سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

بیماری دیاگفرام ساكت و بی‌علامت

دیاگفرام پرده ای مسطح بزرگ و وسیعی است که شكم را از قفسه سینه جدا می‌كند البته این پرده در بخش‌هایی از خود حاوی سوراخ‌هایی است كه از طریق آن اعضای مختلف شكم و قفسه سینه عبور و مرور می‌كنند. به طور مثال، در وسط دیافراگم سوراخی وجود دارد تا از طریق مری از قفسه سینه به درون شكم برسد و به معده وصل شود.



 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد  دیافراگم یك پرده عضلانی - لیفی است.

به عبارت دیگر، بخشی از آن از بافت عضلانی تشكیل شده است اما بخش دیگر آن بافت لیفی است. همین طرح ساختمانی باعث شده كه دیافراگم یكی از مهم‌ترین عضلات در تنفس باشد. بسیاری از دانشمندان، دیافراگم را مهم‌ترین عضله در روند تنفس می‌دانند و به همین دلیل آن را بعد از قلب، دومین عضله مهم بدن می‌دانند.

گاهی اوقات برخی از مشكلات و اختلالات آن به وسیله دیگر قسمت‌های بدن جبران می‌شود. به طور مثال در نظر بگیرید اگر فقط یك نیمه از دیافراگم دچار فلج شود، این مشكل ممكن است با فعالیت بیش از حد نیمه دیگر دیافراگم و نیز عضلات متصل به دنده‌ها جبران شود. پس ناشایع‌ نیست كه گاهی اوقات بیماری‌های دیافراگم كاملا بی‌علامت باشند و با این حساب اگر روزی عكس قفسه سینه گرفتید و بدون اینكه هیچ‌گونه علامتی داشته باشید پزشك‌تان به شما گفت كه مشكل دیافراگم دارید، زیاد تعجب نكنید. البته در این موارد حتما باید تحت نظر پزشك هر چه سریع‌تر علت زمینه‌ای را پیدا كرد.

مثل تمام بیماری‌های دیگر اگر به وجود مشكل و یا بیماری‌ خاصی در دیافراگم شك كردید، ابتدا باید از روش‌های تشخیص استفاده كرد. به طور مثال، گاهی عكس قفسه سینه و یا حتی تست تنفسی از بیمار گرفته می‌شود. بعد از اثبات تشخیص ، درمان به نوع ضایعه بستگی دارد.بعضی مواقع نیاز است كه سوراخ شدگی دیافراگم با جراحی اصلاح شود. برخی مواقع هم مجبور می‌شوند كه با دستگاه تنفس مصنوعی از بیمار حمایت كنند تا به تدریج وضعیت عضله دیافراگم خودبه‌خود برطرف شود و بیمار دوباره توانایی تنفس خودبه‌خود را باز یابد. امروزه دستگاه‌هایی وجود دارند كه مثل ضربان‌ ساز قلب، در صورت وجود اختلال در اعصاب دیافراگم، برای این عضله ضربان‌‌سازی می‌كنند.‌

نكته های دیافراگمی:

گاهی اوقات طی جراحی قلب، جراح به اشتباه به عصب دیافراگم صدمه می‌زند. در این موارد چندان نگران نباشید چون ضایعه معمولا خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

در ۵۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی كه به اختلال عملكرد دیافراگم مبتلا هستند نمی‌توان علت بیماری را پیدا كرد.

اگر فتق دیافراگمی خود را درمان نكنید، گاهی روده‌ها در آن گیر می‌كنند و با درد شدید، تهوع و استفراغ و حتی تب جان شما را به خطر می‌اندازند. پس درمان را پشت گوش نیاندازید.

گاهی علایم بیماری دیافراگم بسیار مبهم و نامربوط هستند. به طور مثال، ممكن است بیماری دیافراگم با درد شانه، مشكلات گوارشی و یا تنگی نفس خود را نشان دهد.

گاهی خود دیافراگم هم می‌تواند دچار تومور شود. در ضمن، گاهی اوقات تومورهای بخش‌های دیگر بدن به دیافراگم دست‌اندازی می‌كنند./س

برچسب ها: دیاگفرام ، بیماری ، ساکت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ابراهیم غلامی
۱۷:۴۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام آیا فلج بودن دیافراگم سمت راست قفسه سینه درمان دارد و تنگی نفس درمان میشود
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
نتیجه گرفتید
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
من دیافراگم از کار افتاده ، آیا عملی هست که بتونم مثل روز اول نفس بکشم
شهاب نوروزی
۲۳:۳۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام من دیافراگم ورم کرده ودرد میکند چه جور دردش را آرام کنم
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
چرا با گرفتگی رگ و گزگز دست چپ سر معده دچار نفخ شدید انگار که موجب نفس کشیدن و باعث تنگی نفس میشود لطفا راهنمایی کامل فرمایید