سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران، صاحب بیشترین شرکت‌های تجاری در ترکیه

موضع ایران درباره نتایج مذاکرات اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درخواست چین از ایران و آژانس برای همکاری در زمینه مسائل موجود، به تعویق افتادن مذاکرات سه‌جانبه تجاری ایران، افغانستان و پاکستان، تأسیس بیشترین شرکت‌های خارجی در ترکیه از سوی ایران و بازتاب بازگشت موج آلودگی شدید هوا در تهران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ در ادامه اخبار و تحلیل‌های مربوط به مذاکرات اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «عرب نیوز» اقدام به انتشار موضع ایران درباره نتیجه این مذاکرات کرده است.



این روزنامه می‌نویسد، ایران تصدیق کرده که همچنان اختلافاتی با آژانس بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد؛ اما در عین حال از ادامه گفت‌و‌گو‌ها خبر داده است. در این مطلب به نقل از علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس آمده است: «برخی اختلافات حل و فصل شد، اما این موضوعی بسیار پیچیده است... هیچ موافقتنامه‌ای به امضا نرسید، ولی مذاکرات رو به پیشرفت است».

سلطانیه همچنین اظهار امیدواری کرده، آژانس ملاحظات ایران را در نظر بگیرد و گفته این فرصتی خوب برای رسیدن به توافق است.


در همین حال، دولت چین، ایران و آژانس را به همکاری بیشتر با یکدیگر فراخوانده است. به نوشته «چاینا دیلی»، چین روز گذشته و در پی مذاکرات دو روزه ایران و آژانس، دو طرف را به افزایش همکاری‌ها تشویق کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «هانگ لی»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، علاوه بر بیان این مطلب، گفته چین امیدوار است ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ هرچه زود‌تر به منظور انجام دور جدیدی از مذاکرات، با یکدیگر دیدار کنند.
وی همچنین اظهار داشته: «ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که تنها راه درست برای حل و فصل مناسب موضوع هسته‌ای ایران، ارتقای گفت‌و‌گو و همکاری است». 


اما روزنامه «گالف تودی» از به تعویق افتادن مذاکرات تجاری ایران، پاکستان و افغانستان خبر داده است. به نوشته این روزنامه، کشمکش‌های سیاسی اخیر در پاکستان به رهبری «طاهر القادری»، دولت پاکستان را مجبور کرده گفت‌و‌گوهای دو روزه وزرای بازرگانی ایران، پاکستان و افغانستان را که قرار بوده روزهای هجدهم و نوزده ژانویه در اسلام آباد برگزار شود، به تعویق بیندازد. این سومین باری است که مذاکرات مذکور به تعویق می‌افتد.

به نوشته این روزنامه، دولت پاکستان اکنون روزهای دهم و یازدهم فوریه را برای برگزاری این نشست پیشنهاد کرده است. گالف تودی اشاره می‌کند، برگزاری این مذاکرات در نشستی مطرح شد که فوریه سال گذشته میان رؤسای جمهور سه کشور نامبدره برگزار شد و طی آن، احمدی‌نژاد، زرداری و کرزای از وزرای بازرگانی خود خواستند با هدف توسعه اقتصادی- اجتماعی در منطقه، همکاری‌های سه جانبه را در اولویت گذارند.


در یک مطلب اقتصادی دیگر، روزنامه «تودی زمان» خبر داده ایران در سال ۲۰۱۲ برای دومین سال پیاپی، رتبه نخست سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی در ترکیه را به دست آورده است.

به نوشته این روزنامه، در گزارشی که اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و مبادلات کالای ترکیه منتشر کرده، آمده شمار شرکت‌های تأسیس شده توسط ایران در ترکیه، با رسیدن به بیشترین میزان، ۷۷۵ مورد از ۳۷۰۳ شرکت تازه تأسیس خارجی را شامل شده است.

بر پایه این گزارش، در سال گذشته، شمار شرکت‌های ایرانی در ترکیه همواره و ماهیانه افزایش داشته است. با این حال، تودی زمان مدعی است این امکان هست که برخی از این شرکت‌ها، به منظور دور زدن تحریم‌های غرب علیه ایران در ترکیه تأسیس شده باشند. فعالیت این شرکت‌ها عمدتاً در حوزه‌های تولید برق، الکترونیک، ارتباطات و ساخت و ساز بوده است. 


در پایان، روزنامه «گاردین» موضوع بازگشت دوباره موج آلودگی شدید هوا در تهران را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد: تهران در معرض موج جدیدی از بخارهای سمی قرار گرفته و مقامات مسئول، به افراد مسن، کودکان و زنان باردار توصیه کرده‌اند تا از خروج از منزل خودداری کنند.

گاردین اشاره می‌کند که رسیدن آلودگی هوا به سطح خطرناک، اندکی پیش موجبات تعطیلی مدارس و ادارات را فراهم کرد و اینک، اخبار حاکی از بازگشت این شرایط آب و هوایی است. در این مطلب همچنین اشاره شده، آلودگی هوا، دلیل اصلی بروز بیماری‌های تنفسی در ایران است که سالانه سبب مرگ ۴۵ هزار نفر می‌شود.
منبع: تابناک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.