سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محاکمه رشوه بگيران و همدستان فرانسوي صدام

دادگاهي در پاريس محاکمه متهمان تخلف در برنامه نفت در برابر غذا و کساني را که به صدام کمک کرده اند آغاز کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس 24 ،  رسيدگي به پرونده متخلفين فرانسوي برنامه نفت در برابر غذا در زمان صدام در پاريس آغاز شد. بيست نفر  از جمله شارل پاسکوا وزير کشور سابق فرانسه يکي از متهمان اين پرونده هستند. گزارشگر اين شبکه گفت: صدام تا زمان سقوط ، بر ثروت هاي نفتي عراب سلطه داشت. وي با تکيه بر اين ثروت در دهه 2000 به ده ها  تن از شخصيت هاي غربي رشوه داد. پس از سقوط وي در سال 2003 آمريکايي ها فهرستي از اسامي کساني را کشف کردند که در ازاي دريافت رشوه صدام ر ا در نقض تحريم سازمان ملل ياري کرده بودند. نام شارل پاسکوا وزير سابق فرانسوي در بين رشوه گيران بود. وي از ابتداي فاش شدن اين فهرست تاکنون دخالت در اين رسوايي را انکار مي کند. 
 پاسکوا اينگونه از خودش دفاع مي کند: من هرگز به مسايل نفتي علاقمند نبوده ا م، من هرگز از صدام دفاع نکرده ام و هرگز به عراق سفر نکرده ام. 
اما برنار گيِه مشاور ديپلماتيک پاسکوا که او نيز از متهمان است، بارها به بغداد سفر کرده و مقادير زيادي پول دريافت کرده است. 
نماينده سابق فرانسه در سازمان ملل نيز در نقض قطعنامه سازمان ملل موسوم به برنامه نفت در برابر غذا نقش داشته است. 
سرژ بوادُوِه دبيرکل سابق وزارت امور خارجه نيز از متهمان است و پس از کناره گيري از مناصب ديپلماتيک با صدام معاملاتي انجام داده است. اما وکيل وي اقدامات موکل خود قانوني مي داند.


برچسب ها: بین الملل ، پاریس ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.