سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز

بیت المقدس 2 آغاز شد و پادشاه افغانستان کنار رفت

تصویب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی، پیوستن نظامیان رژیم شاه به مردم مسلمان و مبارز ایران، درگذشت «ابن اثیر» مورخ، ادیب و محدث شافعی، سالروز عملیات بیت المقدس 2 و تولد دکتر «آلبرت شوایتْزر» پزشک نوع‌دوست فرانسوی از از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 25 دی 1391 خورشیدی برابر با 2 ربیع الاول 1434 هجری و 14 ژانویه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

پیوستن نظامیان رژیم شاه به مردم مسلمان و مبارز ایران (1357 ش)

پس از راهپیمایی‌های مکرّر مردم علیه رژیم دیکتاتوری شاه، درگیری‌های وسیعی بین نظامیان و مردم به وقوع پیوست. در این حال، برخی از نظامیان که به حقانیت مبارزات مردم پی برده بودند، در پی فرمان امام خمینی (ره) پادگان‌ها را ترک کرده، به مردم پیوستند. پیوستن نظامیان به نیروهای مردمی، نویدبخش تحولات اساسی در روحیه و ساختار بدنه ارتش رژیم بود. در این راستا، حضرت امام نیز طی پیام‌های متعدد، ارتش را به پیوستن به مردم ترغیب و به آن‌ها توصیه کردند که برای دفاع از اسلام و حفظ احکام رهایی بخش آن، به مردم بپیوندند و میهن خود را از دست اجانب نجات دهند.

تصویب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی (1324 ش)

پایه لغت‌نامه دهخدا ظاهراً در دوران جنگ جهانی اول پی‌ریزی گردید. تهیه مواد این لغت نامه در مدت چهل سال، عظیم‌ترین کاری بود که علامه دهخدا آن را به انجام رسانید. در بهمن 1314، قراردادی بین وزارت معارف و دهخدا به امضا رسید که براساس آن قرار بر این شد که این لغت‌نامه در نه جلد هفتصد صفحه‌ای طی پنج سال به چاپ برسد. در ادامه اقدامات عملی برای چاپ و نشر این اثر، در دی ماه 1324 طرحی از طرف حدود 25 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی با قید دو فوریت تقدیم شد که در آن از هیئت رئیسه مجلس خواسته شده بود اقدام لازم را به عمل آوَرَد تا چاپخانه مجلس شورای ملی، به سرعت اقدام به چاپ دایرةالمعارف دهخدا بکند.

دو فوریت فوق در جلسه 25 دی ماه 1324 ش به تصویب رسید. ده سال بعد و در اواخر عمر دهخدا، کلیه فیش‌ها، کتاب‌ها و لوازم کار به ساختمان بهارستان منتقل شد و دو سال پس از آن، لغت‌نامه و متعلقات آن به دانشگاه تهران واگذار گردید. لغت‌نامه دهخدا در چاپ جدید خود دارای 23911 صفحه و 71733 ستون در پانزده جلد متن و یک جلد مقدمه، دریایی از اطلاعات در چارچوب ادبیات فارسی را به اهل علم و خرد ارایه می‌دهد.

رحلت آیت اللَّه «محمد علی حقّی» از افاضل و مدرسین حوزه علمیه قم (1377 ش)

حاج شیخ محمدعلی حقّی سرابی در حدود سال 1307 ش در شهرستان سراب در آذربایجان شرقی به دنیا آمد. وی مقدمات علوم اسلامی و سطوح عالیه را در تبریز و قم فراگرفت و سپس در نجف در درس آیات عظام سید محمود شاهرودی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت جست. آیت‌اللَّه حقی که در جوار مسجد جامع امام حسین (ع) تهران، حوزه علمیه را بنیاد نهاده بود، در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، خود و مسجدش را یکسره وقف پیشبرد اهداف نهضت اسلامی کرد و بسیاری از حرکت‌های ضد رژیم را رهبری می‌نمود.

وی پس از پیروزی انقلاب به ریاست یکی از شعبه‌های دیوان عالی کشور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سراب و خبرگان رهبری از آذربایجان شرقی برگزیده شد و در خدمت نظام اسلامی بود. برخی از آثار این روحانی مجاهد شامل رسالةٌ فی العدالة، رسالةٌ فی اِعجازِ القُرآن، شرح دعای افتتاح و تفسیر برخی سوره‌های قرآن در 4 جلد، می‌باشند. این عالم ربانی سرانجام در شب بیست‌وپنجم دی ماه 1377 ش در هفتاد سالگی در قم درگذشت و در قبرستان شیخان این شهر به خاک سپرده شد.

