سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین جهان در بهار 92/بهره برداری از "پالایشگاه امام خمینی اراک"،در دهه فجر

با بهره‌برداری از 7 طرح بزرگ پالایشگاهی تا خرداد 92، ظرفیت تولید بنزین کشور به 110 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت که با صادرات حداقل 20درصد آن، ایران به جمع کشورهای صادرکننده بنزین خواهد پیوست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛هم اکنون در کشور به طور متوسط روزانه ۵۹ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که از این حجم روزانه ۵۵ میلیون لیتر در پالایشگاه ها و ۸میلیون لیتر نیز در برخی از مجتمع های پتروشیمی تولید می شود.

 براساس برنامه پنجم توسعه باید طرح های بهینه سازی و افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه ها به تا پایان برنامه اتمام برسد، همچنین براساس مصوبه هیئت دولت حدود ۷ پالایشگاه که در طرح های مهر ماندگار قرار گرفته اند باید قبل از اتمام دولت دهم به چرخه تولید برسند و از این رو حجم تولید فرآورده های نفتی به خصوص بنزین و نفت گاز در کشور افزایش می یابد.

این هفت پالایشگاه شامل پالایشگاههای امام خمینی(ره) اراک، لاوان، تبریز، اصفهان، بندرعباس، تهران و ستاره خلیج فارس است که خوشبختانه تا کنون پالایشگاه شهید تندگویان (تهران) طرح افزایش ظرفیتش به اتمام رسیده و هم اکنون در مدار تولید قرار گرفته است.

از طرف دیگر پالایشگاه امام خمینی اراک نیز باهدف تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو۴ در روزهای دهه فجر به بهره برداری رسمی می رسد.

این گزارش اضافه می کند، طرح های ارتقای کیفیت پالایشگاههای لاوان، تبریز، بندرعباس و اصفهان نیز مراحل پایانی را طی می کنند به طوریکه در سه ماهه آینده یعنی حداکثر تا اردیبشهت ماه سال ۹۲ افتتاح و بهره برداری از آنها آغاز می شود.

همچنین براساس اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یکی دیگر از پروژههای مهر ماندگار در صنعت پالایش احداث فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است که با بهره برداری کامل از این پالایشگاه و تولید ۳۶۰هزاربشکه ای میعانات گازی که فاز اول آن با ظرفیت ۱۲۰ هزاربشکه بهار سال آینده افتتاح خواهد شد، ایران به کشورهای صادرکننده بنزین می پیوندد.

ظرفیت تولید پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس روزانه ۳۶میلیون لیتر بنزین، ۱۶میلیون لیتر نفت گاز و مقدار زیادی ال پی جی و گوگرد است.

براساس این گزارش، اگر شرایط احداث این طرح ها به خوبی پیش رود می توان به طور قطع گفت تنها در ۵ ماه آینده ظرفیت تولید بنزین ایران به ۱۱۰میلیون لیتر در روز می رسد که حدود ۲۰ درصد از حجم تولید بنزین به دلیل دارابودن استاندارد یورو۴ به کشورهای آسیایی صادر می شود.
برچسب ها: پالایشگاه ، نفت ، بشکه ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.