سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه كسي از عرضه مستقيم بيشتر نفع مي‌برد؟

پوشاك وقتي توليد مي‌شود و به واحدهاي صنفي عرضه مي‌شود، چندين ماه براي فروش آنها زمان مي‌گذارند.

به گزارش گروه بازار باشگاع خبرنگاران ، هر سال وقتي روزهاي زمستاني از راه مي‌رسند، مردم به فكر تامين مايحتاج شب عيدشان مي‌افتند و اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز درصدد فراهم كردن آنچه مردم به آن نياز دارند. اين است كه تنظيم بازار شب عيد سال‌هاست كه به يكي از موضوعات قابل توجه تبديل شده است. بايد ديد اين اتفاق در سال‌جاري كه وضعيت اقتصادي كشور كمي با سال‌هاي قبل متفاوت است، چگونه رخ خواهد داد. قاسم نوده فراهاني، مشاور رئیس جمهور، عضو کارگروه تنظیم بازار دولت و رئيس شوراي اصناف كشور در گفت‌وگو با تهران امروز درباره فروش‌هاي فوق‌العاده و عرضه مستقيم كالا در نمايشگاه‌هاي بهاره مي‌گويد. او ذخيره گوشت و مرغ را نيز مناسب ارزيابي كرده و فروش نوع خاصي از برنج خارجي را نيز در اين نمايشگاه‌ها وعده داده است.
وقتي فصل زمستان مي‌رسد، همه دوست دارند بدانند برنامه اصناف براي فروش ويژه شب عيد به چه ترتيبي است و چه تمهيداتي در اين مورد انديشيده شده است. آيا امسال هم شاهد برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره در سطح كشور خواهيم بود؟
در رابطه با تنظيم بازار شب عيد طبق سنوات گذشته، جلساتي را با سازمان بازرسي وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران داشتيم و به اين نتيجه رسيديم كه نمايشگاه عرضه مستقيم كالا را برگزار كنيم و فعلا ۴ مكان، مكان‌يابي شده و مصلاي تهران را هم فعلا فقط براي نمايشگاه مواد غذايي پيش‌بيني كرديم و كالاهايي كه از وزارت صنعت، معدن و تجارت با قيمت ارزان‌تر از بازار دريافت و عرضه كنيم.

تخفيف‌ها حدود چقدر است؟
برنج هندي، ايراني و تايلندي را وزارت صنعت، معدن و تجارت با يك قيمتي عرضه مي‌كند، منتها يكسري برنج است كه بازرگاني دولتي از تايلند و اروگوئه وارد مي‌كند كه قيمتش با بيرون تفاوتي دارد كه از آن در اين نمايشگاه استفاده خواهيم كرد.

ميزان ذخاير گوشت مرغ چقدر است؟
بالاي ۸۰ هزار تن ذخيره شده و گوشت قرمز هم به اندازه كافي پيش‌بيني شده است.

آيا براي تهيه روغن نباتي مورد نياز هم با اتحاديه روغن نباتي تفاهمي امضا شده است؟
مواد اوليه روغن نباتي وارداتي است و طبق آماري كه اعلام مي‌شود، نسبت به سال‌هاي گذشته، مواد اوليه روغن نباتي بيشتر ذخيره شده است. بنا داريم كه اين مواد غذايي را كه قيمت شان مناسب‌تر است، در يك مركز عرضه كنيم.

متوسط تخفيف‌ها چقدر است؟
من فكر مي‌كنم تخفيف مواد غذايي به‌گونه‌اي باشد كه قيمت‌ها در نمايشگاه عرضه مستقيم مواد غذايي حداقل ۱۰ درصد با قيمت بيرون تفاوت داشته باشد. اما در رابطه با موارد ديگر، امسال مصمم‌تر از سال‌‌هاي قبل هستيم كه از توليدكنندگان در نمايشگاه استفاده كنيم كه كالايشان را عرضه مستقيم داشته باشند. بنابراين مثالي كه هميشه مي‌زنيم و مي‌گوييم از توليد به مصرف اينجا مصداق پيدا مي‌كند. اينجا به نفع توليدكننده هم هست. تخفيف‌ها را به مردم بدهند، اما محصول را مستقيم و بدون حضور واسطه عرضه كنند. در نمايشگاه غرفه در اختيارشان قرار داده مي‌شود تا كالايشان را عرضه كنند و اگر ما مي‌گوييم اينقدر تخفيف دارد، تخفيف اين است كه كالا از توليد به مصرف عرضه مي‌شود و اين واقعا امكان‌پذير است.

در مورد كالاهايي از قبيل پوشاك چه تمهيداتي انديشيده شده است؟
در مورد بعضي كالاها مانند پوشاك، براي تخفيف، مانور خوبي دارد. مثلا ما مي‌توانيم بگوييم پوشاك ۲۰ تا ۲۵ درصد و براي برخي حتي تا ۳۰ درصد بايد تخفيف داده شود ولي در مورد بعضي از كالاها نمي‌توانيم بگوييم كه مثلا بايد ۲۰ درصد تخفيف داده شود. به دليل اينكه حاشيه سود آنها پايين است.

در هفته آينده جلساتي با اتحاديه توليدكنندگان پوشاك داريم كه فقط توليدات خود‌شان را براي نمايشگاه بياورند. ما نمي‌خواهيم مغازه‌دارها غرفه داشته باشند و كالا عرضه كنند. در صنف پوشاك، توليدكنندگاني كه زيرمجموعه توزيعي تهران هستند، اصلا توزيعي نيستند؛ مثل هاكوپيان.

