سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادواره شهيد رهبرو شهداي عرصه خبر در دفاع‌مقدس؛

خاتمي:رسانه ملي بهترين نقش را در دفاع مقدس ايفا كرد

دومين يادواره شهيد «رهبر» و شهداي عرصه خبر در دوران دفاع‌مقدس با حضور جمعي از اهالي رسانه و مديران رسانه ملي و راديو تلويزيون در مسجد «بلال» سازمان صدا و سيما برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي رسانه ملي؛ حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران در اين يادواره در رابطه با اهميت رسانه گفت: رسانه در حقيقت زبان هر تشكيلات است و يا زبان يك كشور، رسانه آن محسوب مي‌شود. بنابراين شايسته است كه همواره بر روي آن تحليل و بررسي‌هاي فراوان انجام شود.
 وي ادامه داد: رسانه را بايد در دو جهت مثبت و منفي ارزيابي كنيم. يكي از جهات مثبت رسانه تا كنون در رابطه با نهضت سالار شهيدان است چرا كه امام حسين (ع) كاملا هدفمند و در ابعاد مختلف توانست از نقش رسانه در آغاز نهضتش و بعد از آن بهره‌مند شود. تا كنون اين همه گزارش‌هايي كه درباره كربلا به ما رسيده است نتيجه تلاش شهيدان و بانوان در كربلا بوده است.
 امام جمعه موقت تهران در رابطه با نقش «ضحاك‌ بن عبدالله بن مشرقي» كه در روز عاشورا همراه امام حسين(ع) بود، خاطر نشان كرد: تا كنون بيشتر گزارش‌هايي كه در رابطه با نهضت عاشورا به دست ما رسيده است، مربوط به اين فرد است. او خود به حضور امام حسين(ع) رفته بود و به ايشان گفته بود كه من مي‌خواهم همراه شما به كربلا بيايم اما نمي‌خواهم بميرم. امام حسين (ع) به او اجازه همراهي دادند و ضحاك هنگام ظهر عاشورا كه ديد ماندنش بي‌فايده است از امام اجازه گرفت و جان خود را نجات داد.
 وي در رابطه با جهت منفي نقش رسانه نيز اظهار كرد: در عرصه جهاني، بيشتر رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها متعلق به كساني هستند كه در پشت صحنه، صهيونيست‌ها آنها را اداره مي‌كنند و تمام گزارش‌ها را در اختيار گرفته‌اند تا هر طور كه بخواهند فضاسازي و مسائل را جهت‌دهي كنند و در فتنه سال 88 نيز شبكه انگليسي صهيونيستي «بي بي سي» كه شش ساعت برنامه عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران داشت برنامه‌هاي خود را 24 ساعته كرد. اينگونه رفتارها در تاريخ رسانه‌اي جهان عليه كشوري، بي‌سابقه است.
حجت‌الاسلام خاتمي ادامه داد: اينگونه رسانه‌هاي بيگانه مصداق «فاسق» هستند و بنا به گفته قرآن نيز، نبايد به چنين رسانه‌هاي فاسقي اعتماد كرد و اصل را بر اين گذاشت كه دروغ مي‌گويند و بعد از انجام تحقيق بايد از درست و كذب بودن آن آگاهي يابيم.
  امام جمعه موقت تهران يادآور شد: رسانه‌هاي يك كشور سرمايه‌هاي آن محسوب مي‌شوند و نقش بسيار تأثيرگذاري در جهت‌دهي به افكار جامعه دارند بنابراين نبايد از آنها غافل شويم.
وي با اشاره به نقش رسانه‌ها در هشت سال دفاع‌مقدس و بعد از آن يادآور شد: بهترين نقش را رسانه ملي در دوران هشت سال دفاع مقدس ايفا كرد و بعد از آن هم در عرصه بصيرت‌افزايي نقش مهمي داشت. از جمله اين تلاش‌ها مي‌توان به بصيرت‌افزايي اين رسانه در فتنه سال 88 نام برد. از اين رو رسانه ملي به شدت مورد بغض استكبار است و همواره مي‌خواهند آن را تحريم كنند. تمام اين تحريم‌ها هزينه مقابله رسانه ملي با دشمنان در عرصه جنگ نرم، افزايش آگاهي‌هاي ديني مردم و بصيرت‌افزايي است. اين كه آنها اكنون مي‌گويند رسانه ملي ايران مورد استقبال نيست پس چرا اين همه عليه آن دست به تبليغات منفي چه در داخل و چه در خارج از كشور مي‌زنند؟.
