سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

کشت با تاخیر موجب سرمازدگی گیاه گندم می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل گفت: هر روز تاخیر در زمان کشت غلات موجب افزایش یک‌کیلوگرم بذر برای اتمام کشت شده که این تاخیر علاوه بر بار مالی، موجب افزایش احتمال بروز سرمازدگی در گیاه می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، ملاشاهی اظهار داشت: در سرمای چند روز اخیر زابل گزارشی از بروز خسارات برای کشاورزان به جهاد کشاورزی دریافت نشده است ولی طبق بازدید از برخی مزارع، سرمازدگی جزعی در غلات مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه زمان کشت گندم در شهرستان‌های شمال استان از اول آبان هر سال آغاز و تا 10 آذرماه هم ادامه دارد، گفت: کشاورز باید از این زمان به اندازه هر روز تاخیر یک کیلوگرم بذر اضافه کند، کشت غلات به جهت شرایط اقلیمی زابل باید در این چارچوب زمانی صورت گیرد و کشت زود و دیر از موعد آن موجب بروز خسارت برای کشاورزان می‌شود.
 ملاشاهی سرمازدگی و تاخیر در جوانه زنی غلات را یکی از خسارت‌های کشت تاخیری گندم و جو عنوان کرد و اظهار داشت: بر اثر سرمای چند روز گذشته آن دسته از مزارعی که رویش صورت نگرفته و بذر در خاک است کمی جوانه زنی به تاخیر افتاده و آن دسته هم که رشد مختصری داشته‌اند موجب سوختگی برگ و خسارت برای کشاورزان شده است.
 عضو کمیته مدیریت بحران شهرستان زابل، سرمازدگی گیاه را در میزان برداشت محصول موثر دانست و بیان کرد: در سرما اندوخته غذایی بذر صرف جوانه زنی شده و تلاش گیاه را برای رشد دو چندان کرده است در نهایت هم تاثیر سوء در میزان برداشت محصول و کاهش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها می‌گذارد.
وی یکی از علل کاشت با تاخیر غلات در شمال استان را توزیع دیرهنگام، بی‌موقع و خارج از وقت آب برشمرد./ع
برچسب ها: کشت ، گندم ، سرمازده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.