سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

نگه داری286 هزار برگ سند تاریخی وقف در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی با مجموعه‌ای افزون بر286هزار برگ سند تاریخی وقف ازدوره صفویه تا قاجاریه به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین تشکیلات اداری وقفی درکشوراست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدیراموراسناد ومطبوعات سازمان سازمان کتابخانه ها، موزه ها ومرکزاسناد آستان قدس رضوی با اعلام این خبرگفت: مجموعه‌ای ارزشمند مشتمل بربیش از 286 هزار برگ سند تاریخی وقفی از دوره صفویه تا اواخر قاجار طی سال های 1000 تا 1344هجری قمری در مرکز اسناد آستان قدس رضوی حفظ و نگهداری می شود.

دکترابوالفضل حسن آبادی خاطرنشان کرد: درحالی که در ایران، تا اواخر دوره قاجاریه هیچ تشکیلات منظم آرشیوی در سازمانهای کشور به چشم نمی خورد از تشکیلات اداری 500 ساله ی آستان قدس رضوی دردوره های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه 286000 سند منظم و تشکیلاتی به جامانده است.
وی با بیان این که تاریخچه وقف درجهان اسلام به گذشته‌ای دور باز می‌گردد افزود: آستان قدس رضوی نهادی موقوفاتی و منتسب به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است و طی حیات دیرینه خود همواره به عنوان یکی ازبزرگترین سازمان های مذهبی و موقوفاتی دنیا توانسته تاثیرات مطلوب فراوانی به لحاظ اجتماعی، فرهنگی واقتصادی درکشور داشته باشد.
مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی همچنین گفت: هرچند سابقه مراکز خیریه در کشورهای غربی نیز بسیار قدیمی است اما تنوع مراکز و فعالیتهای وقفی و خیریه همچون فعالیتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و... در کشور ما و بویژه درنهاد مذهبی موقوفاتی آستان قدس رضوی بسیار گسترده تراست. وی با اشاره به اینکه به علت ماهیت موقوفاتی و لزوم رعایت نیّت واقفان ، مراکز وقفی آستان قدس رضوی همواره درطول قرن ها ساختار و شاکله اصلی خود را حفظ کرده و با تغییرات زمان وضعیت بسیار بهتری یافته‌اند افزود: ازنمونه‌های این موسسات وقفی ارتقاء یافته می توان به دارالشفای قدیمی آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی فعلی، کرکراقخانه قدیم و کارخانه نساجی امروز، کارخانه زواری قدیم و مهمانسرای حضرتی فعلی اشاره کرد.

وی در ادامه به بررسی انواع اسناد وقفی دراین نهاد مذهبی موقوفاتی اشاره کرد و گفت: این اسناد ارزشمند به لحاظ ادبیات و نگارش مکاتبات دیوانی و اداری از اهمیت خاصی برخورداراست و بکار رفتن نام ها، القاب و عناوین بکاررفته در اسناد، نحوه مکاتبات اداری، سربرگ های نوشتاری اسناد، روش وسیاق به کاررفته در نگارش ها، سیستم محاسبات مالی، سیاق نویسی و... دلالت برسبک اداری ویژه و منحصر به فردی در این تشکیلات اداری می نماید.

حسن آبادی اضافه کرد: برخی واژه ها و اصطلاحات اسنادی درارقام، احکام ، فرامین، پروانچه ها، طومارها و یا اصطلاحات مالی واقتصادی را تنها می توان در اسناد بسیار قدیمی تشکیلات اداری و وقفی آستان قدس رضوی مشاهده کرد.

گفتنی است مرکزاسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با بیش از13میلیون برگ سند ارزشمند ازدوره صفویه تا عصر حاضر و بیش ازیک میلیون و چهارصد هزار نسخه نشریات ادواری داخلی وخارجی ازدوره قاجاریه تاکنون ازغنی ترین مراکزاسنادی و مطبوعاتي درکشور بشمار می آید.  /س

برچسب ها: نگهداری ، اسناد ، موزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.