سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

15 کلام رهگشا از امام علی بن موسی الرضا(ع)

انسان امروز به هر سو نگاه می کند گناهی جدید او را به سوی خویش می خواند وتنها کسانی که می توانند ازاین مهلکه به سلامت گذر کنند و آب حیات را به حلاوت درکام خویش جاری سازندکه ازحیات طیّبه برخوردار گردند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ پرنده خبری در آخرین نوشته خود اورده است:

 انسان امروز به هر سو نگاه می کند گناهی جدید او را به سوی خویش می خواند وتنها کسانی که می توانند ازاین مهلکه به سلامت گذر کنند و آب حیات را به حلاوت درکام خویش جاری سازندکه ازحیات طیّبه برخوردار گردند و تعالیم الهی و پیشوایان دین را چراغ راه خود قرار دهند و در این میان رهنمودهای انسان ساز رضوی در زمینه حیات طیبه خود، دایره المعارفی ازعلوم و معارف الهی و گنجینه ای گهربار برای کسانی است که درجستجوی حیات طیّبه و زندگی معنوی می باشندو خوشا به حال کسانی که دل به این کوثر معنوی می سپرند و کام خود را از این آب زلال و گوارا که خود چشمه ای ازبهشت الهی است ، سیراب می کنند.

« عَن اَبی الحسن علی بن موسی الرضا (ع) عَن اَبیهِ ، عَن اَبائِهِ عَن اَمیرِالمؤُمنین (ع) : اِنَّه قال « الدُّنیا کُلُّها جهلٌ اِلاّ مَواضِعَ العِلم ، وَ العِلمُ کُلُّهُ حُجَّةٌ اِلاّ ما عمل َ بِه ، والعملُ کُلُّه رِیاءٌ اِلاّ ما کان َ مُخلِصاً ، وَالإِخلاصُ علی خَطَرٍ حتی یَنظر العبد ُ بما یُختَمُ لَهُ».1
امام رضا (ع) از پدرانش از حضرت علی (ع) نقل کرده اند که فرمود : دنیا تمامش جهل است مگر مواضع علم ودانش ، وتمام علم ودانش ، حجت است مگر آن علمی که بدان عمل شود و تمام عمل ، ریا است مگر آنچه با خلوص نیت و پاکی ضمیر واقع شده باشد ، واخلاص در عمل را خطری بزرگ تهدید می کند .

عن الرضا (علیه السلام ) عن البیه ، عن ابائه (علیهم السلام ) قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): ما من قوم کانت لهم مشورة فحضر معهم من اسمه محمد او احمد فادخلوه فى مشورتهم الاکان خیرا لهم.2

امام رضا(ع) فرمود: رسول اکرم(ص) فرموده است: هر گروهی امورات خود را با مشورت اصلاح کند و بین آن گروه نام محمد ، حامد ، محمود ، احمد باشد ؛ در صورتی که گروه مشورت کننده به احترام این نام رای و نظر آنها را درتصمیم گیری خود وارد نماید ، سرانجام کارشان به خیر و موفقیّت منتهی خواهدشد.

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): قال على (علیه السلام ):

التدبیر قبل العمل یومنک من الندم .3

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: حضرت على (علیه السلام ) فرمود:

((قبل از اینکه کارى را شروع کنى ، در اطراف آن نیک تاءمل کن تا شما را از پشیمانى نگهدارى کند)).

«اَلعِلمُ خَزائِنُ و مَفاتیحُهُ السؤال»4

امام رضا(ع)فرمود : علم گنجینه های کمال است و کلیدهای آن گنجینه ها پرسش کردن است.

قال على بن موسى (علیه السلام ): اجعلوا لبیوتکم نصیبا من القرآن ، فان البیت اذا قرى فیه القرآن یسر على اهله ، وکثر خیره ، وکان سکانه فى زیادة .5

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: براى خانواده خود بهره اى از قرآن کریم ، قرار دهید، زیرا در خانه اى که قرآن قرائت شود، گشایش براى ساکنان فراهم آید و خیرش فراوان شود و اهل خانه در برکت و فزونى باشند.

