سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ريسرچ:

هدف اصلي غرب و اسرائيل از ايجاد ناآرامي در سوريه: تحت فشار گذاشتن ايران و محور مقاومت

"داريوش نظام الرعايا" در مقاله جديد خود تحت عنوان "پايان بازي سوريه: گام استراتژيك در جنگ پنهان پنتاگون عليه ايران" به تشريح سياست هاي غرب و رژيم صهيونيستي عليه محور مقاومت پرداخته و اظهار داشته كه تجيهز تروريست ها در سوريه با هدف مقابله با "ايران" انجام مي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري گلوبال ريسرچ، از زمان شروع منازعه در سوریه در سال 2011، دوست و دشمن پذیرفته اند که این بازی است که برای هدف قرار دادن ایران به عنوان متحد اصلی سوریه آغاز شده است.(1) قطع ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران با محور مقاومت از طریق سوریه، یکی از علل اصلی حمایت غرب از تروریست های مخالف حکومت سوریه است. جدایی ایران و سوریه از یکدیگر می تواند ورق بازی استراتژیک منطقه را به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی برگرداند و توازن قوا را برهم زند. 

جلوگیری از همکاری ایران و سوریه با یکدیگر هدف نهایی قدرت های غربی دخیل در منازعه سوریه است. از این طریق تبادل انرژی میان ایران و عراق نیز در نهایت قطع می شود و پیمان امنیتی دو کشور پایان می یابد.  

خنثی نمودن سوریه هدف غرب 
هدف غرب نه تنها تغییر حکومت سوریه که خنثی نمودن سوریه و تبدیل کردن آن به ناحیه ای منفعل است. غرب تلاش دارد تا علاوه بر جلوگیری از ادامه اتحاد ایران با سوریه، با تحریک درگیری های قومی و فرقه ای در آنجا با پیروی از استراتژی بالکانیزه کردن، سوریه را به نواحی مختلفی تقسیم نمایند. در این برنامه رژیم صهیونیستی بیشترین سود را خواهد برد. 

همانند عراق سوریه رسما تجزیه نخواهد شد. بلکه همچون لبنان در دوره جنگ های داخلی به مناطق خودمختار تقسیم شود که هر منطقه تحت اختیار گروه خاصی است. هدف از این برنامه منفعل کردن سوریه و گرفتن توانایی از آن کشور برای ایفای نقش بعنوان بازیگری منطقه ای است. 
از سال 2006 و پس از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ لبنان تمرکز آن رژیم و متحدینش به اتحاد میان ایران و سوریه معطوف شد. زیرا اتحاد دو کشور تاثیر عظیمی بر شکل گیری ساختار ژئوپولیتیک خاورمیانه گذاشت و اساسا با تشکیل محور مقاومت که جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حزب الله را شامل می شد، رژیم صهیونیستی خطرات بسیاری را متحمل شده بود. 

در این میان آمریکائی ها، رژیم صهیونیستی دست در دست عربستان سعودی، اردن و سایر شیخ نشین های نفت خیز خلیج فارس هدف شان از ایجاد آشوب در سوریه با هدف ضربه زدن به ایران بوده است. آنان در دهه 80 میلادی نیز با شیوه مشابه در طول جنگ تحمیلی ایران و عراق سعی داشتند تا ایران را منزوی سازند.(2) و در این راه در تلاش اند تا جنگ میان شیعه و سنی را به راه بیندازند و ایران را بعنوان دشمن سنی های منطقه نشان دهند. 

در این میان "برهان غلیون" از معارضین سوری طرفدار آمریکا نیز علنا در مصاحبه با نشریه "وال استریت ژورنال" در سال گذشته میلادی اظهار داشت که با سرنگونی حکومت در سوریه، پیوند ایران و حزب الله نیز قطع خواهد شد.(3) در این میان رسانه های غربی نیز در تفرقه افکنی میان شیعیان و سنی ها نقش مهمی ایفا می کنند. برای مثال، رسانه های عمومی انگلیسی و فرانسوی دائما تکرار می کنند که حکومت سوریه اکنون در اختیار "علویان" است و یا اینکه اظهار می دارند "علوی" ها شاخه از "شیعیان" هستند. 

نقش آفرینی رژیم صهیونیستی در سوریه
مشخص است که رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران در بحران سوریه در کنار ناتو، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، اردن و گروه اقلیت 14 مارس در لبنان قرار گرفته است. 

چند روز پیش، شبکه تلویزیونی "المنار" وابسته به حزب الله لبنان سلاح های ساخت رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت که از نارنجک تا دوربین های دید شب و وسائیل ارتباطی را شامل می شدند. این تجهیزات نظامی از طریق عوامل قطری به داخل خاک سوریه وارد شده و و در اوایل ماه مارس در منطقه بابا عمر در نزدیکی شهر حمص به تروریست تحویل داده شده بودند.(4) 

یک مقام رسمی آمریکایی ناشناس نیز در اواخر ماه جولای سال گذشته میلادی حضور نیروهای موساد در سوریه و همکاری آنان با عوامل سیا را تایید کرد.(5) در ماه ژوئن نیز مقامات رژیم صهیونیستی علنا خواستار مداخله نظامی در سوریه با پشتیبانی آمریکائی ها شدند. (6) 
 
بحران سوریه تنها به نفع رژیم صهیونیستی نیست بلکه سایر قدرتهای غربی نیز خواهان تکه تکه شدن سوریه هستند.

پي نوشت ها:

[1] Mahdi Darius Nazemroaya, "Obama’s Secret Letter to Tehran: Is the War against Iran On Hold? ‘The Road to Tehran Goes through Damascus,’” Global Research, January 20, 2012.

[2] Jubin M. Goodarzi, Syria and Iran: Diplomatic Alliance and Power Politics in the Middle East (London, UK: I.B. Tauris, 2009), pp.217-228.

[3] Nour Malas and Jay Solomon, "Syria Would Cut Iran Military Tie, Opposition Head Says,” Wall Street Journal, December 2, 2011.

[4] Israa Al-Fass, "Mossad, Blackwater, CIA Led Operations in Homs,” trans. Sara Taha Moughnieh, Al-Manar, March 3, 2012.

[5] David Ignatius, "Looking for a Syrian endgame,” The Washington Post, July 18, 2012.

[6] Dan Williams, "Israel accuses Syria of genocide, urges intervention,” Andrew Heavens ed., Reuters, June 10, 2012.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.