به گزارش
گروه بازار باشگاه خبرنگاران ،محمدجواد قنبری - معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاههای بین المللی -، اظهار کرد: موضوع نمایشگاه از سوی BIE و اغلب در راستای یکی از چالشها و نگرانیهای روز دنیا تعریف میشود و برگزار کننده در طول شش ماه برگزاری به دنبال دستیابی راهکارهای علمی و عملی بدست آمده از سوی مشارکتکنندگان در جهت رفع یک مشکل جهانی است.
وی با بیان این که نمایشگاه جهانی اکسپو یک رویداد بسیار مهم در عرصه جهانی است که هر پنج سال یکبار برگزار می شود ادامه داد: دفتر نمایشگاههای بینالمللی BIE مدیریت نمایشگاههای اکسپو را بر عهده دارد که مقر آن در پاریس است و شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران ازسال 1381 به نمایندگی ازکشورمان به عضویت BIE درآمده است و سازماندهی حضور در اکسپوها را برعهده دارد.
به گفته او نخستین نمایشگاه اکسپو در سال 1851 میلادی در لندن برگزار شد و نکته جالب توجه و حائز اهمیت در نمایشگاه سال 1851 حضور ایران در فضایی به مساحت 92 متر و به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر بوده است که به نظر میرسد این موضوع مسئولیت کشورمان را در حضور در اکسپو سنگینتر میکند.
وی ادامه داد: کشور ایران علاوه بر اکسپوی 1851 یک دوره دیگر قبل و پنج دوره پس از انقلاب اسلامی که در کشورهای کانادا، کره جنوبی، پرتغال، آلمان، ژاپن و چین تا سال 2010 برگزار شده حضور داشته است. در نمایشگاه جهانی میلان 2015 تاکنون 113 کشور و سازمان جهانی جهت حضور درآن ثبت نام کردهاند و 15 کشور از این 113 کشور از جمله ایران قرارداد مشارکت در اکسپو را به امضا رساندهاند که بدین معناست که زمین ایران مشخص و اختصاص داده شده است.
قنبری اظهار کرد: موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای زندگی» ماهیت اکسپو میلان 2015 را تشکیل میدهد و سوال اساسی و چالش جهانی که برگزار کننده در پی دستیابی به پاسخ آن است این است که آیا میتوان وجود غذای کافی، مناسب، سالم و ماندگار را برای تمام انسانها تضمین کرد؟
وی تصریح کرد: موضوع اکسپو میلان 2015 ارتباط نزدیکی با اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل دارد. از جمله این اهداف می توان به کاهش 50درصدی تعداد جمعیتی که از گرسنگی رنج میبرند، کاهش یک سوم نرخ مرگ و میر، کاهش یک سوم نرخ مرگ و میر مادران، ادغام اصول توسعه پایدار در سیاستها و برنامه های کشورها و یافتن شرکای بین المللی برای توسعه اشاره کرد.
او اضافه کرد: هدف برگزارکننده اکسپو میلان 2015 برگزاری اکسپویی منحصر به فرد است. جایی که بازدیدکننده قبل از ورود به اکسپو، با کشف و جستوجو و انتخاب مفاهیم، اکسپوی خود را تجربه و در سایت نمایشگاه تجربه ای بی نظیر و شخصی کسب میکند. نمایشگاه بسیار فوق العاده خواهد بود اگر به روشی سرگرم کننده دانش بازدیدکنندگان را ارتقا دهد و مردم را به شرکت در برنامه ها، تجربهها و بحث و گفتوگو ترغیب کند.
رئیس ستاد اکسپو 2015 میلان بیان کرد: برای حضور در این اکسپو اقداماتی همچون اخذ مصوبه دولت مبنی بر حضور ایران، تشکیل کمیته ملی اکسپو با حضور نمایندگان کلیه وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط، تشکیل هفت کمیته تخصصی با عضویت اعضای کمیته ملی انجام شده است.
قنبری درباره کمیته های تخصصی تصریح کرد: کمیته مالی و اعتبارات، کمیته فن آوری، دستاوردها و نوآوریهای علمی، کمیته محتوایی و تلفیق، کمیته طراحی و فنی، کمیته برنامه ریزی و کنترل پروژه، کمیته غذای ایرانی و محصولات کشاورز و کمیته رسانه و روابط عمومی جزو هفت کمیته ایجاد شده برای این اکسپو است.
او خاطرنشان کرد: مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی به عنوان کمیسر عالی و مسئول اجرای پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو میلان از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران معرفی شده و اقداماتی دیگر همچون ترجمه و انتشار نسخه اول قوانین عمومی اکسپو، ترجمه و انتشار نسخه اول قوانین فنی اکسپو، انتخاب مکان پاویون ایران در سایت اکسپو میلان به مساحت 2000متر مربع، انعقاد قرارداد رسمی مشارکت با برگزارکننده، برگزاری همایش بزرگ اکسپو میلان باحضور مقامات عالی از سراسرکشور و سفیر ایتالیا در سال 91، برگزاری جشنواره غذای اکسپو با حضور مسئولین و متخصصان غذایی ایران در سال 91 و انعقاد تفاهمنامههای همکاری با وزارت کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، میراث فرهنگی جهت همکاری در برگزاری اکسپو انجام شده است.
وی در پایان گفت: برنامه ای داریم تا مسابقه ای برای انتخاب طرح پاوین ایران در اکسپوی میلان برگزار کنیم.