سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدي‌نژاد در هجدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي خبر داد

رونمايي از 30 داروي نو تركيب/ مسئولان در "دروازه‌باني" سلامت مردم قاطعانه عمل كنند

رئيس‌جمهور گفت: مسئولان و دست‌اندركاران نظام سلامت كشور بايد در دروازه‌باني سلامت مردم بسيار قاطع عمل كنند و به هيچ وجه و به هيچ بهانه‌اي از نگهباني از سلامت جامعه عقب‌نشيني نكنند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران محمود احمدي‌نژاد صبح امروز (سه‌شنبه) در هجدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي در دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به ارزش انسان در عالم هستي گفت: انسان گل سرسبد هستي است ، همه عالم براي انسان آفريده شده كه داراي ظرفيتي نامحدود و بي‌انتها است. اين عالم خلق شده براي اينكه انسان به همه زيبايي‌ها و آرزوهاي مثبت خود كه قابل تحقق است در عالم دست يابد.

وي افزود: دستيابي به همه خوبي‌ها و لذت‌ها در سايه سلامت در كام انسان مي‌نشيند چرا كه سلامت عامل و عنصر اوليه براي بهره‌مندي از نعمت‌هاي الهي و فعاليت‌هاي الهي و معنوي اوست.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه كسي كه از نعمت سلامت برخوردار نيست لذت‌هاي دنيا براي او بي‌معناست، گفت: از ابتداي خلقت تا به امروز بشر نسبت به سلامت خود اهتمام خاصي داشته است.

رئيس‌جمهور خطاب به دست‌اندركاران سلامت و درمان با تاكيد بر كار علمي و تحقيقاتي در اين عرصه اظهار داشت: روند كنوني بهداشت و درمان بر مبناي انسان شناسانه‌اي كه دارد بايد با سرعت ادامه پيدا كند.

احمدي‌نژاد افزود: در دين اسلام از پيامبر اسلام (ص) آموخته‌ايم كه هر علم و تجربه مفيدي در هر كجاي دنيا را بياموزيم و در چارچوب برنامه‌هاي خود به كار ببريم بنابراين ما هيچ دستاورد علمي و مفيد بشري را نفي نمي‌كنيم بلكه در قالب برنامه‌هاي خود از آنها بهره مي‌بريم.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه سرعت علم و حجم توليدات علمي در اين زمينه براي ملت ايران قابل افتخار است، اظهار داشت: زماني كه ايران با ساير كشورهاي منطقه مقايسه مي‌شود، احساس خوبي ندارم چرا كه اينجا ايران است و اگر بخواهيم خود را در اين سطوح با ديگران مقايسه كنيم به جايگاه و شايستگي واقعي خود نائل نخواهيم شد و بايد خود را در ابعاد جهاني با ديگران بسنجيم.

احمدي نژاد ادامه داد: بايد خود را با برترين‌هاي عالم مقايسه كنيم چرا كه صدها سال پيش تمدن و علم ايراني وجود داشت ولي از فرهنگ غرب خبري نبود البته ما به همه احترام مي‌گذاريم و به دانش آنها بي توجهي نمي‌كنيم.

رئيس‌جمهور گفت: هر كس هر جايي دستاورد علمي به دست آورد كه در خدمت انسانهاست براي ما محترم است و اين حرف به معناي بي احترامي به آنها نيست بلكه به معناي توجه دادن به ظرفيت‌هاي موجود براي پيشرفت در ايران است.

احمدي نژاد با بيان اينكه كار تحقيقاتي در خصوص شناخت انسان پايان ندارد، گفت: بايد در اين عرصه به تراز جهاني برسيم و حتي اين توان و ظرفيت وجود دارد كه از كشورهاي پيشرو در اين عرصه عبور كنيم.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر لزوم توليد و تامين نيازهاي كشور در عرصه هاي مختلف از جمله سلامت و پزشكي خاطر نشان كرد: حتي اگر كشور با فشارهاي بين المللي و تحريم هاي گسترده مواجه نمي شد نيز لازم بود با انجام سرمايه گذاري هاي لازم و با استفاده از توان و دانش داخلي اقدام به توليد نيازمندي هاي كشورمان مي كرديم .

