سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرز تهیه شال گردن‌ مامان‌دوز

بافتني يکي از ساده‌ترين هنرهايي است که هر خانمي مي‌تواند داشته باشد، البته نه اين‌که آقايان نتوانند يا نبايد اين کار را انجام دهند، ولي کم‌تر ديده شده است که مردي با دو ميل بافتني و کامواهاي رنگي در انظار عمومي باشد!

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

از قديم نديم‌ها هميشه زمستان و فصل سرما با کامواهاي رنگارنگ مادر بزرگ‌ها همراه بوده است. البته مامان‌هاي امروزي (منظورمان زير 35 سال است) که گلي به جمال‌شان آنقدر کار دارند که به بافتني و هنرهاي دستي نمي‌رسند!!

يک شال گردني که مادر آدم مي‌بافد مي‌ارزد به هزار تا از اين شال گردن‌هاي رنگ و وارنگ توي بازار که تومان تومان بايد بابت‌شان از جيب مبارک پول بدهيد! آخر، شالي را که مامان مي‌بافد لاي هر دانه‌اش يک بغل عشق و محبت گذاشته است. وقتي توي سرما مي‌روي بيرون چنان گرمت مي‌کند که انگار از گردن به بالايت را به سيستم گرمايش از کف مجهز کرده‌اند!

خودتان کلاه به سر خودتان بگذاريد!

فکر مي‌کنيد بافتن يک کلاه و شال گردن چقدر از وقت‌تان را بگيرد؟! تمام وقت‌هاي پرت‌تان را مي‌توانيد بيکار نباشيد. وقتي پاي تلويزيون نشسته‌ايد، پاي تلفن، پاي دفتر و کتاب‌هايتان که نشسته‌ايد و... بيکار نباشيد. دست‌تان که راه بيفتد مي‌توانيد براي خودتان پاپوش، ساق دست، بلوز و... هم ببافيد. چرا از هر انگشت شما يک هنر نبارد؟! مگر شما چه کم داريد؟! بگذاريد از يک انگشت‌تان کلاه، از ديگري ساق دست، از آن يکي شال و... همان‌طور هنري باشد که از انگشتان‌‌تان مي‌بارد!

چگونه بافنده شويم؟

بافتني يکي از ساده‌ترين هنرهايي است که هر خانمي مي‌تواند داشته باشد، البته نه اين‌که آقايان نتوانند يا نبايد اين کار را انجام دهند، ولي کم‌تر ديده شده است که مردي با دو ميل بافتني و کامواهاي رنگي در انظار عمومي باشد! از خلاقيت و توانايي‌هايتان استفاده کنيد، لازم نيست همه چيز را آماده بخريد، گاهي انجام يک کار ساده مثل بافتن يک شال گردن ساده مي‌تواند کلي به زندگي‌تان نشاط بدهد. حالا براي خودتان نمي‌خواهيد ببافيد براي کسي ببافيد و هديه بدهيد... مي‌دانيد چه هديه ارزشمندي مي‌شود؟!

مواد لازم براي بافنده شدن

يک عدد آدم باحوصله و خلاق، ميله‌هاي بافتني، کامواهاي رنگارنگ.

ميل بافتني/ در بازار انواع ميل‌هاي بافتني با سايزها و جنس‌هاي مختلف مثل پلاستيکي، فلزي، چوبي موجود است. سايز ميل‌ها از 1 تا 7 است، که بايد با نازکي يا ضخيمي کاموايتان متناسب باشد.

کاموا/ کامواها از نظر جنس با هم متفاوتند از پلاستيکي تا پشم واقعي! بسته به سليقه‌تان مي‌توانيد يکي را انتخاب کنيد.

انواع بافت

بافت ساده/ بدين صورت است که يک رج از رو و يک رج از زير مي‌بافيم. شايد بگوييد خب، بافت از رو چه جوري بافته مي‌شود؟! اين که غصه ندارد، ما در اينجا هم بافت از رو را توضيح داده‌ايم، هم بافت از زير و هم مدل‌هاي ديگر را.

بافت از رو/ ميلي که دانه‌ها را روي آن سرانداخته‌ايد در دست چپ بگيريد و ميل دست راست را درجلو دانه از راست به چپ فرو کنيد.

