سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل /

آیین شاخسی شهرستان نیر در فهرست آثار ملی ثبت شد

فرماندار نیر گفت: آیین معنوی شاخسی ، واخسی (شاه حسین ، وای حسین) كه در شهرستان نیر استان اردبیل موسوم است به عنوان یك اثر معنوی در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / میرفخرالدین زاهد افزود: ثبت ملی آیین معنوی شاخسی ، واخسی افتخار بزرگی برای شهرستان نیر و مجموعه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان است.

وی گفت: بر اساس یك سنت دیرینه در شهرستان نیر همه ساله و همزمان با دهه سوم ذیحجه مراسم عزاداری حضرت امام حسین (ع) در این شهرستان با آیین موسوم به شاخسی آغاز می‌شود.

فرماندار نیر افزود: در این آیین كه در اصطلاح محلی به شاخسی (شاه حسین) معروف است دسته‌ های شاخسی پس از غروب به خیابان و كوچه های اصلی شهر آمده و تا پاسی از شب به عزاداری می‌پردازند.

زاهد گفت: دسته های شاخسی ، واخسی نمادی از عزاداری مردم نیر است كه با مرثیه ها و آداب خاصی برگزار می شود ، بدین شكل كه این دسته ها از چند روز مانده به ماه محرم شب ها در حسینیه ها و مساجد تشكیل شده و با حضور عزاداران در صف هایی طویل و زنجیروار راهی كوچه و خیابان شده و مرثیه‌ها و اشعار مذهبی در رثای سالار شهیدان و یاران ایشان سر می دهند.

فرماندار نیر با تاكید بر ضرورت زنده نگهداشتن آیین های عزاداری سرور سالار شهیدان در این شهرستان گفت: قیام عاشورا اوج همراهی با ولایت وتبعیت از ولایت بود و الگوی برای آزاد زیستن بشریت بویژه مسلمانان است. /ع

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، ملی ، آیین ، شاخسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.