سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دیدار رييس‌جمهور با روسای دانشگاه‌هاي علوم پزشکي:

"پزشك خانواده" را به عنوان مهمترين طرح‌هاي حوزه سلامت در دستور قرار دهيم/رييس‌جمهور ثابت كرد از جنس مردم است

رييس جمهور با تأكيد بر ضرورت بازنگري در نظام فعلي بهداشت و درمان كشور گفت: ظرفيت نظام بهداشت و سلامت فعلي كشور بسيار گسترده است و براي بهره‌برداري بهتر آن بايد يك بازنگري اساسي در آن صورت گيرد و با نظام پزشك خانواده يك سيستم پايش سلامت ايجاد شود.


به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ محمود احمدي نژاد عصر امروز (دوشنبه) در نشست صميمي روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و مديران نظام سلامت كشور با سخت و سنگين توصيف كردن كار در حوزه بهداشت و درمان گفت: دايره خدمات، كيفيت كار و همچنين حجم كار در حوزه سلامت گسترش بسيار خوبي داشته و سطح توسعه فضاهاي درماني و بهداشتي افتخارآفرين است و كشورمان در شيوه‌هاي درمان و بهداشت نيز در بالاترين سطوح بين‌المللي قرار داريم.

رييس جمهور با بيان اينكه در حوزه پژوهش و تحقيقات در عرصه سلامت اقدامات خوبي صورت گرفته است، افزود: كارهاي اجرا شده در اين بخش‌ها و همچنين پيشرفت كشور در عرصه ساخت داروها در كشور، با هيچ دوره‌اي قابل مقايسه نيست و از زحمات دست‌اندركاران اين حوزه تقدير و تشكر مي‌كنم.

احمدي نژاد با اشاره به گستردگي وظايف در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تصريح كرد: هر بخش اين وزارتخانه به اندازه يك وزارتخانه مسئوليت و كار برعهده دارد اما با وجود گستردگي و سنگيني وظايف و مسئوليت‌ها، اقدامات بسيار خوبي انجام داده‌ايد.

رييس جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اينكه دولت پشتيباني از فعاليت‌هاي حوزه بهداشت و درمان را وظيفه خود مي‌داند، گفت: دولت آماده حمايت و همكاري لازم جهت تسريع در بهره‌برداري از پروژه‌هاي تحقيقاتي و پروژه‌هاي نيمه‌كاره حوزه بهداشت، درمان و سلامت است.

احمدي نژاد به ضرورت اصلاح نظام سلامت كه از سوي روساي دانشگاه‌ها مطرح شده اشاره كرد و گفت: نظام فعلي سلامت به معناي پايش اوليه بهداشت و درمان است، بايد بازنگري شود چرا كه اين نظام روان كار نمي‌كند، بنابراين بايد با روان كردن آن كيفيت كار را بالا برد و اين كار شدني است.

رييس جمهور به ظرفيت‌ها، امكانات و توانايي‌هاي موجود در كشور اشاره كرد و گفت: هوش، استعداد، همت، سابقه تاريخي و همچنين دستاوردهاي عظيمي در بخش‌هاي مختلف كشور وجود دارد كه با تكيه بر آن مي‌توان با اصلاح نظام سلامت فعلي، هزينه‌هاي درمان كساني را كه به خدمات‌ درماني سطح بالا نياز مي‌يابند، كاهش داد.

احمدي‌نژاد در ادامه اجراي طرح پزشك خانواده را مورد تأكيد قرار داد و گفت: اين طرح، طرحي نيست كه براساس آن فقط تعدادي پزشك استخدام شده و بودجه‌اي براي آن در نظر گرفته شود، بلكه اجراي طرح پزشك خانواده به معناي آن است كه نظام سلامت كشور به گونه‌اي طراحي شود و سازمان يابد كه هزينه‌هاي پرداختي دولت، بيمه‌ها و مردم در امر درمان در جاي مناسب و به شكل مناسب هزينه شود. البته اگر لازم شد بايد نيرو هم استخدام شود اما طرح پزشك خانواده به معناي ايجاد يك نظام پايش سراسري از هر خانه تا مراكز درماني است.

رييس جمهور افزود: اگر اين طرح كامل اجرا شود، مطمئن هستم كه هزينه‌هاي ملي و سرانه بهداشت و درمان كشور كاهش مي‌يابد ضمن اينكه كساني كه در اين عرصه مشغول خدمت هستند درآمد بالاتري كسب خواهند كرد.

