سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ پيشكسوت دو و ميداني خراسان رضوي:

علاقه جوانان به ورزش دو و ميداني كمتر از گذشته است

ورزش دو و ميداني در ايران به ويژه در دوران باستان و روزگاران قديم به اندازه سواركاري، چوگان بازي، تيراندازي، كشتي و شمشيربازي رايج نبوده اما بي ترديد جنگاوران و سربازان ايراني در هر دوره از تاريخ براي آماده سازي و تقويت جسم خود از اين ورزش هم غافل نبوده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اعجوبه دو و ميداني ايران يك خراساني است كه در دوراني كه براي آموختن اصول رزم و نبرد به سربازي رفته بود استعداد نهفته اش كشف شد.

علي باغبانباشي، پيشكسوت دو و ميداني خراسان رضوي در زماني كه به دليل غيبت در دوران سربازي اش تنبيه به دويدن به دور پادگان شده بود استعدادش توسط فرمانده گروهانش كشف شد.

او متولد سال 1302 در شهر طرقبه خراسان رضوي است و در حالي كه در سال 1322 به سربازي رفت در پي غيبت غيرموجه، تنبيه به دويدن دور پادگان شد و توانست به راحتي 4 دور فاصله حدود 2000 متري اطراف هنگ 21 محل خدمتش را بدود.

او پس از آن به ورزشگاه سعدآباد برده شد و در حالي كه پوتين هاي سربازي خود را به پا داشت توانست با پشت سر گذاشتن كساني چون علي صابري، جلال جلالي، حسين عرب زاده، قدرت برندآف كه آن زمان قهرمانان ايران بودند ركورد دو ايران را بشكند.

اين پيشكسوت دو و ميداني خراسان رضوي كه حدود 29 سال قهرماني بي رقيب چندين ماده و رشته دو و ميداني بوده است در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوي در خصوص اولين مسابقه اي که در ورزشگاه امجديه تهران انجام داده است، گفت: پس از اينكه خبر ركورد شكني ام به تهران رسيد براي يكدوره مسابقه به تهران رفتم و پس از پشت سر گذاشتن 20 نفر از قهرمانان ايران مورد تحسين احمد ايزدپناه پدر دو و ميداني ايران كه آن زمان رييس فدراسيون دو و ميداني كشور بود قرار گرفتم و با ماندن در تهران فعاليتم را در وزش دو و ميداني به صورت حرفه اي آغاز كردم.

وی در خصوص اولين مسابقه برون مرزي خود اظهار داشت: حدود سال 1326 بود كه به همراه دیگر اعضای تیم ملی به رقابت هاي جهاني تركيه اعزام شدم و با شركت در دو ماده 5 هزار متر و 10 هزار متر اين رقابت ها با پشت سر گذاشتن عثمان جوش كول، قهرمان نامي تركيه مدال طلاي اين مسابقات را كسب كردم.

باغبانباشي كه سابقه حضور در چندين دوره رقابت هاي المپيك را در کارنامه ورزشی خود دارد با اشاره به شكستن ركورد زاتوپك كه سال هاي زيادي قهرمان دو ماراتن جهان بود عنوان كرد: در حدود 64 سال فعاليت ورزشي ام در مسابقات مختلف بين المللي در 5 ماده مختلف رشته دو و ميداني شركت كردم كه حاصل آن 219 مدال رنگارنگ است كه متاسفانه تعدادي از آن ها در تهران به سرقت رفت.

او كه 12 سال سرمربي تيم ملي دو و ميداني كشور بود علت داشتن توانايي زياد خود را در دوران ورزشي اش تغذيه سالم از ميوه هاي باغ پدري اش و غذاهاي سالم آن زمان عنوان كرد و گفت: آن زمان با انرژي زيادي كه داشتيم فاصله حدود 46 كيلومتري طرقبه تا حرم امام رضا(ع) را با پسرهاي فاميل پياده طي مي كرديم.

او انگيزه و علاقه جوانان به ورزش دو و ميداني را نسبت به گذشته كم رنگ تر بيان كرد و اظهار داشت: در زمان ما در هر مقطع زماني حدود 80 ورزشكار از دو و ميداني كاران برتري كه از مدارس و دبيرستان ها و دانشگاه ها انتخاب مي‌شدند براي حفظ آمادگي و حضور در مسابقات، در ورزشگاه سعد آباد تمرين مي كردند اما اكنون جوانان حوصله تمرين كردن را ندارند.

اين قهرمان دو و ميداني پيشكسوت كه در آلمان دوره هاي مختلف آموزشي را زيرنظر پروفسور ويش من، گذرانده است اظهار داشت: تغذيه و تنظيم دستگاه گوارش يك ورزشكار در ايجاد قدرت و توانايي وي بسيار موثر است و ورزشكاران بايد به صورت كاملا علمي و اصولي ورزش را پيگيري كنند.

وي با بيان اينكه استعدادهاي زيادي در دو و ميداني ايران وجود دارند كه بايد شناسايي شوند عنوان كرد: براي پيشرفت دو و ميداني در استان ها بايد با شناسايي استعدادهاي مدارس و دانشگاه ها به طور مداوم در شهرستان ها مسابقات برگزار شود و افراد شاخص با حضور در رقابت هاي استاني تمرينات مستمري را داشته باشند تا آينده روشني را در دو و ميداني كشور شاهد باشيم.

باغبانباشي فعاليت هاي انجام شده در دو و ميداني خراسان رضوي را در چند مدت اخير خوب توصيف كرد و بيان داشت: چندين مربي جوان در ورزشگاه تختي در اين زمينه به فعاليت مشغول هستند اما توجه به شهرستان ها كه سرشار از استعدادهاي نهفته هستند از اهميت بالايي برخوردار است.

وي ضمن بيان اينكه جايگاه مكارم اخلاقي در ميان ورزشكاران و جوانان نسبت به گذشته كم رنگ تر شده است در توصيه اي به جوانان عنوان كرد: با دشمن خودتان هم دوست باشيد، يك ورزشكار براي توفيق روز افزون خود بايد اخلاق، رفتار، كردار و گفتار نيكو را سرلوحه عمل خود قرار دهد/س 

برچسب ها: ورزش ، جوانان ، دو و میدانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.