سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» شهر مراغه

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» شهر مراغه خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،تراب محمدی با اشاره به ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» در شهر مراغه، به عنوان یکی از هفت آیین عاشورایی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: طی این مراسم در صبح عاشورا، عزاداران حسینی شهر مراغه یکپارچه احرام پوش می‌شوند.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه عنوان کرد: موعد این آیین به عنوان یکی از رسم‌های منحصر به فرد آذربایجان‌شرقی، صبحگاه عاشورا است.

این مسئول در تشریح این آیین عاشورایی گفت: دسته‌جات سینه زن و عزادار قبل از طلوع آفتاب روز عاشورا، دسته دسته در حالی که کفن بر تن یا حوله‌ای به نشانه احرام پوشیده‌اند، به حسینیه حاج غفار مراغه می‌رسند.

محمدی ادامه داد: عزاداران بعد از ادای نماز صبحگاهی عاشورا، در حالی که صورت‌ها را گل و خاکستر مالیده‌اند با پای برهنه دو ردیف را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به نام این مراسم، یادآور شد: سردسته این هیئت ابتدا با لعنت گفتن بر ظالمان و آل یزیدیان و «بی شمار» گفتن دسته‌ها، جماعت را آماده می‌‌کند، سپس کم کم دعایی را با مضمون «الله، الله، حسینا واینا» یعنی (خدایا، خدایا، حسین کجاست؟) می‌خواند.

این مسئول تصریح کرد: مردم با هیجان همچون حرکت حرکت در صفا و مروه به جوشش درآمده و بر سر زنان عبارت «اللهم لبیک یا حسین» یعنی (حسین ما برای بیعت آماده ایم) را می‌خوانند.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه این مراسم با گردش در نقاط مختلف شهر تا حوالی ظهر ادامه می‌یابد، متذکر شد: در مسیر این دسته‌های عزاداری قربانی‌های بسیاری برای اطعام عزاداران ذبح می‌شود./ع

برچسب ها: ثبت ملی ، مراسم ، عزاداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.