سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

اثبات شعار 91

باغدار نمونه ی مازندرانی با برداشت 150 تن پرتقال در هر هکتار شعار سال 91 را محقق کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران،  ملکی باغدار نمونه با برداشت 150 تن پرتقال در هر هکتار میانگین عملکرد کشور و دنیا را پشت سر گذاشت.

این باغدار نمونه با سطح باغ 17 هکتار و درختان 15 ساله دو رقم پرتقال تامسون و سانگین برداشت کرد و در هر هکتار 400 درخت وجود دارد.

میانگین عملکرد استانی برداشت پرتقال 18 تا 20 تن در هر هکتار، میانگین عملکرد کشوری 20 تن در هر هکتار و در دنیا 17 تن در هر هکتار است.

آقای ملکی، استفاده از نظرات کارشناسان، رعایت عملیات بهباغی، استفاده از کودهای ریز مغذی، بهره گیری از سیستم کود آبیاری و آبیاری قطره ای، کاهش میزان سموم شیمیایی و تولید محصول ارگانیک را از عوامل موفقیت خود برشمرد.

همچنین آقای ملکی از اردک و بوقلمون برای مبارزه با آفات و حلزون استفاده کرده و یکی از ابداعات وی به محسوب می شود.

آقای ملکی بعد از تولید انبوه پرتقال از مسئولان انتظار فراهم شدن زمینه صادرات برای باغداران را دارد و نداشتن انبار را از مشکلات اساسی خود بیان می کند.

طاهایی، استاندار مازندران هم از فراهم شدن زمینه صادرات برای این بخش کشاورزی خبرداد و گفت: به زودی سورتینگی در بندر امرآباد راه اندازی می شود و بنا به پیشنهاد این باغدار نمونه کارخانه آبمیوه و کنسانتره پرتقال شکل می گیرد و با فاهم شدن زمینه صادرات، با توجه به بالا رفتن قیمت دلار ارزآوری هم دو برابر می شود.

میانگین وزنی پرتقال در شرایط عادی 200 گرم بوده، اما پرتقال های باغ این باغدار نمونه 300 تا 400 گرم است و این نشان دهنده ی تجاری و بازار پسند بودن محصول است.

ابطالی،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران میوه های این باغ را مرغوب اعلام کرد و گفت: شرایط بسیار مناسب و رسیدگی به درختان این باغ موجب کیفیت بسیار بالای این محصولات است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: تولید یک میلیون و 850 هزار تن مرکبات استان

مازندران را شایسته مقام نخست در میان استان های دیگر کرده و تسهیلات برای آبیاری قطره ای، توزیع نهال یارانه دار و پرداخت تسهیلات برای ادوات کشاورزی از حمایت های جهاد کشاورزی به باغداران است.

عظیمی، اصلاح و احیای باغ ها و احداث باغ ها در اراضی شیب دار را از حمایت های دیگر سازمان جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: ایران هفتمین کشور برتر تولید کننده پرتقال در جهان است و با فراهم شدن شرایط صادرات علاوه بر اینکه اشتغالزایی افزایش می یابد، می توانیم از توانمندی و توسعه ی صنایع تبدیلی و تکمیلی، ارزش افزوده بخش کشاورزی را افزایش دهیم./س

برچسب ها: محقق ، شعار ، باغدار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.