سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مركز پژوهشهاي مجلس منتشر كرد

مطالعه تطبیقی قوانین و مقررات مربوط به احزاب سیاسی در کشورهای اروپایی

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی قوانین و مقررات مربوط به احزاب سیاسی در کشورهای اروپایی را مورد مطالعه تطبیقی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: طی سال های اخیر، تحقیقات و مطالعات گسترده ای در پیرامون مقررات و قوانین مرتبط با احزاب سیاسی صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که در اکثر کشورهای اروپایی و از جمله اتریش ، آلمان، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ و مجارستان افزایش تمایل دولت ها به تدوین قوانین و مقررات لازم برای سامان دادن به مسائل مرتبط با احزاب ساسی (همچون ساختار داخلی، فعالیت های سیاسی و انتخاباتی و مسائل مالی احزاب ) را شاهد بوده ایم.

به عنوان مثال در مجارستان ، دولت به تمامی احزابی که موفق به کسب حداقل یک درصد آرا در آخرین انتخابات پارلمانی شده باشند کمک مالی اعطا می کند. کمک های دولتی به این صورت بین احزاب توزیع می شود: 25 درصد این کمک ها به طور مساوی به احزاب واجد شرایط داده می شود و 75 درصد باقیمانده نیز متناسب با آرای آنها در آخرین پارلمان بین شان تقسیم می شود. متقابلا بر اساس قانون، احزاب سیاسی موظفند هر سال، گزارشی در مورد فعالیت های مالی خود منتشر کنند. جزئیات کمک های مالی صورت گرفته توسط اشخاص خارجی و نیز کمک های بالاتر از حد تعیین شده بایستی در گزارش های جداگانه ای اعلام شوند. همچنین بر اساس قانون فعالیت ها و مسائل مالی احزاب سیاسی، یک نهاد مستقل با عنوان «سازمان نظارت دولتی مجارستان» برای نظارت بر گزارش‌ های مالی احزاب، نظارت بر فعالیت های مالی آنها در انتخابات و نظارت بر نحوه اعطای کمک های دولتی به نهادهای وابسته احزاب سیاسی تشکیل شده است.
در آخرین اصلاحیه قانون فعالیت ها و مسائل مالی احزاب سیاسی که در سال 2003 صورت گرفت ، مقررات جدیدی در رابطه با بنیادها و نهادهای وابسته به احزاب و شرایط لازم برای بهره‌مندی آنها از کمک های دولتی به قانون مذکور اضافه شدند.

گزارش فوق الذکر چنین ادامه می یابد: این بررسی نشان می دهد که در هریک از این کشورها قوانین و مقررات مربوط به احزاب سیاسی و مسائل مالی آنها متفاوتند و هر کشور با توجه به وضعیت سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود قوانین متفاوتی در این رابطه تدوین کرده است. ضمن آن که در تمامی کشورهای مورد بحث( چه آنها که دارای نظام دمکراتیک قدیمی اندو چه کشورهایی که به تازگی به سوی دمکراتیزه شدن گام برداشته اند)در سال های اخیر، قوانین و مقررات متعدد و متنوعی برای سر و سامان دادن به فعالیت های سیاسی، مالی و انتخاباتی احزاب سیاسی تدوین شده اند و بنابراین برخلاف گذشته حجم قوانین مرتبط با احزاب در این کشورها افزایش چشمگیری داشته است.
انتهاي پيام/س2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.