سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

7 روز مانده تا جشنواره سی و یکم فیلم فجر؛

حسنی نسب: فیلمسازها پس از تماشای فیلم شان استنطاق می‌شوند

فیلمسازها پس از تماشای فیلمشان استنطاق می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «نیما حسنی‌نسب» نویسنده و کارشناس سینمایی در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: تعریف حرفه و واژه «نقد» در طی این سال‌ها به قدری دچار مناقشه شده که فیلم‌سازان ناگزیرند با منتقدان فاصله بگیرند؛ به این دلیل که در ابتدا نمی‌توانند تشخیص دهند با یک خبرنگار جزء نشریات زرد در حوزه سینما طرف هستند یا با یک منتقد و تحلیل‌گرسینمایی نشریات تخصصی.  
 
وی افزود: وقتی سالن میلاد با دو هزار نفر جمعیت را به عنوان سالن سینمای منتقدان معرفی می‌کنند که از همه سن و همه قشر افراد مختلف در آن حضور دارند و جلسات نقد و بررسی هم با انبوهی از این افراد برگزار شود، طبیعتاً تعریف کلمه (منتقد) در ذهن فیلمسازان مخدوش شده و ناگزیرند در این مواجهه جانب خودشان را بگیرند. این موضوع باعث رویارویی نقد با فیلم‌سازان شده است. صریح‌تر بگویم که اصلا بخشی از وضعیت نقد امروز به دلیل همین تعریف غلط جلسات رسانه‌ای جشنواره‌های فجر ایجاد شده است.  
 
این منتقد ضمن اشاره به اینکه اغلب در دوره‌های جشنواره فجر اشتباهات سال‌های قبل را دوباره تجربه می‌کنیم، گفت: به دلیل برنامه ریزی‌های غلط و عملکردهای اشتباه، هر سال از اعتبار این نشست‌ها کم شده و طبیعتاً دیگر چیزی از اعتبار اولیه‌اش باقی نمانده است.  
 
حسنی‌نسب تصریح کرد: فضای نقد هنری و سینمایی اصلاً فضای دو طرفه نیست. هیچ جای دنیا در فستیوال‌ها به این شکل منتقد و فیلمساز رو در روی هم حرف نمی‌زنند، چون فضای متشنجی پیش خواهد آمد. اسم این نشست‌ها پرسش و پاسخ است، اما نقد پرسش نیست که اصلاً پاسخ داشته باشد! از آن‌جا که کلیت ماجرا از ابتدا غلط گرفته شده و تعریفمان ایراد بنیادین دارد، طبعاً به نتایج غلط هم می‌رسیم.
 
 وی ادامه داد: هیچ وقت در هیچ کجای دنیا این جلسات پرسش و پاسخ جشنواره‌ای، برای نقد و بررسی فیلم برنامه ریزی نمی‌شود. در جشنواره‌های بین المللی به هیچ وجه بلافاصله بعد از تماشای فیلم، فیلمساز‌ را سین جیم و استنطاق یا کارش را تحلیل نمی‌کنند، بلکه نشستی (چنانچه نامش هم مشخص است) برای پرسش و پاسخ برگزار شده و سؤالاتی مطرح می‌شود که جنبه خبری دارند و جواب‌های عوامل و فیلمسازها برای تکثیر و نشر در مطبوعات ارائه می‌شود.
 
این تحلیل گر سینمایی پیشنهاد کرد: یا این جلسات پرسش و پاسخ به ‌کل تعطیل شوند و اجازه دهیم هر رسانه‌ای در مجموعه خودش با فیلمسازان و مهمانان جشنواره روبرو شود و اگر قرار است این نشست‌ها برگزار شود، بخش نقد را از پوشش رسانه‌ای تفکیک کنیم. ادغام این دوموضوع یعنی نقد و بررسی با پرسش و پاسخ خبرنگاران، هر دو مقوله را بی‌نتیجه و عقیم خواهد گذاشت./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.