سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ راهکاری ساده برای بیداری در هر ساعت از شب

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 110  سوره کهف
«قُلْ إِنَّمَآ اءَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَی إِلَیَّ اءَنَّمَآ إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَلِحاً وَلاَ یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ اءَحَداً»
بگو: همانا من بشری همچون شمایم (جز اینکه) به من وحی می شود که خدای شما خدای یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، کاری شایسته انجام دهد. و هیچ کس رادر عبادت پروردگارش شریک نسازد.


* در این آیه هم توحید، (الهٌ واحد) هم نبوّت، (یُوحی الیّ) و هم معاد، (لقاء ربّه) هم امید به رحمت الهی، (یرجوا) هم تلاش در رسیدن به آن، (فلیَعمل) و هم اخلاص در عمل (لایُشرک) آمده است. از این جهت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر تنها آیه‌ی آخر سوره‌ی کهف بر امّت من نازل می شد، برای آنان کافی بود. (تفسیر درّالمنثور.)
* در روایات بسیاری در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرک خفیّ، سخن به میان آمده است.
* امام رضا علیه السلام ماءمون را در حال وضو گرفتن دید که غلامش روی دست او آب می ریزد، امام با تلاوت جمله‌ی (ولا یشرک بعبادة ربّه احدا) به او فهماند که در وضو و کارهای عبادی، کمک گرفتن شرک، و موجب بطلان عمل است.(تفسیر مجمع البیان؛ البتّه در کتاب اصول کافی (ج 3، ص 69) مسئله‌ی کمک در وضو درباره خود حضرت رضا علیه السلام مطرح شده که امام اجازه نداد کسی آب روی دست مبارکشان بریزد.)
* در حدیث آمده است: هر کس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتی که بخواهد از خواب بیدار می شود. (تفسیر نورالثقلین)
* نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفی کنیم، پیامبران خود را بشر می دانستند. (اءنا بشر مثلکم)
* شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوی دیگر انسان ها باشد. (اءنا بشر مثلکم)
* رهبران الهی باید جلو غُلوّ و مبالغه ها را بگیرند. (اءنا بشر مثلکم) للّه
* برای کار خدایی کردن، حتّی امید به پاداش الهی کافی است گرچه یقین نباشد. (فمن کان یرجوا... فلیعمل)

* امید در انسان باید به صورت یک حالت دائمی و پیوسته باشد، نه لحظه ای. (فمن کان یرجوا)
* امید بدون عمل، کارساز نیست. (یرجوا، فلیعمل)
* مرگ برای همه حتمی است، امّا ارزشمندتر آن است که انسان آرزوی ملاقات با خدا را داشته باشد. (یرجوا لقاء ربّه)
* ارزش کارها در سه جهت است: اصل کار، انجام دهنده‌ی کار، نیّت وهدف. در این آیه هر سه آمده است. (عملا صالحا، من کان یرجوا، و لایشرک بعبادة ربّه)
* شرک، به هر نحوی باشد ممنوع است. (لایشرک بعبادة ربّه احدا) للّه
* این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان می کند، (الهکم اله واحد) هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. (لا یشرک بعبادة ربّه احدا)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.