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور، توانمندی سازی کارشناسان حاکمیت بالینی جهت اجرایی کردن آن از طریق آموزش های آبشاری صورت گرفت.

سال گذشته اولین جشنواره کشوری حاکمیت بالینی به منظور تسریع در اجرا و گسترش فرهنگ کار تیمی برگزار شد که هشتاد درصد بیمارستان ها توسط خود بیمارستان ها و 75 درصد بیمارستان ها توسط دانشگاه ها مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت 12 درصد بیمارستان های کشور مورد ارزیابی کشوری قرار گرفتند که از این بین 15 دانشگاه و 100 بیمارستان تقدیر شد.

مدیر کل دفتر بیمارستانی وزارت بهداشت تصریح کرد: ارزیابی بیمارستان ها برای جشنواره حاکمیتی بالینی سال گذشته دارای ایراداتی همچون نبود ارزیاب خوب ، درگیر نکردن کل کادر درمانی و نبود سیاست های ارزیابی بود که سعی کردیم امسال تمام این ایرادات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به این که امسال 100 ارزیاب را برای این امر آموزش دادیم عنوان کرد: 95 درصد بیمارستان ها توسط خود بیمارستان ها و دانشگاه ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و حدود 20 درصد بیمارستان ها هم در ارزیابی کشوری مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: در جشنواره حاکمیت بالینی سال آینده در 5 محور اثر بخشی بالینی ، استقرار راهنماهای بالینی،ممیزی بالینی، مشارکت پزشکان، تکریم بیماران و مدیریت خطر تاکید خواهیم کرد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.