احمدي نژاد با اشاره به اعلام خبر رونمايي از 30 داروي نوتركيب جديد تا پايان بهمن ماه اظهار داشت: با توجه به اينكه در حال حاضر كلاً حدود 170 داروي نوتركيب در جهان توليد شده است، اين ظرفيت در ايران وجود دارد كه با چند گام به زودي به كشورهاي پيشرو در اين عرصه برسد و سابقه پزشكي و مهندسي پرافتخار ايرانيان نيز گواه آن است كه توان دست يافتن به چنين جايگاهي در ايرانيان وجود دارد.

رئيس جمهور تصريح كرد: در بخش درمان نيز علاوه بر آنكه بايد همه روش هاي درمان موجود در دنيا را در اختيار داشته باشيم نبايد از راه هاي ديگر و ابداعات جديد نيز غافل ماند.

احمدي نژاد با بيان اينكه بايد در عرصه پزشكي نگاهمان به قله هاي جهاني باشد، خاطر نشان كرد: اگر در اين شرايط نگاه ها و روش هاي جديدي مطرح شود معنايش بي توجهي به شيوه هاي فعلي پزشكي و درماني نيست.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه نبايد به رسيدن به مرزهاي دانش روز اكتفا كنيم، گفت: انسان براي رسيدن به اهداف خود منحصر به يك مسير يا مسيرهاي محدودي نيست و همانگونه كه وجود انسان لايتناهي است شناخت او ، رفتارها و كاركردهايش نيز حد و مرزي ندارد و مي توان از راه ها و روش هاي گوناگون به شناخت انسان و رفتارها و كاركردهاي او نائل شد.

احمدي نژاد با بيان اينكه در عرصه طبابت نيز راهكارها، محدود و منحصر به آنچه تاكنون بشر بدانها دست يافته، نيست، اضافه كرد: طب سنتي ايراني با تلفيق طب اسلامي و توجه به توصيه هاي بهداشتي و سلامت غناي بيشتري يافت و تجربه تاريخي نشان مي دهد كه اين شاخه از طب جز بهترين هاست چرا كه با طبيعت انسان نيز سازگاري بيشتري داشته و از عمق دانش بالاتري نسبت به شناخت درون بدن انسان برخوردار است و نبايد به آن بي توجه بود.

رئيس جمهور با تاكيد بر لزوم بهره گيري از طب سنتي، اين دانش را جزء سرمايه هاي بزرگ ايران زمين توصيف كرد و اظهار داشت: همانگونه كه دانشگاه هاي علوم پزشكي ايران از يك مقطعي با تصميم دانشگاه علوم پزشكي در تهران كار خود را آغاز كرد و امروز به بالندگي رسيده است بايد توجه دادن و پرداختن علمي به طب سنتي را نيز از يك جايي شروع كرد و مطمئن هستم سرعت رشد اين بخش در كشورمان از پزشكي نوين بيشتر است چرا كه طب سنتي در اين سرزمين ريشه دارد.

احمدي نژاد توجه بيشتر به طب سنتي در بخش هاي مختلف آن را ضروري عنوان و تصريح كرد: يك بخش طب سنتي توليد و تامين داروهاي آن است كه با توجه به شناسايي بيشت از 1700 گونه گياه دارويي در كشور و ثبت 700 گونه آن، ايران در اين زمينه ثروت و سرمايه عظيمي دارد كه مي تواند با استفاده از آن به يكي از توليد كنندگان و صادر كنندگان اصلي داروهاي طب سنتي تبديل شود و وزارت بهداشت و دولت آماده پشتيباني هاي علمي و مديريتي از داوطلبان فعاليت در اين عرصه هستند.

