سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنراني رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس/6

احمدي‌نژاد: نمي‌شود يك قوه دائما در فشار باشد/ تغييرات مداوم در قوانين، ايجاد مشكل مي‌كند

رئيس جمهور گفت: زماني که قانوني تصويب مي‌شود ممکن است در گذشت زمان نياز به تغيير و اصلاح داشته باشد ولي تغييرات پي در پي ثبات را بر هم مي‌زند و اگر بنا باشد دائما در قانون هدفمندي يا قانون بودجه تغييراتي ايجاد شود دچار مشکل خواهيم شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور در بخش ديگري از اظهارتش در صحن علني مجلس  اقتصاد را نیازمند تمرکز مدیریت خواند و گفت: اقتصاد نیازمند مدیریت متمرکز است و دولت هر حرفی می‌زند همواره اجرایی کرده است ولی این امر مهم به پشتیبانی نیاز دارد و تصمیم‌گیری باید در هر مساله‌ای متمرکز شود تا دولت موفقیت آن را ضمانت کند و این مهم جز با همراهی، همدلی و پشتیبانی میسر نخواهد شد.

احمدی‌نژاد با گله از برخی از افرادی که وی را به رها کردن از کار خود که شش ماه پایانی ریاست جمهوري است متهم ميكنند، گفت: روزها با هم تفاوتی ندارد. چه شش ماه اول دولت و چه شش ماه آخر در هر زمانی دولت می‌تواند بهترین کار را برای مردم کشورش انجام دهد و این طبق قانون اساسی تا روز آخر رئیس‌جمهور وظیفه دارد برای مردم کار کند.

رئیس‌جمهور از بی‌انصافی برخی افراد که وی را متهم به فروش ارز دولتی برای بودجه یارانه می‌کنند بیان کرد: آقای ابوترابی شما را به جدتان قسم می‌دهم مگر می‌توان مخفیانه پولی را از خزانه دولتی خرج شخصی یا برای هزینه دولتی کنار گذاشت و خرج کرد؟ دولت همواره با مردم صادق بوده و حرفهایش را با آن‌ها می‌زند و هیچ کار محرمانه‌ای از چشم مردم ندارد.

وي با اشاره به اينکه اتهاماتي به پاک‌ترين دولت روا شده گفت: در حال حاضر جايي براي رسيدگي به شکايات دولت نداريم که گلايه خود را در قالب لطيفه‌اي نقد مي‌کنند که البته واقعيت دارد.

وي ادامه داد: شخصي در اصفهان چندين اتهام را به دولت زد و در پاسخ به فردي که پرسيد آيا براي اظهارات خود دليلي داريد بيان داشت كه چندين نهاد نظارتي نتوانستند دليلي بيابند حال چگونه از من انتظار داريد که براي آن دليل بياورم.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه هر طرحي که مصوب مي‌شود دولت اجرا مي‌کند ، گفت: دولت نه گله‌اي دارد نه اعتراض و نه دعوا و تمام اين صحبت‌ها براي اداره بهتر کشور است.

وي با اشاره به اينکه قانون اساسي يک سندي است که اداره کشور و مبناي حقوقي ملت و بخش‌هاي مختلف کشور را مشخص کرده است، گفت: براساس قانون اساسي، سه قوه از هم مستقل‌اند که بخشي از وظايف آنها نظارت بر ساير قوا است که اين به معني دخالت نيست.

وي ادامه داد: بازرسي کل کشور که بر ساير دستگاه‌ها نظارت دارد فعاليت‌اش به معناي دخالت نيست و همينطور ديوان عدالت اداري که اقدامات آنها استقلال قوا را نقض نمي‌کند براي قوه مجريه نيز يک دسته اختيارات مستقل و يک دسته اختيارات ناظر بر ساير قوا وجود دارد .

رئيس جمهور تصريح کرد:‌ دولت هيچ‌گاه در قانونگذاري دخالت نمي‌کند اما اگر تصميمات دولت در انتصاب افراد و مسئوليت‌ها دائما با طرح يا مصوباتي متوقف شود دولت چگونه مي‌تواند به کار خود ادامه دهد؟

وي با اشاره به اينکه تغيير دائم قوانين مي‌تواند ثبات را بر هم بزندافزود: زماني که قانوني تصويب مي‌شود ممکن است در گذشت زمان نياز به تغيير و اصلاح داشته باشد ولي تغييرات پي در پي ثبات را بر هم مي‌زند و اگر بنا باشد دائما در قانون هدفمندي يا قانون بودجه تغييراتي ايجاد شود دچار مشکل خواهيم شد.

احمدي‌نژاد بيان داشت: زماني که يک طرحي تصويب مي‌شود از زماني که در قطار دولت قرار گيرد و در ريل بيفتد ماه‌ها مي‌گذرد که اين طرح مي‌تواند مشکلاتي را در اجراي آن ايجاد کند.