نخ را در رو و اطراف ميل دست راست قرار دهيد.

حلقه جديد را از داخل دانه ميل دست چپ روي ميل دست راست بکشيد.

دانه بيرون کشيده از ميل دست چپ را روي ميل

دست راست قرار دهيد.

بافت از زير/ ميلي را که دانه‌ها روي آن سرانداخته شده در دست چپ و نخ را هم روي انگشت اشاره دست راست نگه داريد. ميل دست راست را از جلو دانه از چپ به راست فرو کنيد.

نخ را از زير و اطراف ميل دست راست عبور دهيد.

حلقه جديد را از داخل دانه روي ميل دست چپ روي ميل دست راست بکشيد.

دانه را از روي ميل دست چپ بيرون بکشيد؛ در اينجا يک دانه از زير بافته شده است.

مهم‌ترين قسمت بافتني همين بافت ساده است که اگر ياد بگيريد باقي مدل‌هاي بافت را با کمي حوصله و خلاقيت مي‌توانيد ياد بگيريد.

کشباف ساده/ در بيشتر پوشاک بافتني، پائين بلوز، سر آستين‌ها و يقه معمولا کشباف بافته مي‌شود. ساده‌ترين نوع کشباف يک‌دانه از زير يک‌دانه از رو است. نوع ديگر کشباف 2 دانه از زير و 2 دانه از رو است. بسته به سليقه‌تان مي‌توانيد تعداد دانه‌هاي زير و رو را کم يا زياد کنيد.

کشباف ابري (رکن)/ تمام رج‌ها را از زير مي‌بافيم.

کشباف پيچ/ در هنگام بافت اين مدل کشباف هنگام گرفتن نخ و بافتن، يک تاب به نخ داده و دانه را مي‌بافيم. در حالت عادي براي بافتن از زير يا از رو، نخ را از زير ميل گرفته و از دانه رد مي‌کنيم، ولي براي کشباف پيچ، نخ را روي ميل انداخته و داخل دانه کرده و دانه را مي‌بافيم.

بافت جو دانه/ چند مدل بافت جو دانه داريم:

مدل اول: رج اول همه دانه‌ها را رو مي‌بافيد. رج دوم يک دانه زير و يک دانه رو مي‌‌بافيد.

مدل دوم: رج اول يک دانه زير و يک دانه از رو مي‌بافيد. رج بعد برعکس مي‌بافيد يعني دانه‌هاي رو را زير ببافيد و دانه‌هاي زير را رو!

مدل سوم: بافت نخودي: اين نوع بافت مانند بافت جودانه است با اين تفاوت که يک رج در ميان دانه‌ها را عوض مي‌کنيم، که به آن بافت جودانه درشت مي‌گويند.

رج اول: يک دانه زير و يک دانه از رو مي‌بافيد.

رج دوم: تمام دانه‌ها را به همان ترتيب که مي‌بينيد يعني دانه‌هاي زير را از زير و رو را از رو ببافيد.

رج سوم: دانه‌هاي زير را از رو و دانه‌هاي رو را از زير ببافيد.

پيچ ساده/ تعداد دانه‌هايي که براي پيچ لازم است بايد زوج باشد. اگر در بافت ساده از زير، مدل پيچ مي‌اندازيم ابتدا يک الي 2 دانه از طرفين مدل پيچ را از رو مي‌بافيم تا مدل بهتر نمايان باشد. براي ايجاد حالت پيچ تعداد دانه‌هاي در نظر گرفته را به دو قسمت تقسيم مي‌کنيم. فرضا 4 دانه را مدل پيچ مي‌اندازيم. 2دانه اول را با ميل سمت راست از روي کار گرفته و 2 دانه اول از ميل سمت چپ خارج مي‌کنيم. حالا آن دو دانه رها شده را از زير مي‌بافيم. رج بعد را ساده مي‌بافيم. معمولا بين پيچ‌ها 4 الي 6 رج است، يعني بعد از بافت 4 تا 6 رج دوبار مدل پيچ مي‌اندازيم.

*حميده زماني
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۴
سلام، مرسي عزيزم، من از بافتني واقعا چيزي نميدونم، فقط ميشه سرانداختن و شروع بافت رو بهم بگيد بصورت خيلي ساده ممنون ميشم