رئيس جمهور موضوع ديگري را كه بايد در بهره گيري بيشتر از طب سنتي به آن توجه كرد ، روش هاي درماني دانست و خاطر نشان كرد: بايد ضمن توسعه دانش در عرصه طب سنتي و توليد داروهاي مورد نياز اين رشته، روش هاي درماني براساس طب سنتي را نيز مورد مطالعه بيشتر قرار داد تا گسترش و ارتقا يابند و مناسب است اگر يك بيمارستان و مركز درماني نيز به اين رشته اختصاص پيدا كند و تجارب كسب شده در آن به منابعي جدي براي ارتقا دانش طب سنتي تبديل شود.

احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با برشمردن منابع بيماري زا و تهديد كننده سلامت انسانها از جمله محيط ، تماس ها ، حوادث ،آب و هوا و تنش ها و فشارهاي روحي و رواني گفت: اصلي ترين منبعي كه ضامن سلامتي و هم تهديد كننده سلامتي انسان است خوراك مي باشد و معتقدم جامعه پزشكي بايد فيلتر پالايش كننده خوراك مردم نيز باشد.

رئيس جمهور با اشاره به مضرات استفاده از غذاهايي كه سريع آماده مي شوند و برخي خوراك ها ادامه داد: اگر افرادي مثل من به مردم بگويند كه استفاده از برخي خوراك ها ضررهاي زيادي دارد، شايد خيلي موثر نباشد اما شما به عنوان متخصص بايد براي آموزش مردم درباره خوراك طراحي و برنامه ريزي كنيد و حتي تلاش كنيد تا نوع و نحوه مصرف غذاها به متون آموزش راه يابد كه متاسفانه هيچ آموزشي درباره خوراك به مردم داده نمي شود.

احمدي نژاد اظهار داشت: لازم است كارشناسان بخش سلامت و تغذيه مسائل لازم براي آگاهي مردم را در قالب متون آموزشي تهيه كنند تا در مراكز آموزشي كشور و مدارس، آموزش داده شود و دولت نيز در اين زمينه آماده هرگونه حمايت و پشتيباني است.

رئيس جمهور با اظهار تاسف از اينكه سلطه گران به عموم عرصه ها از جمله سلامت و بهداشت مردم از منظر تجارت نگاه مي كنند، گفت: سلطه گران در اين عرصه تا جايي پيش رفته اند كه بمب ميكروبي توليد مي كنند تا مردم را بكشند و از توليد و انتشار بيماري نيز براي رونق بخشيدن به تجارت دارو ابايي ندارم .

احمدي نژاد خاطر نشان كرد: جنگ ميكروبي لزوما بخشي از جنگ نظامي نيست اما همين امروز در دنيا جريان دارد؛ كساني كه حاضرند در عيان آدم بكشند آيا اگر بتوانند پنهاني اين كار را نخواهند كرد؟

رئيس جمهور تصريح كرد: وجود نگاه مادي به عرصه پزشكي در حالي است كه طبابت در فرهنگ و سرزمين ايران امري مقدس ، متعالي و انساني است ايرانيان هرگز نمي‌خواهند و نخواسته اند تاجر سلامتي باشند چرا كه واجد هيچ ارزشي نبوده و هيچ كمالي نمي آفريند و با همه آموزه ها و اعتقادات انساني در تضاد است.

احمدي نژاد تاكيد كرد: مسوولان و دست اندركاران نظام سلامت كشور بايد در دروازه باني سلامت مردم بسيار قاطع عمل كنند و اگر با موردي مواجه شدند كه سلامتي مردم را تهديد مي كند قاطعانه در مقابل آن بايستند و به هيچ وجه و به هيچ بهانه اي از نگهباني از سلامت جامعه عقب نشيني نكنند.

رئيس جمهور در پايان سخنان خود با تقدير از زحمات فراوان دست اندركاران نظام سلامت كشور، اقدامات انجام شده در اين حوزه را خوب توصيف كرد و اظهار داشت: امروز با چشم دل و سر شاهد آن هستيم كه پيشرفت هاي كشور در عرصه هاي پزشكي و سلامت سرعت بسيار بالايي دارد به طوريكه هر روز خبر پيشرفت جديدي را مي شنويم و از خداوند مي خواهيم تا به زحمتكشان اين عرصه توفيق داده و شاهد پيشرفت هاي روز افزون باشيم.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.