سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

پرونده های زری بافی ، مخمل بافی و گلابتون سازی اصفهان درراه ثبت جهانی

معاون صنایع دستی استان اصفهان گفت: پرونده های سه رشته زری بافی، مخمل بافی و گلابتون سازی اصفهان در حال آماده سازی جهت ثبت جهانی است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان  احمد ادیب "  در دیدار مدیر کل توسعه و ترویج امور استان های معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با هنرمندان و پیشکسوتان اصفهانی افزود:تاکنون رشته فرش کاشان به ثبت جهانی رسیده است . 

 وی اظهار داشت  : نزدیک به 196 رشته و محصول صنایع دستی شامل محصولات فعال، نیمه فعال ، در حال خطر و منسوخ در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد 104 رشته فعال و نیمه فعال هستند . 

 به گفته وی ، از 104 رشته فعال ونیمه فعال در استان اصفهان تاکنون 19 رشته در زمینه آثار ناملموس از جمله  رشته های گره چینی ، مینای نقاشی ، قفل سازی ، عبا بافی نایین ، خراطی نطنز و سفال وسرامیک عبادی نطنز نیزبه ثبت ملی رسیده است .  

وی خاطر نشان کرد:  کار مستند نگاری و پژوهش هشت پرونده دیگر رشته های  صنایع دستی نیز جهت ثبت ملی درحال آماده سازی است .   

 وی از جمله پژوهشهای صورت گرفته را معاونت صنایع دستی استان اصفهان را ، شناسائی و مطالعه و امکان سنجی ،ایجاد بازارچه ها و شهرکهای صنایع دستی استان اصفهان ، تهیه اطلس صنایع دستی استان ، مطالعه و پژوهش در مورد رشته های منسوخ شده شهر اصفهان ، پژوهش و طرح حفظ و احیاءهنرهای سنتی و مردم نگاری شهرستان دهاقان ،مستندسازی و تهیه فیلم های  مراحل تولید و ساخت اسطرلاب ، و قلمکار نقاشی و مهر چاپی ذکر کرد.  

وی در بحث بازاریابی به CD سه زبانه به عنوان چهار فصل اشاره کرد و افزود : در این CD سه زبانه چهار فصل همه رشته های صنایع دستی معرفی شده واکنون نیز در شبکه های جهانی در حال پخش است . 

 وی با اشاره به حمایت های دولت از این صنعت تصریح کرد: چهار هزار و 215 نفر از دی ماه 89 تاکنون برای صدور کارت بیمه معرفی شده اند و اگر برای بیمه هنرمندان محدودیت سنی وجود دارد نقص قانونی است .  

ادیب همچنین از تعیین درجه هنری برای هنرمندان تراز اول خبر داد و افزود: ارزش مدرک درجه یک هنری معادل مدرک دکترا،‌ درجه دو معادل فوق لیسانس، درجه سه معادل لیسانس،‌ درجه چهار معادل فوق دیپلم و درجه پنج معادل دیپلم خواهد بود.

  معاون صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: هنرمندان می توانند در زمینه های مرتبط مشغول به تدریس و کار شوند. 

وی از دیگر حمایت های دولتی از هنرمندان را‌ بیمه تکمیلی و معافیت های مالیاتی برشمرد و افزود: پرداخت انواع وامها با بهره وکارمزد پایین برای توسعه کارگاه و خرید لوازم و ابزار و مواد اولیه ، فراهم کردن شرایط تولید در منزل (مشاغل خانگی ) با صدور پروانه مشاغل خانگی و ارائه وام ،  پرداخت مستمری به هنرمندان ، طرح تکریم هنرمندان پیشکسوت ، برگزاری نمایشگاههای رایگان داخلی و خارجی ، تبلیغات و بازاریابی عمومی ، فراهم کردن شرایط  اخذ نشانهای ملی و بین المللی ، تهیه استاندارد های صنایع دستی  ، برگزاری کارگاههای آموزشی ، هنری هنرمندان و صنعتگران ، تعرفه پایین انشعابات برای کارگاههای تولیدی و تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان از دیگر حمایتهای دولت برای هنرمندان صنایع دستی است .   وی  به صادرات 33 درصد ی صنایع دستی از کشورمان اشاره کرد و افزود : صنایع دستی با ایجاد اشتغال  وارز آوری و کمترین آلودگی نیازمند نگاه بهتری از سوی مسوولین است .

  وی با اشاره به اینکه صنایع دستی فقط متولی صدور مجوز و برپایی نمایشگاه نیست افزود : ما باید بحث نظارتی داشته باشیم تا برنامه های که انجام می دهیم به سرانجام برسانیم .  

وی اظهار داشت: وقتی فروشگاههای صنایع دستی اقدام به فروش محصولات قاچاق می کنند ،رسانه های گروهی  ما را متهم می کنند در صورتیکه متولی واردات ، صادرات و قاچاق معاونت صنایع دستی نیست .  

معاون صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به برگزاری چهار دوره داوری صنایع دستی برای دریافت مهر اصالت یونسکو گفت:252 اثر در کشور مهر اصالت یونسکو دریافت کرده که 102 اثر متعلق به اصفهان است.  

به گفته وی ، دریافت مهر اصالت یونسکو عین بازاریابی و عین سلیقه جهانی است اگر محصولی کیفیت نداشته باشد در بازار جهانی جایگاهی ندارد ولی افرادی که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می شوند محصولات خود را باتوجه به معیارهای جهانی تهیه نموده اند.

  ادیب از مشخص شدن هفت منطقه برای ایجاد شهرک صنایع دستی در شهر اصفهان خبر داد و گفت: بازارچه های صنایع دستی در چهار شهرستان کاشان،‌ نایین، ‌شهرضا و نطنز ایجاد شده است. 

 وی همچنین از مستند نگاری فرش ویست خوانسار، کاربافی ورزنه و برخی از صنایع دستی روستایی خبر داد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.