سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

هدیه به تویی که نمی شناسمت

بیمار مرگ مغزی اهل سردشت توسط دکتر فرزاد کاکایی مورد جراحی قرار گرفت و اعضای بیمار شامل کلیه ها ،کبد ،قلب و پرده دور قلب جهت پیوند به بیماران نیازمند اهداء شد. برای کسب اطلاعات بیشتر پای صحبت دکتر کاکایی می نشینیم:

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه  سلام صالح زاده ۴۷ ساله در اثر خون ریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود و تلاش پزشکان برای برگشت بیمار بعد از ۴۸ ساعت مراقبت میسر نگردید. همراهان بیمار در یک اقدام خدا پسندانه رضایت خود را به اهداء اعضاء بیمار از جمله قلب، کبد ،کلیه ها و پرده دور قلب اعلام نمودند و به علت بالا بودن سطح کراتین موجود در کلیه ها پیوند در ارومیه مقدور نگردید لذا کلیه ها و کبد جهت پیوند به شیراز انتقال داده شد و قلب بیمار جهت پیوند دریچه های قلب و پرده قلب به تهران منتقل شد. بنده به مردم عزیزمان بعنوان یک پزشک توجه به این نکته را توصیه می کنم که بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان قابل برگشت نمی باشد و این بیماران با بیماران کمای عادی و ضربه مغزی فرق می کنند زیرا بیماران کمای عادی و ضربه مغزی را می توان با اقدامات پزشکی برگشت داد. ولی بیمار مرگ مغزی مریضی است که همه بخشهای مغزش به صورت برگشت ناپذیر از کار افتاده و برای اینکه این موضوع تایید شود آزمایشات زیادی مانند نوار مغزی ،سونوگرافی های متعدد از عروق مغز و عکسبرداری های متعدد به عمل می آید تا بالاخره تایید شود که مغز مریض از کار افتاده است .

این مطلب را فقط جهت اطلاع مردم عزیزمان عرض می کنم که ما در حال حاضر در کشور ۳۰۰۰۰ نفر در لیست انتظارییوند کلیه داریم و نزدیک به ۵۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند کبد که متاسفانه سالانه بیش از ۱۵۰۰ نفر از افرادی که در لیست انتظار پیوند کبد می باشند بعلت نداشتن کبد اهدایی فوت می کنند. مردم باید به این موضوع آگاهی داشته باشند که مریض مرگ مغزی حداکثر می تواند تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت زنده بماند و اگر دستگاههایی که به این بیماران وصل است را جدا کنند حداکثر ظرف ۲۰ دقیقه فوت خواهند کرد و باید بدانند که اعضاء بیمارشان می تواند حداقل جان ۵ نفر را نجات دهند لذا در این امر خداپسندانه مشارکت داشته باشند چرا که این حرکت معنوی ثواب دنیوی و اخروی بسیار بالایی دارد که با هیچ زبانی قابل توصیف نیست.

سخن روابط عمومی دانشگاه با خانواده مرحوم سلام صالح زاده

چشم های مهربان و گریانت بر کدام افق زرین دوخته شده؟

قلب مهربانت از سرچشمه کدام یقین سیراب شده که دل را به رضایت الهی سپردی و از هرچه دنیا و دنیاگری است تهی داشته ای؟

تو اهل کدام دیاری که این گونه مهربان، کم توقع و صبور به یاری دیگری همت بسته ای؟ بی شک برای رسیدن به مقام قرب الهی از عزیزترین کس زندگیت دل کنده ای تا لیاقت بندگی پروردگار را با زندگی بخشیدن به دیگران بدست آری.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم سلام صالح زاده از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبری جمیل و اجری جزیل را مسألت می نماید./س

برچسب ها: هدیه ، توسط ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.