سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلی ترین عامل ايجاد‌كننده آكنه تغييرات هورموني زمان بلوغ است

یک متخصص پوست و مو گفت: اصلی ترین عامل ايجاد‌كننده آكنه تغييرات هورموني زمان بلوغ است.

 به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر محمد علی نيلفروش‌زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي پوستي انسان كه فرضيات زيادي در مورد علل پيدايش و درمان آن مطرح شده، آكنه يا جوش غرور جواني است. اين بيماري در بسياري از جوانان در سنين بلوغ پديد مي‌آيد و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و پس از بيست و پنج سالگي بهبود مي‌يابد.
 
وی با بیان این که جوش غرور صورت، معضل خيلي از جوانان است، گفت: معمولا جوش‌هاي غرور به صورت دانه‌هاي قرمز، جوش‌هاي سر سياه، و توده‌هاي سفت زير پوستي در ناحيه گونه، بيني، پيشاني، پشت گردن و قسمت فوقاني پشت و سينه ظاهر مي‌شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اين جوش‌ها در پايه يك مو به وجود مي‌آيد و ناشي از آماس، التهاب و انسداد مجراي غده چربي كنار موست. پيدايش آكنه ناشي از يك علت خاص نيست، بلكه چند عامل در پيدايش و شدت آن نقش دارد که ارث، ميكروب‌ها، نوع غذا، مشكلات عصبي و روحي، تغييرات غددي هورموني، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخي داروها و بعضي از بيماري‌ها از دلايل آن محسوب مي‌شود.
 
وی ابراز داشت: براي درمان آكنه بايد يك سري اقدامات و توصيه‌هاي بهداشتي را اجرا كرد و نيز با مراجعه به پزشك و دريافت داروهاي مناسب به مقابله با آن پرداخت.
 
دکتر نیلفروش زاده یادآور شد: طي درمان ابتدا پوست دچار التهاب مي‌شود و گاهي در سير درماني مصرف داروها، ضايعات آكنه را بدتر هم مي‌كند، ولي انتظار درمان، از شش هفته به بعد شروع مي‌شود. متاسفانه ديده شده كه برخي افراد زماني كه اثر درماني شروع شده و بهبود نسبي حاصل مي‌شود، درمان را قطع مي‌كنند، يا برخي افراد تصور مي‌كنند جوش‌هاي پوست به علت كثيفي پوست است و از صابون‌هاي قليايي و اسيدي مختلف استفاده مي‌كنند يا جوش را دستكاري كرده و ضايعات را زخم مي‌كنند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: درمان آكنه شش ماه تا يك سال به طول مي‌انجامد./ح
برچسب ها: آکنه ، هورمون ، بلوغ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.