سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ريسرچ ؛

نقش اساسي پنتاگون در حمله فرانسه به مالي

گلوبال ريسرچ در تحليلي به قلم ويليام انگدال نوشت نقش پنتاگون در دخالت نظامي فرانسه در مالي کاملا آشکار است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، در عمليات نظامي فرانسه در مالي کاملا آشکار است که نظاميان فرانسوي در حال پيگيري نقش اين کشور در ايجاد بي ثباتي در شمال آفريقا هستند و در واقع در حال اجراي طرحهاي جديد پنتاگون براي اين منطقه هستند. 
پيش از اين نيز در ليبي شاهد اين ايفاي نقش فرانسه بوده ايم اما نکته جالبي که در پشت دخالت نظامي فرانسه در مالي وجود دارد اين است که وزارت دفاع آمريکا پنتاگون با قدرت در پشت اين اقدام قرار دارد. وزارت دفاع آمريکا در تدارک براي تجزيه مالي به دو بخش شمالي  و جنوبي است. اکنون غرب ادعا مي کند بخشهاي شمالي مالي در دست القاعده و ديگر گروههاي تروريستي قرار دارد اما حقيقت اين است که اخيرا منابع نفتي عظيمي در شمال مالي کشف شد است بنابراين بسيار منطقي به نظر مي رسد اگر تصور کنيم همزمان با تلاشهاي امريکا براي کودتا در جنوب مالي و انتصاب يک دوست دست نشانده در اين کشور القاعده و ديگر گروههاي شبه نظامي به اين منطقه آمده اند. بنابراين در همه رويدادهاي اخير در مالي رد پاي فرماندهي آمريکا در آفريقا ديده مي شود و آمريکا در تلاش است کل منطقه و منابع آنرا نظامي کند. مالي نيز سهم عمده اي در طرح هاي تازه آمريکا در آفريقا دارد، اين کشور با الجزاير هم مرز است و مي توان گفت که الجزاير در واقع هدف اصلي ناتو ، آمريکا و ديگر قدرتهاي غربي براي دخالت در ليبي است. کشورهاي موريتاني، ساحل عاج ، گينه و بورکينافاسو نيز در منطقه اي واقع شده اند که سرشار از منابع دست نخورده است. 
استراتژي دولت اوباما درباره مسئله مالي اين است که به فرانسه اجازه دهد  دقيقا طرحي را که در ليبي اجرا شد تکرار کند و آمريکا بر خلاف آنچه در عراق و افغانستان شاهد بوديم نقشي غير مستقيم و غيرعلني در طرح هاي ناتو در شمال آفريقا به عهده بگيرد. زيرا عمليات نظامي در عراق و افغانستان هزينه هاي بسيار سنگيني براي آمريکا داشت و اعتبار بين المللي اين کشور را به شدت کاهش داد. 
آمريکا تاکنون تنها اعلام کرده است که از عمليات نظامي فرانسه در مالي حمايت خواهد کرد با اين حال فعاليت هاي فرماندهي نظامي آمريکا در آفريقا -- آفريکوم-- طي يک سال و نيم گذشته نشان داده است که در واقع اين آمريکا است که در حال پيشبرد طرح هاي پنتاگون در آفريقاست و فرانسه يک شريک دست پايين است. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.