سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در صحن علنی مجلس مطرح كرد

قابليت طرح سه مرحله‌ای اسد در حل مشکلات سوریه/ مجلس حمايت مي‌كند

رئیس مجلس شورای اسلامی با استقبال از طرح سه‌ مرحله‌ای بشار اسد براي حل بحران كنوني سوریه گفت: این طرح قابلیت حل مشکلات داخلی سوریه را دارد و مجلس شوراي اسلامي نيز از آن استقبال مي‌كند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پيش از دستور خود در جلسه علنی امروز (سه ‌شنبه‌) به قیام آزادی‌بخش مردم قم در 19 دی‌ماه سال 1358 اشاره کرد و ضمن گرامیداشت سالروز این واقعه گفت: قیام آزادی‌بخش مردم قم در این روز زمينه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شده و جرقه این قیام از مقاله فضاحت‌باری آغاز شد که ساواک علیه امام (ره)‌ منتشر کرده بود.

وی افزود: حال که چند دهه از این حادثه می‌گذرد روشن می‌شود که از سال 50 که شاه ساواک را مامور برخورد با هرگونه اقدام کرده بود، امر بر شاه و رژیم او مشتبه شده و فرصت مناسبی برای از بین بردن شخصیت امام(ره) یافتند.

نماینده مردم قم در خانه ملت خاطرنشان کرد: این اقدام مردم قم را به خیابان‌ها کشید و با درخشش ملت پایه‌های اولیه انقلاب را شکل داد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: رژیم شاه با کمک آمریکا که به ژاندارم منطقه تبدیل شده بود اما به هر میزان که به آمریکا تکیه کرد از ملت ایران دور شد و همچنین رژيم سفاک شاه تصور می‌کرد، از سال 54 به بعد با هر مبارزه مسلحانه برخورد کرده است که تغییر تاریخ هجری و جشن مفتضحانه شاهنشاهی 2500 ساله در شیراز از جمله این اقدامات بود.

لاریجانی در ادامه به عمق نفوذ روحانیت در بین توده‌های مردم اشاره کرد و گفت: امام (ره) هیچگاه مارکسیست‌ها و منافقین التقاطی را قبول نداشته و در مرداد ماه سال 56 فرمودند من اعلام می‌کنم که از دسته‌جات خائن بیزارم و آنها را خائن به مملکت و اسلام می‌دانم.

وی تصریح کرد: روحانیت هسته اصلی مبارزه با رژیم شاه بود ولی شاه قدرت روحانیت را درک نکرد.

رئیس مجلس گفت:‌ روحانیت که همواره با ملت می‌زیسته مورد اعتماد ملت بوده و نمونه آنرا می‌توان در مراسم تشییع حاج‌آقا مجتبی تهرانی مشاهده کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: چه در نهضت مشروطه، چه در ملی‌شدن صنعت نفت و چه در انقلاب شکوهمند اسلامی، روحانیت همواره پیشتاز بوده و جریان غرب‌زده و چپ‌گرا نتوانستند توده ملت را با خود همراه کنند و شهيد مطهری نیز به این نکته اشاره می‌کند که برخی روشنفکران نگاه ابزاری به روحانیت دارند ولی روحانیت با روشنگری حافظ حقوق ملت بوده‌اند و به عبارتی روشنگری روحانیت علت پیروزی انقلاب است.

وی افزود: سیاستمداران اصیل انقلاب این مهم را درک کردند و عده‌ای نبايد فکر کنند با ابهام‌آفرینی می‌توانند از این دژ عظیم عبور کنند چرا که امام در سال 56 فرمودند: این حوزه علمیه است که اسلام را تا حال نگه داشته است و روحانیت نباید به حرف‌هایی که می‌خواهد آنها را جدا کند، گوش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: از ابتدای رفتارهای ماجراجویانه غرب، جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته است تا اصلاحات دموکراتیک باید با اراده ملت سوریه در اين كشور صورت گرفته و در این امر نباید دخالتی صورت گیرد ولی متاسفانه برخی کشورها با ارسال سلاح به ناامني سوريه دامن زده‌اند.

رئیس مجلس تصریح کرد: عده‌ای با تصور ضربه‌زدن به سوريه به عنوان محور مقاومت و عده‌ای دیگر نیز با تصور تسلط بر منطقه به این ناامنی‌ها دامن زدند.

وی گفت:‌بعد از 2 سال که به ملت سوریه لطمات سنگینی وارد کردند باید بدانند برخی کشورهایی که بویی از آزادی نبرده‌اند با دسیسه‌چینی نمی‌توانند کاری در سوریه از پیش برند.

لاریجانی در  ادامه به طرح سه مرحله‌ای بشار اسد براي برون‌رفت از بحران كنوني اشاره کرد و گفت:‌ اسد با این طرح نشان داد که عزم جدی برای تغییرات سیاسی در کشور داشته و باید زمینه‌های آن تامین شود و این طرح قطعا قابلیت حل مشکلات سوریه را دارد.

رئیس مجلس اظهار داشت:‌ در این طرح اصلاحات سیاسی بر اساس انتخابات قرار گرفته که ملت سوریه به آن سامان خواهند بخشید.

لاريجاني تاکید کرد: دشمنان باید بدانند مقابله با این طرح به معنای جنگ‌افروزی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی از اقدامات  اصلاحی براساس انتخابات در سوریه استقبال خواهد کرد.
انتهاي يام/س2

برچسب ها: لاریجانی ، مجلس ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.