سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

فوبی، شایع ترین اختلال روانپزشکی در زنان

دکتر حمید فراحتی گفت: اختلال فوبی اختصاصی، شایعترین اختلال روانپزشکی در زنان محسوب می شود.

این روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ضمن بیان مطلب بالا افزود: این اختلال شایعترین اختلال روانپزشکی در زنان و دومین اختلال روانپزشکی در مردان، پس از اختلال وابستگی به مواد مخدر است.

فراحتی تعریف فوبی را این گونه بیان کرد: فوبی ترسی غیر منطقی و افراطی از یک موضوع، شرایط یا موقعیت خاص است که باعث اجتناب آگاهانه از آن وضعیت می شود.

این مدرس دانشگاه، فوبی را در دو دسته ی عمده قرار داد و تصریح کرد: فوبی به طور کلی به دو دسته ی فوبی اختصاصی و اجتماعی تقسیم می شود  که نوع اول آن شایع تر است.

به گفته ی او در فوبی اختصاصی، فرد در صورتی که با عاملِ فوبی رو به رو شود به شدت دچار اضطراب شده و به همین جهت سعی دارد از عامل ایجاد کننده ی آن اجتناب کند.

این روانپزشک افزود: فوبی اختصاصی انواع متعددی دارد که بر حسب عامل ایجاد کننده آن نام گذاری می شود. مانند فوبی ارتفاع، فوبی طوفان، فوبی حیوان، فوبی بیماری، فوبی جراحت و فوبی مرگ.

این متخصص و روانکاو در مورد سبب شناسی و علت اختلالات فوبیک گفت: در باره ی علت اختلالات فوبیک و سبب شناسی آن تبیین های مختلفی وجود دارد. مثلا ممکن است فردِ دچار فوبیِ خون ، در سیستم پاراسمپاتیک خود افزایش حساسیت را به ارث برده باشد که باعث بروز واکنش هایی به صورت افت فشارخون و در مواردی سنکوپ گردد.

وی در ادامه بیان کرد: اما از دیدگاه روانکاوی، فوبی ها ناشی از تعارضات درون روانی هستند که خود را به یک شی یا موقعیتِ  بی ربط که توانایی ایجاد واکنش های اضطراب بر انگیز را دارد؛ ایجاد می شوند.

دکتر فراحتی در رابطه با درمان فوبی اختصاصی توضیح داد: شناخته شده ترین و موثرترین درمان فوبی اختصاصی، رفتار درمانی است که یکی از شایع ترین انواع آن حساسیت زداییِ تدریجی و یا گام به گام است.

این روانپزشک در توضیح بیشتر رفتار درمانی گام به گام گفت: در این روشِ درمانی ابتدا بیمار از طریق آرام سازیِ عضلانی ( ریلکسیشن ) و یا هیپنوز ( خوابواره ) آرام می شود. سپس با محرک های اضطراب برانگیز از بیمار خواسته می شود  تا  در همان حالت هر کدام از محرک ها را تصور کند.

وی ادامه داد: هنگامی که حساسیت بیمار نسبت به یک محرک از بین رفت  درمانگر به سراغ محرکِ برانگیزاننده ی بعدی می رود تا در انتها آن چه که قبلا برای بیمار بیشترین اضطراب را ایجاد می کرد هیچ تأثیر ناخوشایندی در وی نداشته باشد.

دکتر حمید فراحتی در پایان با ابراز تأسف از نقص در آمار فعلی اختلالات روانپزشکی گفت: آمار ارایه شده در خصوص اختلالات روانپزشکی به شکل کلی است و تا کنون در ایران و خراسان رضوی آمار دقیقی از افراد مبتلا به این اختلالات، ارایه نشده است./س

 

برچسب ها: زنان ، بیماری ، فوبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.