سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

مرمت و بازسازی مسجد آقابزرگ کاشان پایان یافت

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کاشان از پایان بازسازی ومرمت مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان « حسین یزدانمهر» با اعلام این خبر اظهار داشت: مسجد آقابزرگ با هزینه یک میلیارد و دویست میلیون ریال از اعتبارات ملی و در مدت 4 ماه بازسازی و مرمت شد.

وی افزود: این مسجد - مدرسه، یکی از زیبا ترین مساجد تاریخی و بدون شک در زمره بهترین آثار معماری ایران است، طرح گودال باغچه وشیوه معماری خاص این بنا که مطابقت کامل با آب و هوا و اقلیم کاشان دارد جلوه و منظر و فضاسازی خاص و منحصر به فردی ایجاد کرده که درمساجد دیگر ایران کمتر نظیرآن را می یابیم.

به گفته وی، تمام بنا از جمله گنبد آن(که جزء بزرگترین گنبد های آجری است)با آجر ساخته شده و اصرار بر به کاربردن آجرخالص و نشان دادن احجام و تناسبات اصلی و معمارانه دربنا نکته قابل توجهی است که ایجاد یک نوع خلوص وبی آلایشی خاصی در بناکرده است.

یزدانمهر نیز درادامه، سبک سازی سازه در برابر زلزله،مقاوم سازی واستحکام بخشی این مسجد را از جمله اقدامات مرمتی این بنا ذکر کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان سبک سازی و برداشتن لایه های فرسوده بام،تراشیدن بدنه فرسوده مسجد،درآوردن بندهای فرسوده گچی طاق چشمه ها و استحکام بخشی آنها با دوغاب گچ کف مال و اجرای پالانه و ملات گچ بر روی آن ها، اجرای سقف دوم بر روی چشمه ها جهت جلوگیری کامل از نفوذ رطوبت به داخل سقف ها، اجرای قید بندی و استحکام بخشی قید ها و صندوقه های موجود خشتی بر روی بنا را از دیگراقدامات بازسازی در این مسجد تاریخی برشمرد.

به گفته وی،اجرای سقف قید ها با آجر سفال،اجرای اندود غوره گل جهت شیب بندی،اجرای اندود کاه گل و در نهایت اجرای آجر فرش سنتی با ملات نیم کاه به همراه بندکشی بر روی سقف های دور گنبد اصلی،زیرسازی،مقاوم سازی بستر(جلوگیری از ترک دیواره ها) ومرمت دیواره های پیرامونی مسجد،اجرای درب با شیشه نشکن بر روی در اصلی و ارزشمند مسجد جهت جلوگیری از آسیب و سرقت، جمع آوری کف فرش های فرسوده خفته راسته قسمت مهتابی و سبک سازی و استحکام بخشی طاق و چشمه های غرفه های پایین و در نهایت اجرای مجدد کف فرش خفته راسته از دیگر اقدامات بازسازی و مرمتی این مسجد تاریخی می باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تاکید کرد: مسجد آقا بزرگ به شیوه کاملا سنتی مرمت و بازسازی می شود و امید است در آینده ای نزدیک درفهرست ثبت جهانی قراربگیرد.

مسجـد و مـدرسـه آقـابـزرگ در تاریخ 11/09/1330 به شماره 382 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است. /ب

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، مرمت ، مسجد ، آقا ، بزرگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.