سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

میراث دار سنت های ارزشمند عزاداری سالار شهیدان باشیم

یکی از پیشکسوتان مداحی و روضه خوانی در شهرستان دماوند با اشاره به سنت های قدیمی گفت: امروز وظیفه مداحان و روضه خوانان، میراث داری از سنت های قدیمی و ارزشمند عزاداری ایام محرم و صفر است.

ˈعباس کیاماریˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن ادامه داد: مراسم مداحی دسته های عزاداری، سینه زنی با سبک و آیینی خاص در منطقه برگزار می شود ولی چند سالی است که مداحی به دو بخش جدید و قدیم تقسیم شده است که سبک قدیم سنتی پسند است و سبک های جدید نیز طرفداران خاص خویش را دارد ولی آنچه بیش از همه در این منطقه مخاطبان بسیار دارد، سبک های قدیمی و سنتی است.

مردم شهرستان دماوند در ماه های محرم و صفر با برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان با بی بی دوعالم همنوا می شوند و در سوگ بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا نوحه سرایی می کنند.

صدای مداحان اهل بیت در هر کوی و برزن شنیده می شود؛ نوحه هایی پر سوز و گداز که از کانون دل نوحه سرا برخاسته و بر دل سوگواران پیشوای سوم شیعیان جهان می نشیند.

نوحه سرایی یکی از راه های وصف مصیبت های رفته بر معصومان (ع) و ابراز ارادت به ساحت مقدس آنان است و نوحه خوانان عاشقانی بی بدیلند که زندگی و عمر خود را متبرک به نام اهل بیت (س) می کنند.

گرچه معدود نوحه هایی که در عزاداری ها خوانده می شود شکل امروزی به خود گرفته است، ولی هنوز هم می توان نوحه های سنتی و قدیمی را در میان نوحه های سبک روز و کنونی شنید و این مهم در شهرستان دماوند هر چه بیشتر محسوس است.

ˈعباس کیاماریˈ فرزند استاد و مداح فرهیخته و پیشکسوت شادروان حاج ˈنصرالله کیاماریˈ است و همچون پدرش از سن نوجوانی مداحی و روضه خوانی را آغاز کرد و تاکنون نیز این هنر را حفظ کرده است.

وی حضور در این حرفه را از عنایات پروردگار و امام حسین (ع) می داند و معتقد است گام نهادن در مسیر سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان سعادتی است که باید قدردان این موهبت الهی بود.

این پیشکسوت، سابقه مداحی و روضه خوانی را در دماوند دارای بیش از 800 سال خواند و افزود: از زمانی که دماوند جایگاه شهری خود را حفظ کرد، با ایجاد حسینیه ها و تکایا مداحی و روضه خوانی را آغاز کرد و توانسته تاکنون این سنت و عزاداری را حفظ کنند و این نشان می دهد حسینیه ها و تکایا در دماوند دارای سابقه ای بیش از 500 ساله است.

کیاماری یکی از نوحه های سنتی این منطقه را نوحه زمینه عنوان کرد و گفت: زمینه نوحه هایی است که از مرحوم حاج حسین بابای مشکین به یادگار مانده است که مربوط به بیش از 60 سال پیش است که این مرحوم علاوه بر شاعری، نوحه زمینه را نیز با سبکی متفاوت ارائه نمودند که می توان اشعار آن را مخصوص دانست که در زمان خود جایگاه ارزشمندی دارد.

وی ادامه داد: خواندن نوحه زمینه تنها مختص به حاج حسین بابای مشکین بوده و تنها شاگردان ایشان اجازه خواندن آن را داشتند که هم اینکه بنده به عنوان شاگرد رده پنجم ایشان این نوحه را در شهرستان حفظ و به یادگار گذاشتم.

کیاماری بیان کرد: هم اکنون در ایران تعداد کمی این نوع نوحه خوانی را حفظ کرده اند و بنده از افرادی هستم که جزو معدود مداحان می باشم که این نوحه خوانی و سینه زنی حفظ کرده ام و امید است این نوع نوحه خوانی که بیش از 150 سال سابقه دارد، حفظ و ماندگار شود./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.