سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

واريس را بيشتر بشناسيم

واريس يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي عروقي است و به طور متوسط بيش از 20 درصد افراد به اين بيماري مبتلا خواهند شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، به طور طبيعي خون از قلب خارج و به دست‌ها، پاها و ديگر اعضا و اندام‌هاي بدن منتقل مي‌شود. پس از اين كه اعضا و اندام‌هاي مختلف بدن اكسيژن و مواد غذايي مورد نياز خود را از سرخرگ‌ها تامين كردند، خون از طريق سياهرگ‌ها به قلب باز خواهد گشت. برخلاف آنچه بسياري از افراد تصور مي‌كنند خون سياهرگي توسط قلب مكيده نمي‌شود و به عبارت ديگر مي‌توان گفت در جريان بازگشت خون از اعضاي بدن به قلب، قلب هيچ نقشي ندارد.

گروهي از سياهرگ‌هاي پاها سطحي هستند و در زير سطح پوست قرار گرفته‌اند و اين در حالي است كه گروهي ديگر از سياهرگ‌ها نيز عمقي هستند كه در فواصل بين ماهيچه‌ها و عضلات پا و در مجاورت يا نزديكي استخوان‌ها قرار دارند.

وقتي شما راه مي‌رويد يا مدت زماني طولاني روي پا مي‌ايستيد، سياهرگ‌هاي عمقي بشدت تحت فشار قرار مي‌گيرند كه اين فشار اعمال شده ناشي از تغيير وضعيت عضلات پا هنگام راه رفتن يا ايستادن است. در چنين شرايطي خون با فشار از سياهرگ‌ها خارج خواهد شد.

يكي از ويژگي‌هاي اين سياهرگ‌ها اين است كه داراي دريچه‌هاي يك‌طرفه هستند و بنابراين اگر به هر دليلي خون از اين سياهرگ‌ها خارج شود ديگر راه برگشتي براي آن وجود نخواهد داشت. تغيير وضعيت ماهيچه‌ها و عضلات پا از جمله عواملي است كه موجب بازگشت خون از پاها به قلب مي‌شود.

علاوه بر اين دريچه‌هاي سياهرگ‌ها انتقال خون از سياهرگ‌هاي سطحي به سياهرگ‌هاي عمقي را نيز در يك مسير يك طرفه امكان‌پذير مي‌سازند. در نتيجه اختلال عملكرد دريچه‌هاي سياهرگ‌ها،‌ اين رگ‌ها واريسي مي‌شوند و به عبارت ديگر هرگاه به علل مختلفي مانند افزايش وزن، ضعف مادرزادي، بارداري يا ايستادن‌هاي طولاني‌مدت، اين دريچه‌ها ضعيف شده و بسته شدن آنها به طور طبيعي امكان‌پذير نباشد حوضچه‌هاي كوچكي در سياهرگ‌‌ها ايجاد مي‌شود و در نتيجه سياهرگ متسع و به اصطلاح واريسي مي‌شوند. اگر اين بيماري كنترل نشود، واريس در سياهرگ‌ها به مرور و به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد يافت كه همين موضوع منجر به آغاز دردهاي عضلاني پاها خواهد شد. به اين ترتيب با پيشرفت بيماري‌ فرد هنگام شب به علت فعاليت‌هاي روزانه با درد و كوفتگي عضلات پاها مواجه خواهد شد .

راه‌كارها

بهتر است براي كاهش درد، پاهايش را كمي بالاتر از سطح قلب خود قرار دهد. در برخي بيماران با پيشرفت بيماري، رگ‌هاي واريسي تغيير رنگ داده و به اصطلاح چرمي مي‌شوند كه ممكن است به ايجاد زخم‌هاي واريسي منجر شود كه براحتي هم قابل درمان نخواهند بود. با توجه به شدت بيماري از روش‌هاي درماني مختلفي مي‌توان استفاده كرد. اگر واريس خفيف باشد با روش اسكروتراپي و تزريق موادي به داخل رگ‌هاي واريسي، بيماري قابل درمان است، اما در مراحل پيشرفته از روش‌هاي درماني مانند جراحي آندوسكوپي سياهرگ، جراحي ليزري يا برداشتن سياهرگ‌ها از طريق جراحي استفاده مي‌شود،‌ اما در مراحل اوليه بيماري پوشيدن جوراب‌هاي واريسي‌ كشي مناسب مي‌تواند نقش بسيار موثري در درمان بيماري داشته باشد./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.