عن الرضا (علیه السلام ) عن ابائه قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): علیکم بمکارم الاخلاق فان الله عزوجل بعثنى بها.6

حضرت رضا (علیه السلام ) از پدران گرامى خود حدیث کرد که رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) به مردم مى فرمود: بکوشید تا به مکارم اخلاق تخلق یابید، زیرا خداوند مرا براى بسط اخلاق بزرگوارانه مبعوث فرموده است .

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): اقربکم منى مجلسا یوم القیامه احسنکم خلقا وخیرکم لاهله .7

امام رضا (علیه السلام ) فرموده است : ((در قیامت آن کس به من نزدیکتر است که در دنیا خوش اخلاق تر و نسبت به خانواده خود نیکوتر باشد)).

عن ابى الحسن الرضا (علیه السلام ): من رضى عن تعالى بالقلیل من الرزق ، رضى الله عنه بالقلیل من العمل .8

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: کسى که به روزى اندک از خداوند خشنود باشد، خداوند از او به عمل کم ، خشنود خواهد

قال الرضا (علیه السلام ): من اصبح وامسى معافى ، فى بدنه ، آمنا فى سربه عنده قوت یومه ، فکانما حیزت له الدنیا.9

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: ((هر کس صبح و شام کند، در حالى که تندرست و داراى امنیت و آرامش خاطر باشد و قوت روزانه خود را داشته باشد، گویا که همه دنیا براى او فراهم است )).

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): قد قرن الله عزوجل حقهما بحقه فقال : ان اشکرلى ولوالدیک الى المصیر.10

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: خداوند در قرآن شریف حق والدین را قرین حق خود قرار داده و فرموده است : ((شکرگزار من و شکرگزار پدر و مادرت باش که برگشت همه به سوى اوست )).

قال ابوالحسن الرضا (علیه السلام ): یکون الرجل یصل رحمه فیکون قد بقى من عمره ثلاث سنین فیصیرها الله ثلاثین سنة ویفعل الله ما یشاء.11

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: کسى که سه سال از عمرش باقى باشد، اما صله رحم انجام دهد، خداوند بزرگ سى سال بر عمرش اضافه مى کند و خدا هر چه اراده کند، انجام مى دهد.

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ) الهدیة تذهب الضغائن من الصدور. 12

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: هدیه کینه ها را از دلها مى زداید.

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): من اختار قرابات ابوى دینه محمد وعلى صلوات الله علیهما على قربات ابوى نسبه اختاره الله تعالى على رؤ س الاشهاد یوم التناد وشهره بخلع کراماته وشرفه بها على العباد الا من ساواه فى فضائله او فضله . 13

هر کس پیوستن به رحم و خویشاوندان پدران دینى خود محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) و على (علیه السلام ) را بر پیوستن بر خویشان و رحم پدران نسبى خویش برگزیند و مقدم دارد خداوند روز قیامت او را در مقابل دیدگان گواهى دهندگان برگزیند و به خلعت کرامتش او را مشهور گرداند و نیز وى را به کرامت خود بر سایر بندگان شرافت و برترى مى دهد، مگر بندگانى که در فضل و یا فضایل با وى مساوى و برابر باشند.

قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): لا لحسود لذة .14

حضرت رضا (علیه سلام ) فرمود: حسود را لذت نباشد.

عن الرضا (علیه سلام ) عن ابائه : قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): من کان مسلما فلا یمکر ولا یخدع ، فانى سمعت جبرئیل (علیه سلام ) یقول : ان المکر والخدیعة فى النار.15

امام رضا (علیه سلام ) از پدران بزرگوار خود روایت کرده است که رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر که مسلمان است ، مکر و نیرنگ ندارد زیرا من از جبرئیل (علیه سلام ) شنیدم ، مى گفت : همانا مکر و نیرنگ در آتشند.

و چه خوب است که امروز در عصر انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی و صنعت که هرکدام به نوبه خود زمینه های انحراف و گناه را به سهولت فراهم و کام خانواده ها را تلخ می کند حلاوت و شیرینی گنجینه گهر بار فرهنگ رضوی را به عنوان هدیه ای ارزشمند پیشروی جامعه قرار داد و با رهنمودهای ارزنده رضوی کام خانواده ها را شیرین و برنامه حیات طیبه از دیدگاه امام رضا(ع) را فرا روی جامعه جهانی نهاد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.