سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس جامعه ی پزشکان متخصص داخلی هشدار داد:

عوارض جبران ناپذیر آلودگی هوا بر بدن

افزایش مشاجرات و جنگ و جدال های خیابانی پس از تصادفات، به علت اختلال عملکرد مغزی ناشی از کاهش اکسیژن هوا، در روز های آلوده است.

دکتر ایرج خسرونیا، ریاست جامعه پزشکان متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  با تاکید بر این که شرایط هوای تهران در وضعیت هشدار دهنده است گفت: مقدار مواد آلاینده ی موجود در هوا مانند O3 ، CO ( مونوکسید کربن) و دی اکسید کربن و ترکیبات نیترات و گوگردی و مواد روغنی و ریز گردها بر روی بافت های بدن تاثیر گذاشته عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.

این متخصص داخلی و گوارش در ادامه با بیان اینکه هوا آلوده کننده ی موجود در فضا مستقیماً وارد سیستم تنفسی می شود گفت: آلاینده ای موجود در هوا، موجب آلودگی ریه ها شده و بیماری هایی مانند برونشیت و برونشکتازی( عفونت مجاری تنفسی) آمفیزم و سیلیلکوز را ایجاد می کند.

دکتر خسرو نیا با اشاره به این که هوای آلوده از طریق تنفس وارد دستگاه گوارش می شود گفت: ورود آلاینده های موجود در هوا به سیستم گوارشی موجب ایجاد اختلال در هضم و جذب غذا می شود.

وی در ادامه افزود: درد اپی گاستر (ناحیه بالای معده) نفخ شکم و ترش کردن معده و باد گلو از عوارض گوارشی آلودگی هوا است.

** اختلال در عملکرد مغزی

دکتر خسرو نیا یادآور شد: مواد آلوده کننده هوا خصوصاً مونوکسید کربن و ترکیبات نیترات از طریق ریه ها وارد خون شده ، و روی گلبول های قرمز نشسته ، از انتشار اکسیژن به بافت های حساس بدن مانند مغز جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: کاهش اکسیژن رسانی به بافت های مغزی موجب ایجاد اختلال در تفکر و تصمیم گیری شده، جنگ و جدال  های خیابانی پس از تصادفات و افزایش مشاجره ها که در طول روز به فور مشاهده می شود نیز ناشی از ایجاد  این عارضه است.

وی همچنین افزود: افزایش آلاینده ها با تاثیر بر روی پوست و مخاط موجب افزایش خطر بروز سرطان پوست می شود.

** آلودگی هوا موجب بروز کم خونی می شود

ریاست جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور با تاکید بر این که کم خونی از عوارض ناشی از آلودگی هوا است گفت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان بیمارانی که در اثر آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه می کند موجود نیست هر چند اختلال خونی و کم خونی ناشی از اثرات آلاینده ها با افزایش خطر مرگ و میر خصوصاً در کودکان و سالمندان همراه است.

دکتر خسرونیا بر اهمیت مقایسه ی میزان مرگ و میر در اثر بیماری های ریوی در شهرهای آلوده با شهرهای سالم تاکید نمود و خاطر نشان کرد: بررسی علل افزایش مرگ و میر بدون علت در شهرهای آلوده ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی در پایان یادآور شد: افراد میانسال،  بیماران قلبی – عروقی و تنفسی ، خانم های باردار ، نوزادان و کودکان باید در روز های آلوده ، حتی الامکان از ترد غیر ضروری از شهر اجتناب کنند، سایر افراد نیز باید از انجام فعالیت های بدنی، پیاده روی و کوهنوردی در هوای آلوده به شدت پرهیز کنند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.