به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ،9 گرایش جدید که خودروسازان در
خودروهای جدید به کار گرفته اند به تفصیل در مجله یواس آ ویکند USA Weekend
شرح داده شده است که فهرست آن به طور خلاصه از این قرار است:
• پیمایش بالای 40 مایل به ازای مصرف هر گالن بنزین
• استفاده از سامانه اجتناب از تصادف (هم از عقب و هم از جلو)
• دوربین های پشتیبان
• تنظیم باد خودکار تایر
• به کارگیری نرم افزارهای تلفن و وسایل الکترونیکی هوشمند معروف به Apps
• بازکننده خودکار درب صندوق بدون نیاز به دخالت دست
• کنترل های لمسی
• استفاده از بلوتوث در سیستم صوتی و تصویری
• بدنه هایی با سطوح منحصر به فرد
از این 9 موردی که به آن اشاره شد فقط مورد آخر است که نیازی به به کار
گیری ابزارهای الکترونیکی ندارد. کاهش مصرف سوخت از طریق حسگرها و
پردازشگرهای پیچیده الکترونیکی و همچنین سیستم انتقال قدرت و گیربکس خودکار
ممکن می شود که تنها با دخالت تراشه های کامپیوتری و ترانزیستورها امکان
رسیدن به این سطح از پیمایش میسر است.
به جز اولی و آخری در این فهرست، هفت مورد اشاره شده تقریباً همگی
الکترونیک، استفاده از رادار برای اجتناب از برخورد و تصادف، حسگر برای
اندازه گیری باد تایرها، باز کن درب صندوق عقب بدون نیاز به دست و تلفن
همراه و نرم افزارهای مخصوص آن می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
البته این به معنی انقلاب در صنعت ترانزیستور نیست! هر چند امروزه خودروها
از 50 تا 100 میکروکنترولر استفاده می کنند و معمولا تراشه هایی هستند که
قیمت آنها کمتر از نیم دلار است. البته برخی از آنها هم به چند ده دلار می
رسند. اگر به طور متوسط یک خودرو بین 10 تا 25 دلار ترانزیستور یا
میکروکنترولر نیاز داشته باشد و در مجموع 40 میلون خورو در سال تولید شود
بازاری در حدود 300 میلیون دلار تا 1 میلیارد دلار ایجاد می کند.
منبع: پرشين خودرو