سالروز عملیات بیت المقدس 2(1366 ش)

عملیات بیت المقدس2 با رمز «یا زهرا (سلام الله علیها)» در ساعت1 و 15 دقیقه 25 دی ماه1366 برای آزادسازی ارتفاعات غرب شهر ماووت عراق درمنطقه‌ای به وسعت130 کیلومترمربع آغاز شد و در سخت‌ترین وضعیت جوی در میان برف و سرما توسط یگان‌های سپاه ادامه پیدا کرد. عملیات بیت المقدس2 در دو مرحله طرح‌ریزی شده بود. در مرحله اول قرار بود ارتفاعات «یولان»، «دست‌هرمدان»، یالهای «کوجارو» و «الاغلو» تصرف شده و سپس در مرحله دوم پیشروی به سوی کوه‌های «مرکبه» و «قیوان» ادامه پیدا کند.

این عملیات گر چه در مرحله دوم متوقف گردید، اما نتایج خوبی را برای رزمندگان اسلام به همراه داشت. در بیت المقدس2 بیش از 40 ارتفاع از جمله «اورال»، «کلاله»، «هرمدان»، «بین دورا»، «شیخ محمد» و یولان و چند روستای منطقه آزاد شد و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها قبضه خمپاره‌انداز و ضدهوایی، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و مهندسی و 2 رادار رازیت منهدم شد. عراق در این عملیات5 تیپ و گردان خود را از دست داد و تعداد کشته و زخمی‌ها و اسرای دشمن بالغ بر 5400 نفر بود.

درگذشت «ابن اثیر» مورخ، ادیب و محدث شافعی (630 ق)

ابوالحسن، علی بن ابی الکرم محمد بن عبدالکریم بن عبداللَّه شیبانی، معروف به ابن اثیر جزری از مورخان نیمه‌ی دوم قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است. او در حفظ حدیث و مبادی و متعلقات آن، پیشوای محدّثین به شمار می‌رود و در تاریخ، انساب، سیره و وقایع و جنگ‌های عرب، متبحربود. شهرت ابن اثیر به دلیل دو کتاب بزرگ او به نام «الکامل فی التاریخ» و «اُسْدُالغابَه فی معرفة الصحابه» است. از کتب دیگر وی می‌توان «اللُّباب فی تهذیب الانساب» و «الباهر» را نام برد. الباهر درباره‌ی خاندان زنگیان موصل نوشته شده است.

رحلت عالم بزرگوار «سیدمحمدباقر شفتی» معروف به «حجت الاسلام» (1260 ق)

سیدمحمد باقر بن محمد تقی شفتی مشهور به «حجةالاسلام»، از بزرگان علمای امامیه، فقیه، اصولی، ادیب، نحوی، رجالی و ریاضی‌دان بوده است. او هم‌چنین در درایه، هیئت و علوم ادبی و فنون عربی از مشاهیر روزگار و در مراحل اخلاقی بی‌هماورد بوده است. او به حال فقرا و طلاب علوم دینی کمک بسیار می‌نمود و در عبادت و مناجات و سخاوت و نیز اجرای حدود الهی بسیار کوشا بود. حجت الاسلام شفتی از محضر درس حضرات آیات بهبهانی، سید مهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، ملامهدی نراقی و میرزای قمی استفاده برد و دارای تالیفات بسیاری است. آداب نماز شب، الاجازات، اصحاب الاجماع و... از آن جمله‌اند. سرانجام این عالم سترگ در 85 سالگی در اصفهان وفات یافت و در مسجدی که خود بنا نهاده بود و به مسجد سید معروف شد، دفن گردید.

تولد دکتر «آلبرت شوایتْزر» پزشک نوع‌دوست فرانسوی (1875 م)

آلبرت شوایتزر در روز ۱۴ ژانویه سال ۱۸۷۵ در کایزرسبرگ، آلمان به دنیا آمد. وی به موسیقی علاقهٔ فراوان نشان داد و در ۹ سالگی نواختن ارگ را فراگرفت. او در سال ۱۸۹۳، در دانشگاه استراسبورگ تحصیلات خود را در رشتهٔ الهیات و فلسفه آغاز کرد، در حالی که آموختن ارگ را در شهر پاریس ادامه می‌داد؛ و در سال ۱۸۹۹ دکترای فلسفه و در سال ۱۹۰۰ دکترای الهیات خود را گرفت. در سال ۱۹۰۵ تحصیلات خود را در رشتهٔ پزشکی آغاز کرد و در سال ۱۹۱۰ مدرک خود را گرفت. آلبرت شوایتزر در سال ۱۹۱۳ به همراه همسرش هلن که پرستار بود به لامبارنه در گابن سفر کرد.

