سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زوج‌هاي جوان بشتابند/ دریافت کمک هزینه ازدواج از تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی به زوج های جوانی که در شرف ازدواج و تحت پوشش بیمه این سازمان هستند به میزان دو برابر حقوق دریافتی آنان کمک هزینه ازدواج پرداخت می کند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، زوج‌های جوانی که قصد ازدواج دارند اگر قبل از ازدواج تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند می توانند روی کمک هزینه این سازمان حساب کنند.

یکی از مهمترین دل‌مشغولی های زوج های جوانی که در شرف ازدواج هستند دریافت تسهیلات و کمک هزینه های مالی است، به همین دلیل تا خبری بیاید که فلان موسسه و یا بانک طرح‌هایی برای کمک هزینه ازدواج دارد شاخک‌هایشان فعال می‌شود و سعی می‌کنند از آن استفاده کنند.

اگر شما هم هنوز ازدواج نکرده اید و از بیمه تأمین اجتماعی استفاده می کنید خوب است بدانید که درصورت دارا بودن برخی شرایط می‌توانید از کمک هزینه بلاعوض صندوق تأمین اجتماعی استفاده کنید.

هرچند رقم این هزینه پایین است اما از آنجایی که قرار نیست آن را به صندوق برگردانید سعی کنید آن را از دست ندهید، نکته مهم اینکه اگر دو نفر هم تحت پوشش باشند و شرایط لازم را دارا باشند می توانند به صورت جداگانه از این کمک هزینه استفاده کنند.

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج

براساس آخرین تغییرات در مراحل و مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج بیمه شدگان که از سوی صندوق تأمین اجتماعی اعلام شده است این صندوق به بیمه شدگان زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج می‌کنند و ظرف 5 سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل به مدت 720 روز سابقه کار و پرداخت حق بیمه داشته باشند کمک هزینه بلاعوض ازدواج پرداخت می کند.

یک شرط مهم در همین اول کار این است که در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد یعنی اگر کسی سابقه بیمه تأمین اجتماعی بیشتر از 5 سال هم داشته باشد اما زمانی که می‌خواهد از آن استفاده کند بیکار شده باشد یا کارش را عوض کرده باشد و یا به دلایل دیگر پرداخت قسط‌های بیمه و از طرف کارفرما قطع شده باشد نمی‌تواند از این کمک هزینه استفاده کند.

این یک نقص در این قانون است که مسئولان تأمین اجتماعی قول رفع آن را داده‌اند اما فعلا حداقل تا پایان سال 91 این شرط پابرجا خواهد بود.

اما خبر خوش اینکه یک ایراد مهم در این زمینه رفع شده است، قبلا اگر کسی حتی 5 سال هم سابقه داشت اما پرداخت قسط‌های بیمه عمر به دلیل تغییر شغل در یک مدت کوتاه چند ماهه قطع شده و دوباره شروع می شد نمی توانست از این طرح استفاده کند اما اخیرا سازمان تأمین اجتماعی این نقص را رفع کرده و ملاک صرفا داشتن سابقه بیمه 5 سال است اگر هم به‌صورت مقطعی این سابقه پرشود مورد پذیرش قرار می گیرد.

 این موضع مي‌تواند خیلی ها را مشمول استفاده از این کمیسیون هزینه کند البته هرچند این نقص برطرف شده اما در هرحال هنگام درخواست استفاده از این کمک هزینه باید رابطه بیمه شده با کارفرما برقرار باشد.

شرط مهم دیگر برای استفاده از این کمک هزینه این است که عقد ازدواج حتما باید دائمی باشد و در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت رسیده باشد.

*مبلغ کمک هزینه ازدواج

براساس این طرح دو برابر حقوق ماهیانه هر فرد به عنوان کمک بلاعوض به او پرداخت می شود و نکته مهم اینکه اگر زن وشوهر هر دو از بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند و هردو نفر هم شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند به طور جداگانه از این کمک هزینه استفاده کنند.

*زمان را از دست ندهید

اگر شرایط لازم را دارید و در حال چیدن مقدمات عروسی هستید بهتر است عجله کنید شما فقط دو ماه از زمان عقد رسمی فرصت دارید که درخواست‌های مربوطه را پرکنید اگر به هر دلیلی دو ماه بیشتر از زمان عقد رسمی گذشته باشد دیگر نمی توانید اقدام کنید.

سه ماه بعد از دادن درخواست هم این کمک هزینه به شماره حسابی که اعلام کرده اید واریز می شود.