بعضي از كالاهايي كه احتمالا توليد داخلي نداريم و مورد احتياج مردم هم هست، هدف ما اين است كه خود واردكننده را به نمايشگاه بياوريم كه بتوانيم عرضه مستقيم كالا را داشته باشيم و بازار را تنظيم كنيم و هم اينكه مردم راضي شوند و درصدي هم ارزان‌تر خريد كنند. چرا كه مردم توقع دارند در چنين نمايشگاهي، درصدي ارزان‌تر از مغازه محل زندگي‌شان خريد كنند.

چه كسي از اين عرضه مستقيم بيشتر نفع مي‌برد؟ اصناف يا مردم؟

وقتي توليدكننده را هدايت كنيم كه در اين نمايشگاه‌ها محصولاتشان را عرضه كنند به نفع خودشان هم هست. چون هر كالايي كه عرضه مي‌كنند، نقدا پولش را دريافت مي‌كنند. پوشاك وقتي توليد مي‌شود و به واحدهاي صنفي عرضه مي‌شود، چندين ماه براي فروش آنها زمان مي‌گذارند. ضمن اينكه مردم هم با قيمت مناسب‌تري به پوشاك و كالاهاي مورد نيازشان دسترسي خواهند داشت.

تعداد نمايشگاه‌ها در كل كشور چند تاست؟
ما پيش‌بيني كرديم ۳۵۰ مركز در كل كشور از نهم تا بيستم اسفندماه عرضه مستقيم محصولات داشته باشند كه مي‌توانند تا ۴۰۰ تا مركز هم افزايش يابند. اما نكته مهم اين است كه در كنار اين مراكز، فروش فوق‌العاده واحدهاي صنفي هم حتما بايد باشد. وقتي ما مي‌گوييم كه فروش فوق‌العاده عيد، عرضه و تقاضا در يك ماه پاياني سال روال خودش را نسبت به ماه‌هاي ديگر تغيير مي‌دهد. اگر چنانچه واحدهاي صنفي بر اين باور باشند كه مردم را راضي كنند، هدف ما برآورده مي‌شود.

اشاره كرديد كه در تهران ۴ نمايشگاه فروش بهاره عرضه خواهد شد. اين نمايشگاه‌ها در چه محل‌هايي داير مي‌شوند؟
از نهم تا بيستم اسفند ماه مردم تهران مي‌توانند در چهار نقطه حكيميه تهران پارس، پارك ارم، فرهنگسراي خاوران و پارك ولايت از نمايشگاه‌ها بازديد‌كنند ضمن اينكه همان‌طوري كه گفتم مصلاي بزرگ تهران نيز براي عرضه مستقيم مواد خوراكي از جمله گوشت، مرغ و برنج داير است.

فروش فوق‌العاده در چه صنوفي اتفاق مي‌افتد؟

فروش فوق‌العاده را در صنف پوشاك حتما خواهيم داشت. سال گذشته فقط در تهران ۲هزار واحد صنفي پوشاك فروش فوق‌العاده داشتند. پيشنهاد داديم تعدادي از واحدهاي صنفي ديگر هم براي شركت در اين طرح داوطلب شوند. ما هم آمادگي داريم كه هم پلاكاردها را براي نصب آماده كنيم و هم اينكه برايشان تبليغ كنيم. اما يك شرط داريم و آن، اين است كه تخفيفي كه قرار است با حضور در نمايشگاه به مردم ارائه دهند، در واحدهاي صنفي خودشان به ميزان كمتر عرضه كنند. چون اينها لزوما توليدكننده نيستند، بلكه عرضه كننده با سود مشخص طبق قانون هستند. به همين دليل وقتي مي‌گوييم فروش فوق‌العاده داشته باشند، بايد سودشان را نصف كنند. شعار ما هم اين است كه فروش بيشتر، سود كمتر. اگر از فروش فوق‌العاده حمايت شود به نحوي كه مردم راضي باشند، ما احتياجي نمي‌بينيم كه نمايشگاه عرضه مستقيم در گوشه و كنار شهر راه بيندازيم. در تهران اگر فرض كنيم ۵هزار واحد فروش فوق‌العاده داشته باشند، ديگر نيازي به نمايشگاه نيست.

براي رسيدگي به تخلفات احتمالي از سوي شوراي اصناف چه تمهيداتي انديشيده شده است؟
ما در كشور حدود ۳ ميليون واحد صنفي داريم كه البته ۸۵۰ هزار واحد آنها بدون پروانه و مجوز مشغول به كارند. ۷۸۰۰ اتحاديه و ۳۴۰ مجمع امور صنفي نيز در سطح كشور وجود دارد. اين يعني يك‌سوم جمعيت كشور را اصناف در بر گرفته‌اند. توجه به اين نكته لازم است كه در دنيا براي هر ۲۰۰ خانوار يك واحد صنفي وجود دارد و در ايران براي هر ۲۸ تا ۳۰ خانوار! براي رسيدگي به تخلفات اين واحدها ۵‌هزار بازرس در سطح كشور وجود دارد كه فقط ۳۰۰ مورد آنها مربوط به شهر تهران است.

آيا اين تعداد بازرس مي‌تواند كنترل بازار را به درستي انجام دهد؟

واقعيت اين است كه در هيچ كجاي دنيا، با بگير و ببند كار پيش نمي‌رود. ضمن اينكه فقط شوراي اصناف بازرس ندارد، بلكه بازرس‌هاي تعزيرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم هستند. اين را هم نبايد فراموش كنيم كه در هيچ جاي دنيا دولت تاجر نيست، اما نظارت بر عهده حاكميت است.
منبع: اقتصاد ایران آنلاین
برچسب ها: عرضه مستقیم ، نفع ، کالا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.