سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

بهره برداری نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای ایران در چالوس

با حضور معاونان وزیر نیرو و راه و شهرسازی، نمایندگان کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی، بهره برداری از نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران امروز در چالوس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران عملیات مقدماتی زمین‌ شناسی این سد نیروگاه هایی اوایل سال 57 شروع شد که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و قطع همکاری مشاوران خارجی متوقف ماند.

در سال 62 مطالعات طراحی فاز دو و تهیه اسناد مناقصه توسط شرکت مشانیر لامایر آغاز شد که در سال 64 به پایان رسید.

در فاصله سالهای 1364 تا 1371 کارهای مطالعاتی تکمیلی و طراحی جزئیات توسط شرکت مشانیر/ لامایر تکمیل شد.

در همین سالها جهت تسریع در انجام کارهای اجرایی برخی قسمت‌های طرح مانند ساخت تونل‌ های انحراف سدهای بالادست و پائین‌دست،‌ قسمتی از تونل دسترسی به مغار نیروگاه، تونل زهکشی نیروگاه به همراه بعضی از آزمایشات انفجاری و تراکم صحرائی کامل شد که این فعالیت‌ها تا سال 71 ادامه داشت.

عملیات اجرایی از سال 1371 تا سال 1380 بدلایل مختلف متوقف و مجدد کارهای اجرایی با عملیات تزریق تونل‌ های انحراف در سال 1381 از سر گرفته شد، بازنگری فنی و اقتصادی طرح که از سال 1378 توسط شرکت‌های EDF فرانسه و مشانیر آغاز شده بود سال 1381 به اتمام رسید.

این سد با هدف ایجاد تعادل در شبکه مصرفی کشور در ساعت‌های پربار و کم بار مصرف و تولید انرژی برق‌‌آبی با ظرفیت 1040 مگاوات در ساعت‌های پر بار مصرف و مصرف انرژی الکتریکی با ظرفیت 960 مگاوات در ساعت‌های کم بار مصرف و کاهش هزینه‌های استهلاک نیروگاه‌های حرارتی به میزان سالانه 19میلیون دلار بنا نهاده شد.

قریب به 20 سال مطالعات مهندسی درطرح، توسط مهندسین مشاور ایرانی و خارجی طول کشید تا در سال 86 به عنوان پروژه سبز از سوی محیط زیست معرفی شود.

بدون شک بهره برداری از نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران به عنوان سندی پر افتخار در امتداد جاده چالوس به کرج خواهد درخشید و با بهره برداری از آن انتظار 40 ساله به پایان خواهد رسید.

معاون اجرایی سد و نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه در گفتگو با خبرنگار ما گفت : نخستین واحد بهره برداری نیروگاه در دهه فجر امسال وارد مدار سراسری خواهد شد و بهره برداری نهایی آن خرداد سال 92 محقق خواهد شد.

مهدی غلامی با بیان اینکه این طرح به عنوان نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران بشمار می رود افزود: تاکنون 11 هزار و 404 میلیارد ریال هزینه شده که هزار و 514 میلیارد ریال آن از محل درآمدهای عمومی و 9هزار و 890 میلیارد ریال از دیگر منابع تامین شده است.

معاون اجرایی سد و نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه تصریح کرد : تا کنون 12 هزار تن ورق در تاسیسات نیروگاه وارد شده که معادل 600 تریلی به طول سه و نیم کیلومتر برآورد می شود.

غلامی تامین نقدینگی و عدم تخصیص به موقع را ازعوامل تاخیر در اجرایی طرح دانست و افزود: مشکلات موجود در انتقال وجه خریدهای خارجی و ترخیص اجناس وارداتی، محدودیت دسترسی در اوج پیک ترافیک و ریزش کوه و سقوط بهمن نیز از مشکلات دیگر این طرح بوده است./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.