سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان انستيتو "واشنگتن":

هراس عربستان سعودي از اعتراضات شيعيان و جابجايي حاكمان محلي

"سايمون هندرسون" تحليلگر در مسائل سياسي خاورميانه و كشورهاي حوزه خليج فارس در مقاله جديد خود تحت عنوان "تغيير رهبري در استان نفت خيز عربستان" سعودي به هراس حاكمان سعودي از اعتراضات شيعيان آن كشور اشاره مي كند و تغيير والي استان شيعه نشين آن كشور را به علت دغدغه هاي "امنيتي" آل سعود مي داند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از انستيتو واشنگتن، نويسنده در ابتداي مقاله اشاره مي كند كه در مناطق غربي عربستان سعودي كه از نظر نفتي بسيار غني است اكثريت جمعيت را "شيعيان" تشكيل مي دهند و اشاره مي كند كه آن منطقه "از نفت خيز ترين مناطق در كل جهان است و بيش از دو ميليون شيعه را در خود جاي داده است. شيعيان عربستان با شيعيان ايران احساس همدلي مي كنند و يكي از علل اهميت زياد آن مناطق همجواري مرزي شان با كشورهاي كويت، بحرين، قطر، امارات و عمان است."  
نويسنده كناره گيري شاهزاده "محمد بن فهد" از مقام استانداري آن منطقه پراهميت را به دستور رياض و بدليل اعتراضات شيعيان در آن كشور مي داند و اظهار مي دارد كه طرح ادعاي "استعفاي خودخواستۀ" وي بهانه اي مطرح شده از جانب حكومت آن كشور بوده است.  
هندرسون در ادامه مقاله به درگيري هاي ميان جوانان شيعه عربستان با نيروهاي امنيتي سعودي اشاره مي كند.  
وي از هراس حكومت سعودي از گسترش دامنه اعتراضات شيعيان مي گويد و مي افزايد: "ترديدي نيست كه رياض از گسترش دامنه اعتراضات به كشور همسايه آن كشور يعني بحرين كه اكثريت جمعيت اش را شيعيان تشكيل مي دهند در هراس است."  
 
اين تحليلگر آمريكائي در ادامه به جانشيني حاكم جديد به جاي "محمد بن فهد" اشاره مي كند و مي گويد "حاكم جديد منصوب شده براي آن منطقه شاهزاده سعود بن نايف است كه برادر بزرگترش محمد بن نايف اخيرا به عنوان وزير كشور عربستان سعودي منصوب شد. پدر آنان به اعتقاد به تئوري توطئه و مشكوك بودن نشبت به شيعيان عربستان شهرت داشت."
 
وي در ادامه به ديدار اخير محمد بن نايف با اوباما رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد و ديدار پيش روي وي با ديويد كامرون نخست وزير انگليس اشاره مي كند و مدعي مي شود كه احتمال نرمش بيشتر وي و برادرش در مقايسه به پدرشان وجود خواهد داشت.  
 
هندرسون در ادامه اشاره مي كند كه عربستان سعودي به دليل دغدغه هاي امنيتي خود حاكم "مدينه" را نيز تغيير داده است و شاهزاده "فيصل بن سلمان" را كه در دانشگاه آكسفورد در رشته روابط ايران و عربستان سعودي تحصيل كرده است را به اين مقام منصوب كرده است. گفته مي شود كه وي پسر محبوب پدرش شاهزاده سلمان و از بالارده ترين مقامات امنيتي رژيم سعودي بوده است.  
سايمون هندرسون در بخش پاياني مقاله خود نتيجه مي گيرد كه تغيير گسترده حاكمان بخش هاي شيعه نشين عربستان از سوي حكومت سعودي بدليل دغدغه هاي امنيتي آن رژيم است و از سوي ديگر اظهار مي دارد كه گمان مي شود كه آمريكا نگران سركوب هاي بيشتر حكومت سعودي عليه شيعيان عربستان است.  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.