سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ تو وظیفه نداری همه را هدایت کنی!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه 1-4 سوره طه

طه ﴿۱﴾
طه (۱)

مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿۲﴾
قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى (۲)

إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى ﴿۳﴾
جز اينكه براى هر كه مى‏ترسد پندى باشد (۳)

تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى ﴿۴﴾

[كتابى است] نازل شده از جانب كسى كه زمين و آسمانهاى بلند را آفريده است (۴)

*«طا» و «ها» دو حرف است از حروف زبان عربی که آن را جزء مقطعات مانند الف لام میم و غیره دانسته‌اند و گاهی تفسیرهایی نیز بر آن آورده‌اند که همه در شمار استحسانات (حسن جویی) قرار می‌گیرد و به حقیقت تقسیر نیست.

*ما این قرآن را نفرستاده ایم که تو خود را به رنج و مشقت بیفکنی و تلاش بی حد در هدایت خلق کنی. بدان که هدایت خلق با تو نیست و آنچه وظیفه توست این است که مردمان را به آیات الهی متذکر گردانی به خصوص آنان که دلهایشان در برابر حق خاشع است.


*زیرا اگر آن خشوع نباشد به جای آن سرکشی و عناد و لجاجم می‌آید و تو هر تلاش که کنی آن‌ها ایمان نخواهند آورد. بنابراین، تو در انجام رسالت خویش باش و از آنچه از تو خواسته‌ایم بیش مکن، که سروکارمردمان با ماست.

*ضلالت و هدایت آن‌ها نیز با ماست و این قرآن از جانب آن کس فرود آمده که آفریدگار زمین وآسمانهای بلند است. به تعبیر عارفان، باید گفت این کتاب ظهور مراتب فرودینی است از آن کس که فرادستِ وهم عقل و خیال است.

*و به حقیقت می‌توان گفت که آن موجود بلند مرتبه خود را فرود آورده است تا آن‌ها که در عالم فرودین قرار دارند نیز بهره ای از از کمال و عظمت او ببرند چنانکه شادی از قله رفیع ذات خویش فرود می‌آید تا در عرصه فرودین جسم لبخند بیافریند و رقص و موسیقی و شعر و آواز خلق کند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.