سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متن توصیه‌نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره شیوه‌های جدید ایران برای دور زدن تحریم‌ها

مقررات تحریم‌ها و معاملات ایران عموما هر گونه نقل و انتقال وجهی برای دولت ایران را، چه به شکل مستقیم چه غیرمستقیم ممنوع کرده است، مگر آنکه این کار مجوز "او اف ای سی" را داشته باشد یا از این محدودیت‌ها معاف شده باشد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي؛ متن توصیه‌نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره شیوه‌های جدید ایران برای دور زدن تحریم‌ها که در 11 ژانویه 2013 (22 دی 1391) صادر شد، به شرح ذيل است:

در پی تشدید اقدام جامعه بین‌المللی در مهار کردن فزاینده راه‌های دسترسی موسسات مالی ایران به سیستم مالی بین‌المللی، این کشور به شکلی شدیدتر به مراکز انتقال وجه و شرکت‌های تجاری کشورهای ثالث برای انتقال وجه، متکی شده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (او اف ای سی) به تبیین برخی رفتارهایی پرداخته است که ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و دیگر کشورها انجام می‌دهد. این رفتارها شامل استفاده از مراکز انتقال وجه یا شرکت‌های تجاری کشورهای ثالث است که به عنوان انتقال‌دهنده وجه عمل می‌کنند تا امکان انتقال وجه را در حمایت از تعاملات بازرگانی با ایران فراهم آورند. چنین شرکت‌هایی اغلب به حساب‌های بانکی خود برای دسترسی به سیستم مالی آمریکا متکی هستند و به نظر می‌رسد عمدتا به نقل و انتقال وجوه تجاری می‌پردازند تا حواله‌های شخصی.

مراکز انتقال وجه در کشورهای ثالث، موسسات مالی هستند که مجوز دارند در خصوص ارزهای خارجی فعالیت داشته باشند و این وجوه را از طرف افراد و شرکت‌ها منتقل کنند. شرکت‌های تجاری مراکزی هستند که مجوز ندارند وجه منتقل کنند، اما در عمل همچون مراکز تبادل وجه عمل می‌کنند و برای این کار به حساب‌های بانکی خود به نفع طرف‌های ثالث متکی هستند.

مقررات تحریم‌ها و معاملات ایران عموما هر گونه نقل و انتقال وجهی برای دولت ایران را، چه به شکل مستقیم چه غیرمستقیم ممنوع کرده است، مگر آنکه این کار مجوز او اف ای سی را داشته باشد یا از این محدودیت‌ها معاف شده باشد. این مقررات همچنین امکان مسدود کردن دارایی‌ها و منافع دولت ایران از جمله بانک مرکزی آن و موسسات مالی ایرانی را فراهم می‌آورد مگر آنکه آن معامله با رای او اف ای سی مستثنی شده باشد.

فرمان اجرایی 13608 که در اول می 2012 صادر شده است، «تعاملات خاص با سوریه و ایران را که هدف تحریم قرار دارند، ممنوع کرده است» و خزانه‌داری آمریکا مسئول شناسایی طرف‌های خارجی است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سوریه را نقض می‌کنند و مانع از دسترسی آنها به بازارهای آمریکا شود. تاکتیک‌هایی که او اف ای سی آن را شناسایی کرده است، شامل معاملاتی است از شرکت‌هایی در کشورهای ثالث صورت می‌گیرد و در آن آدرس‌های ایرانی و نام اشخاص یا شرکت‌های ایرانی حذف شده است و تعاملات فرد یا شرکتی واقع در ایران یا به نفع فردی خاص در آمریکا بدون اشاره به نام ایران یا افراد مشخص شده صورت می گیرد.

برخی از نمونه‌های این اقدامات به این ترتیب است: یک شرکت تجاری تلاش می‌کند وجهی را از طریق آمریکا برای شرکت Z با آدرسی در ایران بفرستد. این نقل و انتقال را موسسات مالی آمریکا با توجه به فیلترهایی که برای آدرس‌های ایرانی وجود دارد، متوقف می‌کنند. در نتیجه این کار در نهایت با توجه به تحریم‌های آمریکا متوقف می‌شود. این شرکت تجاری این بار وجه را با همان مقدار و برای شرکت Z به مقصدی که در تحریم‌ها ذکر نشده باشد، مجددا ارسال می‌کند. یک مرکز انتقال وجه یا شرکت تجاری خاص مکررا تلاش می‌کند وجوهی را از طریق آمریکا و ظاهرا با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارسال کند و بارها دخالت افراد یا شرکت‌های داخل ایران را پنهان می‌کند.

شکل دیگر زمانی است که حجم مبادلات یا دفعات نقل و انتقال وجه یک شرکت تجاری یا مراکز انتقال وجه با نوع فعالیت بازرگانی و همیشگی آن همخوانی ندارد. موسسات مالی آمریکا می‌توانند خطر چنین معاملاتی و درگیر شدن با نقل و انتقالات غیر قانونی وجه را با یک سری اقدامات کاهش دهند: نقل و انتقال وجه در شرکت‌های تجاری واقع در کشورهای ثالث را از نظر معامله با ایران یا اشخاص ایرانی ارزیابی کنند و خواهان دریافت توضیحات بیشتر از نمایندگان خود و طرف‌های درگیر باشند. عملکرد مراکز انتقال وجه یا شرکت‌های تجاری را که قبلا با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا مرتکب خلاف شده‌اند، مد نظر داشته باشند.

هدف از این گزارش، هشدار دادن به موسسات مالی آمریکا درباره فعالیت‌هایی است که برای گریز از تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد. این گزارش به این منظور تهیه نشده است که از موسسات مالی آمریکا خواسته شود مراکز انتقال وجه یا شرکت‌های تجاری خود را در کشورهای ثالث ببندند. همچنین این گزارش بدین معنا نیست که همه این مراکز اساسا در نقل و انتقال غیرقانونی وجه شرکت دارند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.