سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

قرار دادن گوشی تلفن ميان گوش و گردن خطر بروز ديسک گردن را افزايش می دهد

بنا بر توصيه استاديار گروه طب‌فيزيکي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد،افراد نبايد بصورت نظامي‌وار و خشک و بي‌حرکت بنشينند يا بايستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،دکتر وحيد گنجه‌اي‌فر درباره نحوه مناسب نشستن،خوابيدن و کار با رايانه، گفت:يک قانون ساده وجود دارد:اين که در هيچ حالتي ناحيه گردن و کمر بصورت انحنا به سمت راست يا چپ نباشد؛براي نمونه هنگام صحبت با تلفن،بدترين حالت ممکن براي ايجاد ديسک و دردهاي مزمن اين است که گوشي را بين گوش و گردن قرار دهيم.

وي افزود: برخي حين تماشاي تلويزيون و يا کار با رايانه، گردن را خم مي‌کنند،در حالي که مانيتور بايد در راستاي ديد چشمان فرد يعني نه خيلي بالا باشد و نه خيلي پايين و بصورت مستقيم به صفحه آن نگاه کرد.

گنجه‌اي‌فر ادامه داد:زاويه‌اي که ناحيه آرنج يا لگن و زانو حين نشستن ايجاد مي‌کنند بايد بين 90 تا 120درجه باشد و موقعيت انتخابي نبايد منجر به خستگي فرد شود،چون در غير اينصورت به ناحيه گردن آسيب وارد مي‌شود./ع

 

وي گفت:حين کار با رايانه،زاويه مچ دست بطور معمول بايد خنثي باشد،بطوري که دست بالا مي‌آيد و انگشتان به سمت پايين مي‌آيند.

 

** خوشخواب‌‌هاي امروزي فوق‌العاده مضر هستند

 

اين متخصص طب‌فيزيکي همچنين درباره نحوه صحيح خوابيدن اظهار کرد: متأسفانه خوشخواب‌‌هايي که امروزه خيلي هم مد شده با فرهنگ ما همخواني ندارد؛ضمن اين که انحناهاي طبيعي را هنگام خوابيدن از بين مي‌برند و فوق‌العاده مضر هستند و همان تشک‌هاي قديمي که خيلي نرم و سفت نيستند، بهترين گزينه هستند.همچنين در رابطه با بالش مناسب توصيه ساده اين است که گودي گردن و پشت سر روي بالش بايد مانند حالت ايستاده باشد؛نه خيلي بالا باشد و نه خيلي پايين و تنها گودي گردن را پر کند.

 

وي هشدار داد: با توجه به اين که درمان دردهاي مزمن 3 تا 6ماه طول مي‌کشد و سخت و زمان‌بر است،فرد نبايد بگذارد دردش تکرار شونده شود.

 

* سن ابتلا به ديسک‌ کمر کاهش يافته است

 

دکتر گنجه‌اي‌فر گفت:متأسفانه سن ابتلا به ديسک‌هاي ناحيه کمر به نوجواني و جواني کاهش يافته و اين مسأله بسيار حايزاهميت است و خيلي بستگي به موقعيت‌هاي انتخابي فرد براي نشستن،خوابيدن،راه رفتن و ... دارد.

 

وي از پياده‌روي به عنوان ورزشي کم‌هزينه و در عين حال بسيار مفيد نام برد و تأکيد کرد:بايد فرهنگ استفاده از خودروهاي شخصي حذف شود و افراد در حد امکان از وسائط نقليه عمومي و قطار شهري استفاده کنند و تحرک لازم را داشته باشند

برچسب ها: موبایل ، معایب ، آن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.