سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راشا تودي ؛

اکثريت مردم آمريکا مخالف ادامه حضور نظامي در افغانستان هستند

شبکه تلويزيوني راشا تودي گزارش داد:اکثريت مردم آمريکا مخالف ادامه حضور نظامي کشورشان در افغانستان هستند و آنرا شکستي خفت بار مي دانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، گايان چيچاکايان خبرنگار اين شبکه تلويزيوني از واشنگتن گزارش داد:اوباما در زمان مبارزات انتخاباتي اش به طور شفاف از خروج از افغانستان در سال 2014 خبر داده بود اما حالا براي ادامه حضور در اين کشور رايزني مي کند.
او گفته است  در صورت ادامه حضور نظاميان آمريکايي در افغانستان آنها نقشي متفاوت را ايفا خواهند کرد.منتقدان ادامه حضور نظامي آمريکا در افغانستان معتقدند  اظهارات اخير اوباما تلاش وي براي ادامه حضور نظامي در افغانستان به شکل و شمايلي جديد است و اين در حاليست که اکثر آمريکايي ها و افغان ها مخالف اين موضوع هستند.
اوباما در کنفرانس خبري خود با حامد کرزاي اعلام کرد اين يک ماموريت متفاوت است و وظيفه اي متفاوت براي نظاميان اين کشور در افغانستان در نظر گرفته است و در تلاش است توافق نامه اي جديد را با دولت افغانستان به امضاء برساند.
يکي از مفاد توافقنامه اي که رئيس جمهوري آمريکا درباره آن سخن گفته مصونيت نظاميان اين کشور از هرگونه پيگرد قانوني است.اين همان موضوعي است که دولت آمريکا نتوانست با عراق درباره آن به توافق برسد و خاک اين کشور را ترک کرد اما حامد کرزاي فردي متفاوت بوده و نشان داده است که مي تواند اين مصونيت را به نظاميان آمريکايي اعطاء کرده و حتي درباره آن معامله کند. 
کرزاي به خوبي مي داند که ادامه حضورش در مسند قدرت به خاطر حضور آمريکايي ها در افغانستان است و بسياري از کارشناسان مسائل سياسي معتقدند در صورت خروج آمريکا از افغانستان دولت کرزاي به فوريت سقوط خواهد کرد.
اگرچه شايد دولت اوباما بتواند با کرزاي درباره ادامه حضور نظامي در افغانستان  به توافق برسد اما عامه مردم آمريکا با اين موضوع مخالفند و حضور در اين کشور را يک شکست خفت بار مي دانند.
براي سياستمداران آمريکايي خروج از کشوري استراتژيک چون افغانستان که ميليارد ها دلار براي اشغال آن صرف کرده اند  امري آسان نخواهد بود و آنها نمي توانند به آساني در برابر اين موضوع کنار بيايند اما اين موضوع نمي تواند چاره دردهاي ملت آمريکا در زماني که با بحران بدهي ها روبرو ست باشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.