سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره بازرسی ویژه وزارت بهداشت:

نبود نظارت تخصصي در گمركات يكي از دلائل قاچاق دارو/قاچاق 10درصد دارو در كشورهاي در حال توسعه

نبود نظارت تخصصی در فرودگاه ها و گمرکات یکی از دلایل قاچاق دارو محسوب می شود.

دکتر محمدی، رئیس اداره بازرسی ویژه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت باشگاه خبرنگاران با اشاره به فروش چمدانی دارو در داروخانه ها گفت: مسافران می توانند تا 80 دلار کالا به همراه خود وارد کشور کنند که این کالا می تواند دارو باشد اما نکته ای که مطرح است این است که در فرودگاه ها به دلیل نبود نیروی متخصص با این کار برخورد نمی شود.

وی افزود: بارها این نکته اعلام شده است که داروهایی که به این طریق وارد کشور می شوند مصداق داروی قاچاق و تقلبی را دارند.

برخی از مسافرین بخاطر عدم نیاز به استفاده از این داروها آنها را به داروخانه ها می فروشند و این کار خلاف مقررات است و در صورت مشاهده این موارد طبق تبصره 1 و 2 قانون مقررات پزشکی با داروخانه ها برخورد می شود.

وی در ادامه افزود: این مشکل به خاطر نبود نظارت تخصصی در فرودگاه ها، گمرکات و راههای خروجی کشور می باشد و برای برطرف کردن این مشکل نیاز به نیروی متخصص در راههای خروجی کشور داریم.

محمدی اظهار داشت: لازم است یک داروساز متخصص در گمرکات و فرودگاه های کشور و پایانه های کشور مستقر باشد و به ورود و خروج داروها نظارت کند که اگر مشکلات نیروی انسانی و بودجه ای برطرف شود قطعا افرادی را برای نظارت به کار می گیریم.

محمدی درباره علت ایجاد انگیزه برای قاچاق دارو گفت: داروهایی که به آنها یارانه تعلق می گیرد حدود 90 درصد از قیمت اصلی آن کاسته می شود که این یکی از دلایلی است که باعث ایجاد انگیزه برای قاچاق دارو و فروش آن در خارج از کشور می شود.

وی درباره میزان قاچاق دارو در کشور گفت: میزان قاچاق در کشورهای در حال توسعه حدود 10 درصد است که همین مقدار هم فاجعه آمیز است و باید با آن مقابله شود./ح


برچسب ها: قاچاق ، دارو ، گمرک ، یارانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.