سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را به تعویق می اندازد

منابع غربی می گویند: اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را به تعویق خواهد انداخت.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه انرژي هسته اي، جاستینا پاولاک در گزارشی برای خبرگزاری رویترز از بروکسل که در روز جمعه 16 دی 1390 (6 ژانویه 2011) منتشر شد، تاکید کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره اتفاق نظر دارند که اجرای فوری تحریم نفتی ایران امکانپذیر نیست.

این خبرگزاری نوشت: «دیپلمات های اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کردند به علت تلاش برخی از کشورهای عضو این اتحادیه، برای به تعویق افتادن تحریم نفتی ایران که به گفته آنها برای حفاظت از اقتصادهای بحران زده شان ضروری است، اجرای تحریم های اتحادیه اروپا در خصوص واردات نفت ایران احتمالا چند ماه طول خواهد کشید».

رویترز ادامه داد: «دیپلمات ها می گویند کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد یک دوره مهلت یک تا 12 ماهه را در خصوص قراردادهای فعلی ، مطرح کرده اند. آنها می گویند یونان که به شدت به نفت خام ایران وابسته است، برای طولانی ترین تاخیر ممکن در تحریم صادرات نفتی این کشور تلاش می کند».

به نوشته این خبرگزاری، انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان خواهان تاخیری حداکثر 3 ماهه هستند.

بنابر این گزارش، یک دیپلمات اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: «طیفی از ایده ها از یک ماه تا یک سال وجود دارد و کشورهایی که بیشتر به نفت ایران وابسته هستند، خواهان زمان بیشتری هستند».

رویترز ادامه داد: «دیپلمات ها می گویند دیگر بخش های تحریم احتمالی نیز مورد بحث است و تصمیم نهایی احتمالا به زودی گرفته نخواهد شد».


این خبرگزاری همچنین در پایان گزارش خود از احتمال لغو تحریم نفتی ایران در صورت ناکارآمدی آن خبرداد.


رویترز نوشت: «برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد داده اند تاثیر تحریم ها پس از مدت مشخصی، بررسی شود و در صورتی که این اقدامات ناکارآمد باشد، احتمال دارد اجرای تحریم ها به حال تعلیق دربیاید».


تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا این هفته باعث افزایش قیمت نفت شد. بهای نفت خام برنت روز جمعه بیش از بشکه ای 113 دلار معامله شد که بیش از بشکه ای 6 دلار از زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا لایحه تحریم ها را امضا کرد، بیشتر بود.


ایران هسته ای، پیش از این با انتشار تحلیلی احتمال داده بود تحریم های نفتی جدید اتحادیه اروپا بیشتر یک ابزار چانه زنی برای مذاکرات آتی باشد. با توجه به اینکه این مذاکرات در کمتر از چند ماه آینده از سر گرفته نخواهد شد، اعلام خبر تعویق تحریم نفتی، آن تحلیل را کاملا تایید می کند. /س2

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.