جلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: تفاوت قیمت بنزین داخل کشور با خارج باعث میشود تا قاچاقچیان تمایل بیشتری به قاچاق بنزین داشته باشند که این تفاوت قیمت می تواند با آزاد سازی قیمت ها جبران شود.
وی تصریح کرد: این آزاد سازی قیمت ها و یا تعیین قیمت سوخت باید در قالب قانون مطرح شود و اینگونه نیست که هر شخصی در هر سازمانی بتواند برای خود قیمت تعیین کند.
جعفری با بیان اینکه قیمت سوخت در حال حاضر در بحث های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مطرح است و با اجرای این طرح قیمت بنزین هم مشخص خواهد شد، افزود: با توجه به تاکید دولت بر اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها، آزاد سازی قیمت ها صورت می گیرد و قیمت بنزین ممکن است به 3هزار تومان برسد.
نماینده مردم خلخال در مجلس ادامه داد: دولت معتقد است که با گران شدن بنزین درآمدهایی کسب خواهد کرد که آن را بین مردم تزریق میکند اما مجلس با اجرای این طرح در کل مخالف است. وی گفت: مجلس معتقد است اگر تاکید بر اجرای این طرح هم هست، باید به صورت مرحله ای انجام شود تا فرصتی فراهم آید و مردم با استفاده از ابزارهایی مانند افزایش حقوق و حمایت های دیگر، توانمندی لازم برای شرایط جدید را به دست آورند.
جعفری افزود: در خصوص راهکارهای برای حل معضل قاچاق سوخت گفت: برای جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج کشور دستگاههای نظارتی، وزارت نفت، نیروی انتظامی و دستگاههای ذیربط باید نظارت و توجهشان را بیشتر کنند تا کمتر شاهد این تخلفات باشیم.
در ادامه نادر قاضی پورنماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات مشترک دولت و مجلس گفت: اگر نمایندگانی که در این جلسات شرکت می کنند با اجرای فاز دوم هدفمندی موافقت کنند ما درمجلس اجازه نمی دهیم بنزین 2000 یا 2500 تومان شود. وی گفت: در اجرای فاز دوم این قانون هم مجلس مخالف صد در صد است اگر تصمیمی مبنی برافزایش قیمت ها هست مجلس باید اجازه بدهد.
قاضی پور خاطر نشان کرد: فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید بصورت پلکانی اجرا شود تا به اقشار اقشار ضعیف فشار وارد نشود.
نماینده ارومیه گفت: ما اجازه نخواهیم داد قیمت بنزین یک شبه 2500-2000 شود اجازه دهید طبق قانونی که تصویب کردیم قیمت حامل های انرژی تا پایان سال افزایشی نداشته باشد برای سال بعد هم در صحن علنی مجلس با درایت و کارشناسی تصمیم گیری شود تا افزایش قیمت پلکانی و مرحله به مرحله باشد. در ادامه ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اصلاح و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مهمترین راهکار مقابله با قاچاق سوخت است، افزود: در شرایط فعلی هیچگونه تناسب قیمتی بین گازوئیل و بنزین عرضه شده در داخل کشور و برخی از کشورهای همسایه وجود ندارد. وی با بیان اینکه هماکنون هر لیتر گازوئیل با دو نرخ ۱۵۰و ۳۵۰تومان در داخل کشور عرضه میشود، گفت: این در حالی است که قیمت هر لیتر گازوئیل در ترکیه به بیش از پنج هزار تومان میرسد.
ندیمی اختلاف شدید قیمتی را عامل افزایش قاچاق سوخت از کشور عنوان کرد و افزود: اصلاح قیمت حامل های انرژی قطعا منجر به مدیریت مصرف فراوردههای نفتی می شود بنابراین با ایجاد تعادل قیمتی فراوردههای نفتی متناسب با کشورهای همسایه، لولههای چندکیلومتری قاچاق سوخت هم برچیده خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در برخی از استانهای مرزی مصرف بنزین بیش از تعداد خودروهای موجود در آن استان افزایش یافته است، گفت: کرایه گسترده کارت های بنزین منجر به افزایش فروش بنزین در جایگاه ها و قاچاق گسترده آن به خارج از کشور شده است.
وی با اعلام اینکه با مشارکت سایر دستگاههای متولی امکان مدیریت مصرف بنزین در کشور وجود دارد،خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی باید با اجاره دهندگان کارتهای هوشمند بنزین به طور قانونی برخورد کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علی رغم کارتی کردن عرضه سوخت متاسفانه قاچاق در کشور افزایش یافته بنابراین راهی جز افزایش قیمت فرورده های نفتی در کشور وجود ندارد.
ندیمی خاطر نشان کرد: باید نظارت و کنترل شدیدی در مرزهای کشور صورت گیرد چرا که بیشتر قاچاق سوخت در این مناطق اتفاق می افتد./ر