سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا توسل می کنیم؟

چرا ما باید التماس به ائمه کنیم تا چیزی را به ما بدهند, قبلا به بت ها التماس می­کردند و لااقل آن را می دیدند، ولی ما حتی آن­ها را نمی بینیم و انتظار به برآورده شدن حاجات داریم؟!

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ هم اندیشی دینی در آخرین نوشته خود آورده است:

سؤال:چرا ما باید التماس به ائمه کنیم تا چیزی را به ما بدهند, قبلا به بت ها التماس می­کردند و لااقل آن را می دیدند، ولی ما حتی آن­ها را نمی بینیم و انتظار به برآورده شدن حاجات داریم؟!

جواب: بت­ها موجوداتی ضعیف و بی اختیار بودند که برای بت­پرستان، هیچ نفع و ضرری نداشتند. به همین دلیل انتظار برآورده کردن حاجت از طرف بت­ها، انتظاری نابخردانه و غیر معقول بود. اما ائمه­ی معصومین (علیهم­السلام) بندگان مقرب درگاه الهی هستند. آن­ها کسانی هستند که به خاطر شدت ایمان و تقوایی که دارند در درگاه خدای تعالی جایگاهی ویژه داشته و همه­ی کمالات انسانی را بدست آورده­اند. این بزرگواران از یک طرف راهنمایی و الگویی بسیار خوب برای زندگی ما هستند، و از طرف دیگر شفیع خوبی در پیشگاه خداوند، برای جلب رحمت الهی به سوی ما می­باشند. به همین دلیل ما در مشکلات و گرفتاری­های خود به آن­ها پناه می­بریم و از آن­ها کمک می­گیریم.  توجه داشته باشیم که ائمه­ی معصومین (علیهم­السلام) با وجودی که از به ظاهر دنیا رفته­اند، و ما از نعمت دیدار آن­ها محروم هستیم، اما در واقع نزد خداوند متعال زنده هستند و شاهد بر اعمال و رفتار ما می­باشند. خداوند متعال در قرآن کریم می­فرماید: «گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده مرده­اند، بلکه آ­ن­ها زنده هستند و نزد خداوند روزی می­خورند».[1] آن­ها به همه­ی نیازهای ما توجه داشته و درخواست­های ما را نشنیده نمی­گذارند.

مطلب دیگر: همان­گونه که مراجعه به پزشک در هنگام بیماری و درخواست معالجه­ی بیماری از او نشانه­ی رشد عقلی، و مراجعه نکردن به پزشک متخصّص و درمان خودسرانه­ و غیر عالمانه­ی بیماری، نشانه­ی کم خردی انسان می­باشد؛ درخواست از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم­السلام) و التماس به آن­ها هم نشانه­ی رشد عقلی ما در شناخت راه رسیدن به خدای متعال می­باشد. آن­ها واسطه­ی فیض الهی، و وسیله­ای هستند تا ما را به قرب الهی نزدیک کنند. در قرآن کریم آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَة؛  اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از خدا (مخالفت فرمان خدا) پروا کنید و وسیله­ای برای تقرب به او بجویید».[2] معصومین (علیهم­السلام) وسیله­ی تقرب به درگاه الهی هستند و کسانی هستند که در قرآن دستور داده شده تا به آن­ها متمسّک شویم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.