*مدارک لازم

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و کارت پایان خدمت(برای آقایان) از جمله مدارک معمولی است که باید ارائه دهید اما در کنار آن معرفی‌نامه کتبی و مهر شده از سازمان یا شرکتی که در آنجا مشغول به کار هستید و بیمه تان را رد کرده ضروری است اما هم در مرحله درخواست و هم در سایر مراحل باید اصل سند ازدواج و کپی برابر با اصل آن همراهتان باشد.

*شیوه درخواست

برای درخواست استفاده از این کمک هزینه دو راه دارید که ما راه اول را پیشنهاد می کنیم آسان ترین شیوه درخواست رفتن به سایت اینترنتی سازمان تأمین اجتماعی است اما اگر به هر دلیلی موفق به این کار نشدید می توانید به ادارات این سازمان در تهران و شهرستان‌ها مراجعه کنید البته اگر قصد داشتید حضوری این کار را انجام دهید استعلامی هم از آخرین حق بیمه پرداخت شده بگیرید و همراه خودتان داشته باشید.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
حسین
۰۰:۳۷ ۰۹ تير ۱۳۹۷
آیا به کارگران ساختمانی تعلق میگیرد
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۶
ما89 ازدواج کردیم بماهم تعلق میگیره؟؟
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
کسی که 90 تا 95 ازدواج کنه الانم 30 سال داره میشه سن 25 سالگی بعد اومده گفته قبل اون 5 سال بیمه داشته باشه که ما دو سالشو حساب میکنیم یعنی طرف باید 20 سالگی استخدام باشه
سارا کوکب پیک
۰۸:۴۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
بنده3 سال بیمه خویش فرما12% بیمه وبازنشستگی پرداخت کردم یکهفته ازدواج کردم به شعبه2 رشت مراجعه کردم میگن مشمول شما هم نمیشه !! پس مشمول کی میشه به همه میگن نمیشه شاه میبخشه شاغلیخان نمیبخشه پس تامین اجتماعی یعنی چه؟
خانوم زاذعی
۰۹:۰۳ ۱۷ تير ۱۳۹۶
سلام دختری۲۰ساله هستم یک ونیم سال عقدم ولی شوهرم ب هر دری زده کار گیرش نمیاد همش پارتی میخواد شوهرم کسی نداره جز ی پدر مادر پیرو از پاافتاده همش باخونواده اش جرو بحث داریم اونا شوهرم رو خیلی اذیت میکنن طوری شده که شوهرم میگه خسته شدم بیا طلاق بگیریم توروخدا اگه میشه در جهیزیه کمکم کنید تاماهم بریم زیر سقف تو روخدا شوهرم رو خیلی دوست دارم.ساکن استان بوشهر شهرستان دشتی شهر کاکی هستم ب جهزیه کم نیازمندم برای شروع زندگی ساده ک بریم زیر یه سقف باهم.توروخداقسم ناامیدم نکنید....من بیمه روستایی ام هیچی درتوانم نیست خواهش میکنم
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۳ تير ۱۳۹۶
والا یکساله مدارک دادیم هنوز خبری نیست .. مسخره اس
محبی
۱۵:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام
از زمان ثبت نام 2 ماه گذشته ولی خبری نشده است
با تشکر
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۵
سلام من سال 93عقدکردم قبل ازعقدم هم بیمه بودم والانم بیمه هستم ازطریق وام خوداشتغالی کمیته امدادبیمه شدم ولی الان بعدازعقدم دفترچه راازم گرفتن ولی بیمه بازنشستگی رابرام میریزن ایااین جایزه به من تعلق می گیردممنون
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۵
ما89 ازدواج کردیم بماهم تعلق میگیره؟؟
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۴ تير ۱۳۹۵
آقا همسره من بیمه کارگران ساختمانی هستش گفتن بهتون تعلق نمیگیره اما همه ی شرایط مهیا بود
ناشناس
۰۳:۰۳ ۰۹ تير ۱۳۹۵
سلام ما سال 92 عقدکردیم همسرم 5 سال سابقه داره ولی یه هفته به زمان عقد مونده به دلیل تغرشغل بیمه رد نشده براش
الانم سه سال گذشته به ما تعلق میگیره؟
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
منم بیمه عشایری عمر هستم تعلق می گیره
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
کلا دروغه من چهار سال بیمه دارم یعنی هزار و چهار صد و چهل روز، ولی چون شغلم رانندگیه ميگن نمیشه
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
ماثبت نام کردیم ولی خبری نیست
نصر
۲۳:۳۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
سلام،رفتم از بیمه پرسیدم گفتن باید5 سال سابقه بیمه داشته باشی تابهت تعلق بگیره.
2سال هم سابقه ندارم 5سالو ازکجابیارم!!!
مهدیه
۱۴:۰۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
با سلام .من درخواست دادم اما مبلغ هدیه میانگین 2 سال آخر بود اون هم فقط حقوق یکماه که خیلی کم شد