سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تئوریسین ویژه سیاست خارجی آمریکا پيشنهاد داد

مشوق‌هاي بسيار ضعيفي به ايران ارائه شده/به "هويج‌هاي آبدارتري" به منظور حل مسئله هسته‌اي ايران نياز است

تئوریسین ویژه سیاست خارجی آمریکا با انتقاد از حقه‌هاي قديمي گروه 1+5 در مقابل ايران، تصريح کرد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به منظور حل بحران هسته‌اي ايران بايد پيشنهادي سخاوتمندانه به اين کشور بدهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي آتلانتيک در مقاله‌اي به قلم "پاتريک کلاوسون" تئوریسین ویژه سیاست خارجی آمریکا و معاون مدیر تحقیقات انستیتوی واشنگتن نوشت: موضوع اصلي در خصوص ايران اين است که چه پيشنهاد هسته‌اي بايد داد. در حالي که اکثر توجه‌ها به چگونگي افزايش فشار بر تهران متمرکز شده است، "چماقهاي بزرگتر"  بايد با "هويجهاي آبدارتر" متناسب و جفت شوند. اين تغييري از راهبرد سابق تمرکز بر اقدامات کوچک اعتماد سازي و مبهم رها کردن بازي نهايي است. مشوق‌هاي بسيار ضعيف پيشنهاد شده به ايران در گفتگوهاي بغداد در سال 2012، نه براي مقامات ايران و نه براي افکار عمومي در ايران يا سراسر جهان جالب توجه بوده است. "پيشنهاد جديدي" که گفته مي‌شود قدرتهاي بزرگ موسوم به پنج به علاوه يک (انگليس، فرانسه، آلمان، چين، روسيه و آمريکا) درباره آن توافق کرده‌اند خيلي سخاوتمندانه  نيست. جاي تعجب نيست که واکنش اين چنين باشد: اگر همه آن چيزي که ايران به دست مي‌آورد اين است چرا ايران بايد توافق کند؟ 

ايران بر دو منفعت از توافق اصرار کرده است: لغو تحريم‌ها و غني سازي هسته‌اي. اگر به اين موضوعات با پيشنهادي سخاوتمندانه پرداخته شود احتمال توافق بيشتر است. با کمال تعجب، لغو تحريم‌ها ممکن است از غني سازي هسته‌اي دشوارتر باشد. خلاصه اينکه احتمال ندارد تحريم‌هاي ايران به زودي لغو شود و احتمال مي‌رود ايراني‌ها احساس کنند منفعت‌هاي مورد انتظار از هر گونه توافق را به دست نياورده‌اند که ايران را پايبند توافق نخواهد کرد.

موضع آمريکا در خصوص غني سازي بيش از آنچه درک شده انعطاف پذير بوده است. هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا به کميسيون امور خارجه پارلمان گفت: "موضع ما اين بوده است که چنانچه ايران به نگراني‌هاي جامعه بين المللي پاسخ دهد؛ حق (غني سازي) با بازرسي‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي را دارد". پس بله، آمريکا ممکن است غني سازي در ايران را بپذيرد.

وي در ادامه مدعي مي شود: با اين حال دادن پيشنهادي سخاوتمندانه خطرات فراواني دارد. يک خطر آن است که اين پيشنهاد موضع چانه زني گروه پنج به علاوه يک را تضعيف کند. اما بزرگترين خطر آن است که ايران ممکن است پيشنهاد را رد کند و در نتيجه ما را به چالش بکشد. ناتواني آمريکا در اين اقدام، همپيمانان آمريکا در خاور ميانه را تشويق خواهد کرد مسائل را خود به دست بگيرند: اسرائيل به ايران حمله کند و همپيمانان عرب آمريکا تواناييهاي هسته‌اي خود را به دست آورند.

اوباما بارها درباره بن بست هسته‌اي ايران گفته است: پنجره‌اي از زمان براي حل و فصل ديپلماتيک اين مسئله وجود دارد اما اين پنجره تا ابد باز نخواهد بود".

آمريکا بايد از پيشنهادي سخاوتمندانه استفاده کند تا ببيند آيا ايران مايل است اين پنجره را باز کند يا مي‌خواهد بسته شود. اگر ايران به پيشنهاد سخاوتمندانه علاقه‌مند نيست آنگاه آمريکا به همراه هر تعداد شريک بين المللي که مي‌تواند بسيج کند بايد به اقدامي شديدتر، پنهان يا آشکار، قابل اعلام يا انکار روي آورد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.