رئيس جمهور با بيان اينکه اگر ساير قوا بخواهند به موضع اجرايي ورود کنندبه ضرر مديريت کشور است گفت: جايگاه مجلس به لحاظ مسائل مهم و اساسي کشور در آن مطرح مي‌شود محترم و رفيع است و به نفع هيچ يک از ما نيست به مرزهاي اجرايي وارد شويم.

وي در ادامه با استناد به ماده 138 قانون اساسي اظهار داشت: در قانون اساسي دو مقدمه وجود دارد يکي طرح بوده که مي‌تواند توسط 15 نفر از نمايندگان طي مراحل مشخص شده تصويب شود مسئله بعدي لايحه است که حق دولت بوده و زماني که دولت به اين نتيجه برسد که در موضوعي بايد اقدامي صورت گيرد آن را در قالب لايحه به مجلس ارائه مي‌دهد.

وي تصريح کرد: بدون در نظر گرفتن درست يا غلط بودن کار، اگر لايحه‌اي آنچنان دگرگون شود که از اهداف اوليه دولت دور باشد چگونه مي‌توان دولت را مجبور به اجراي آن کرد.

احمدي نژاد در بخش ديگري از اظهاراتش احمدی‌نژاد با برشمردن بندها و اصول 126قانون اساسی گفت: رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه، بودجه و استخدام کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند بر عهده شخص دیگری نیز واگذار کند اما وقتی از این حیطه خارج شود چگونه می توان این امور را اداره کرد .

رئیس‌جمهور در ادامه با یادآوری اصل 121 قانون اساسی در خصوص سوگند رئیس جمهور گفت: می‌خواهم متن سوگند رئیس جمهور را یاد آوری کنم، اما در استعلامی در رابطه با وجه شرعی سوگند رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری از شورای نگهبان سوال شده است "با توجه به سوگند رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی آنجا که رئیس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور نباید از هیچ اقدامی دریغ ورزد، در صورتی که بنا به تشخیص و نظر رئیس جمهوری فردی که به عنوان سفیر و نماینده‌ی تام‌الاختیار دولت جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌شود از صلاحیت کامل برای احراز چنین سمتی برخوردار نباشد آیا در این صورت امضای نمایندگی یاد شده با مفاد سوگند نامه ریاست جمهوری منافاتی ندارد ؟"


احمدی‌نژاد ادامه داد: قانون اساسی اصل و بقای کشور است. مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد دولت بدنه کارشناسی کل کشور است قوه قضاییه نیز همین طور این‌ها متعلق به همه هستند مجلس قوه قضاییه و دولت باید با یکدیگر در تعامل بوده و مشکلات را کارشناسی و برای حل آن‌ها اقدام کنند باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه نهادها متعلق به ملت هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر مسئله‌ای در بین نهادها و سران پیش بیاید می‌توان با گفتگو مسائل را حل کرد و در هر قوه‌ای که باشد باید رسیدگی شود نباید براساس ابهامات و گزارشات خصمانه تصمیم گیری کرد نمی‌شود یک قوه دائما تحت فشار باشد حتی با استناد به مدارک و دلایل درست باید چاره جویی کرد با یکدیگر کار کرد .

وی گفت: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه باهمیم شاید جاها عوض شود اما موضع خدمت‌ است دفاع از حق ملت نیاز به همکاری و همدلی دارد این نکته را همیشه به یاد داشته باشیم که با یکدیگر دعوا و دشمنی نداریم اگر هم مسئله‌ای در این بین باشد با بحث و گفتگو قابل حل است و راه تفاهم همیشه باز است.

احمدی نژاد خطاب به نمایندگان گفت: امروز همه بر این نکته واقفند که ملت ایران دست بسته نیست دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیت های کشور امکان عمل را برای ملت فراهم کرده است.

وی با اشاره به یادداشت ابوترابی مبنی براینکه نمایندگان تمایل دارند که شما بنشینند و صحبت‌ها را استعماع کنید، تصریح کرد: من خوشحال می‌شوم که بنشینم و استعماع کنم ولی من برنامه تنظیم کرده‌ام و واقعاً  معذور هستم هر موقع که صلاح‌ دانسته‌اید من می‌آیم و حرف شما عزیزان را گوش می‌دهم و قطعاً‌ بهترین سخن سخنان برادران و خواهران مجلس است.

احمدی‌نژاد در پایان خاطر نشان کرد: ضمن تشکر از شما نمایندگان و هیئت‌رئیسه و رئیس‌محترم جلسه که حوصله کردید و به سخنان بنده گوش سپردید از شما می‌خواهم که در مورد این مسائل بحث و اعلام نظر کنید. از متخصصین و اساتید محترم دانشگاه‌ها و صاحب نظران می‌خواهم با نظرات سازنده خود ما را یاری کنند. عزیزان من حرف آخر من این است مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند ملتی که تاریخ و تمدن و فرهنگ دارد پیامبر(ص)، علی(ع)  و حسین(ع)، همه قله‌ها را فتح خواهد کرد. سربلند و پیروز باشد.
انتهاي پيام/س2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.