سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/علم ما تنها قطره ای از علم خداست

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۶۹ سوره نحل

ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

سپس از میوه‌های شیرین و شهد گل‌های خوشبو تناول کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپویید. آنگاه از درون آن‌ها شهد شیرینی به رنگ‌های گوناگون برآید که در آن شفای مردمان است و در این شگفتی‌ها نیز آیات قدرت الهی بر اصحاب فکرت هویدا است.

*کیست که شگفت انگیزترین دستگاه پالایش را درون حیوانی نصب می‌کند تا از میانه خون و روده، شیری چنان پاک بی کم‌ترین آمیختگی و آلودگی برای نوشیدن فرزند آن حیوان و فرزندان انسان عرضه کند:

در میان خون و روده، فهم و عقل         جز ز اکرام تو نتوان کرد نقل

مثنوی


*در عین حال بدیهی است که بهره ناچیز ما از علم (و ما اوتیتُم من العلمِ الّا قلیلاً، اسراء: 85) پاسخگوی همه مشکلات آفرینش نیست بلکه ما همچنان حیران و مدهوشیم از این نظارت حیرت انگیز و هرچه بر علم بیفزاییم بر حیرت ما افزوده می‌شود:

پنداشتی این پرند پوشی         معلوم تو گردد ار بکوشی؟

      سر رشته راز آفرینش          دیدن نتوان به چشم بینش

این رشته قضا نه آنچنان بافت         کان را سر رشته می‌توان یافت

سر رشته قدرت خدایی         بر کس نکند گره گشای


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.