 وي گفت: رسانه ملي و مسئولان آن آغوش بازي براي نقدها دارند. هيچ كسي نمي‌تواند بگويد كه اين رسانه كه به صورت 24 ساعته برنامه دارد بدون نقص است. رسانه ملي در جهت‌گيري اسلامي،ديني و در عرصه سياسي از جمله نيروهاي ولايي محسوب مي‌شود.
 امام جمعه موقت تهران در رابطه با كساني كه در رسانه ملي كار مي‌كنند نيز گفت: دو گروه افراد در رسانه ملي هستند. نخست كساني كه حضور در اين رسانه را شغل مي‌دانند و براي آنها مطرح نيست كه چه دستور‌، رهنمود و انگيزه‌اي داشته باشند. آنها تنها خودشان را يك كارمند به حساب مي‌آورند. گروه ديگر كساني هستند كه مي‌خواهند در رسانه به صورت ارزشي كار كنند. آنها چهار شرط اساسي را پيش روي خود دارند كه اگر واقعا آنها را باور داشته باشند، احياگر اسلام ناب محمدي (ص) در عصر حاضر خواهند بود چرا كه اسلام را به صحنه آورده‌اند و باعث بيداري مردم و ملت‌ها شده‌اند.
 حجت‌الاسلام خاتمي درباره چهار شرط اساسي گروه دوم توضيح داد: آنها نبايد افرادي ساده لوح و تحت تأثير تبليغات رسانه‌اي دشمنان اسلام قرار گيرند. اگر اينگونه شود آنها مرعوب رسانه‌هاي بيگانه خواهند بود. آنها بايد خود را موظف به ابلاغ پيام‌هاي ديني كنند و پيام نظام مقدس جمهوري اسلامي را به زيباترين وجه ممكن و زبان‌شناسانه‌ترين وضعيت تبيين كنند. به عنوان مثال نبايد برنامه‌هاي ديني را و خطابه‌ها را به صورت طولاني به تصوير بكشند. برنامه‌هاي عمومي هم بايد كم‌، گزيده و هنرمندانه باشند تا تاثيرگذار باشند. در نهايت نيز يك فردي كه در رسانه ملي فعاليت مي‌كند بايد كارش را عبادت بداند تا با عشق مسئوليت‌هاي خود را اجرا كند.
 وي با بيان اين مطلب كه رسانه ملي در ميان ملت ايران جايگاه والايي دارد،افزود: آنها همان اجر و پاداش رزمنده‌اي را كه در خط مقدم جبهه حضور داشته است، خواهند داشت. فيلمبردار يا خبرنگاري كه در خط مقدم جبهه حضور دارد بسيار تاثيرگذار است چه بسا ارزش كار او از رزمنده‌اي كه در مقابل دشمن دفاع مي‌كند بيشتر باشد چرا كه اگر خبرنگارها و فعالان حوزه رسانه حضور نداشته باشند پيام رزم رزمنده به ديگران نمي‌رسد. خون بايد پيام داشته باشد و‌ پيام خون شهدا را بايد فعالان رسانه در ميان جامعه نهادينه كنند.
 حجت‌الاسلام خاتمي در پايان سخنانش در رابطه با نقش شهيد رهبر و ديگر خبرنگاران توضيح داد: شهيد رهبر و همه شهداي رسانه بندبند وجودشان را تقديم خدا كردند. اين كار آنها نزد خداوند‌، رسول (ص) و ائمه (ع) بي‌اجر و پاداش نخواهد بود. هر قدم و قلمي كه براي خدا كاري انجام داده باشد، ماندگار خواهد بود.
در انتهاي اين مراسم، بيانيه بسيج رسانه ملي در رابطه با يادواره شهيد رهبر و شهداي رسانه ملي در دفاع مقدس قرائت شد./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.