 در سال ۱۹۱۷، درحالی که به فرانسه سفر کرده بود، همراه با همسرش (که او نیز آلمانی بود) توسط نیروهای نظامی فرانسه دستگیر شد وتا سال ۱۹۱۸ در حبس به سر برد. پس از آزاد شدن، تا سال ۱۹۲۴ در اروپا ماند و به برگزاری کنسرت یا شرکت در کنفرانس‌های متعدد پرداخت، آلبرت شوایتزر در ماه سپتامبر سال ۱۹۶۵ در لامبارنه چشم از جهان فرو بست.

تشکیل کنفرانس «کازابلانکا» در جریان جنگ جهانی دوم (1943 م)

کنفرانس کازابلانکا در 14 ژانویه 1943 م و در هنگامه جنگ جهانی دوم در مراکش برگزار گردید و فرانکلین روزولت رئیس جمهور امریکا و چرچیل نخست وزیر انگلستان به عنوان سران دو دولت اصلی متفقین در آن‌ها شرکت داشتند.  در این کنفرانس نقشه حمله به سیسیل از جزایر مهم ایتالیا، بمباران کشورهای جبهه متحد توسط امریکا و دیگر مسایل جنگ مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین نحوه کمک رسانی و تدارک تجهیزات برای روسیه و نیز نحوه حمله به فرانسه مورد بحث و موافقت قرار گرفت. در پایان این کنفرانس که به مدت ده روز به طول انجامید، نمایندگان کشورهای شرکت کننده اعلامیه مشترکی صادر کردند که به موجب آن متعهد شدند، جنگ را تا تسلیم بدون قید و شرط دولت‌های متحد ادامه دهند.

درگذشت «سرگئی کورولف» نخستین طراح سفینه های فضایی شوروی (1966 م)

سرگئی. پ. کورولُف فضانورد برجسته روسی، در 30 دسامبر 1906 م متولد شد. بعد از انقلاب اکتبر 1917 م و روی کار آمدن رژیم کمونیستی، کورولف وارد مدرسه عالی تکنیک شوروی شد و هم‌زمان در کارخانه هواپیماسازی به کار پرداخت. وی با همکاری یک دانشمند روسی نوعی گلایْدِر به نام «کوکتبل» را طراحی نمود و سپس با ساخت هواپیمای سبک به نام "4.sk" در سال 1930 م آن را به پرواز درآورد. کورولف وارد بخش موشک سازی مؤسسه «پیشرفت‌های هوایی» شد و با بروز و ظهور استعدادها و توانایی وی، در سال 1932 م توسط دولت شوروی مسئولیت طرح‌های مربوط به راکت‌سازی برعهده‌اش قرار داده شد. با این همه با توجه به مسئولیت مهم نظامی و امنیتی وی و نیز جو حاکم بر نظام کمونیستی شوروی، نقش و جایگاه وی تا زمان مرگش پنهان بود. وی سرانجام در 14 ژانویه 1966 م در 60 سالگی درگذشت.

25 دی در 8 سال دفاع مقدس

عملیات کربلای 6 (در غرب کشور).65

برخی از رویدادهای 14 ژانویه

1641: هلندی‌ها که از آغاز این قرن وارد رقابتهای استعماری اروپائیان در آسیا شده بودند و پا جای پای پرتغالیها می‌گذاردند بندر مالاکا را که ناظر بر راه دریایی چین و ژاپن با اروپاست از دست پرتغالی‌ها خارج ساختند و خود بر جای آنان نشستند.

1690: کلاری نت (نوعی ساز بادی قره نی) اختراع شد.

1799: دولت تازه تاسیس ایالات متحده نخستین سفارش بزرگ خرید اسلحه را داد و از کارخانه «الی ویتنی» ده هزار ماسکت (تفنگ ساچمه باروتی) خریداری کرد.

1929: امان الله پادشاه افغانستان که به یک دژ نظامی پناهنده شده بود به سود برادرش که تنها سه روز پادشاه بود کناره گیری کرد.

1963: (24 دیماه 1341 خورشیدی) در تهران اعلام شد که از این پس درانتخابات ایران از کارت الکترال استفاده خواهد شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.