احمدي‌نژاد خطاب به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور و مديران نظام سلامت تأكيد كرد: بايد اجراي طرح پزشك خانواده را به عنوان يكي از مهمترين طرح‌هاي حوزه سلامت در دستور قرار دهيم و براي هر فرد پرونده پزشكي در نظر گرفته شود تا ضمن كنترل بيماري‌ها و درمان افراد مصرف داروها نيز از نظر حجم، كنترل شود و معتقدم اين طرح را مي‌توان ظرف پنج تا شش ماه عملياتي كرده و چارچوب اصلي آن را شكل داد.

رييس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع جذب دانشجويان پزشكي خارج از كشور براي تحصيل در داخل كه از سوي يكي از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مطرح شده بود، گفت: اين ايده خيلي خوبي است كه از كشورهاي ديگر دانشجوي پزشكي بگيريد. ظرفيت‌ها موجود است و مي‌توان با احياي دوباره نظام آموزش شبانه به تربيت دانشجو پرداخت. سطح دانش پزشكي ايران بسيار بالاست و چه بسا تحصيل ايرانيان در دانشگاه‌هاي پزشكي خارج از كشور هيچ دانشي به علوم پزشكي كشور اضافه نمي‌كند لذا بهتر است ايراني‌ها در كشور خودشان رشته پزشكي تحصيل كرده و حتي از ديگر كشورها نيز دانشجو جذب كنيم.

احمدي نژاد با اشاره به فعاليت پزشكان خارجي در كشور در دوره قبل از انقلاب گفت: در آن مقطع وقتي براي درمان يك بيماري ساده به درمانگاه‌ها، مراجعه مي‌شد، پزشكان خارجي در آنجا بودند، اما الان به جايي رسيده‌ايم كه خدمات و دانش پزشكي صادر مي‌كنيم.

رييس جمهور به اقدامات انجام شده در بخش پژوهش بهداشت و درمان اشاره كرد و گفت: در اين زمينه نيز اقدامات خوبي انجام شده و خوشبختانه داروهاي خوبي هم توليد شد، و از همه شما مي‌خواهم كه در زمينه توليد دارو برنامه‌ريزي كنيد و هر كمكي هم كه نياز باشد دولت آماده انجام است.

احمدي نژاد با بيان اينكه سطح توقع ملت از جامعه پزشكي كشور بالا رفته است، گفت: اين يك انتظار به حقي است و البته لطف خداوند است و اين انتظار نيز خود افق پرواز ايجاد مي‌كند.

رييس جمهور تأكيد كرد: وقتي دارو به عنوان ابزار فشار بدخواهان ملت قرار مي‌گيرد، بايد آن را خودمان توليد كنيم تا اين حربه خنثي شود.

احمدي نژاد تصريح كرد: اينجانب به شدت با تبديل شدن بخش بهداشت و درمان به بخش تجاري مخالف هستم زيرا كسي كه به دنبال كار تجاري باشد، بايد در بخش مناسب آن فعاليت كند و طبابت همواره در ايران حرفه مقدسي بوده است و نبايد عرصه تجارت شود.

رييس جمهور در اين زمينه به مسأله اخلاق پزشكي اشاره كرد و گفت: اخلاق پزشكي به معناي پايه تنظيم‌كننده رابطه بيمار با يك پزشك است و از آنجا كه بخشي از باهوش‌ترين جوانان در حوزه پزشكي وارد مي‌شوند مسأله مادي خيلي زود آنها را اقناع مي‌كند و در حوزه اخلاق هم در كمترين زمان به آن حد و مرزي كه بايد، مي‌رسند.

احمدي نژاد در بخش پاياني سخنان خود با تأكيد بر اينكه انسان جاودانه بوده و براي ابديت خلق شده است، گفت: انسان خلق شد تا در بالاترين مراحل هستي زندگي كند، اين دنيا فرصتي براي پرواز به كمال است و به رابطه بين انسان و خدا خلاصه مي‌شود.

رييس جمهور با بيان اينكه همه درخواست‌ها به خدا برمي‌گردد و ما همه از خدا تقاضاي خود را مطرح مي‌كنيم، افزود: هوشمندان عالم از اين زندگي جز خدا چيزي را نمي‌خواهند. ماديات، پست‌ها و مقام‌ها در اين دنيا هيچ اصالتي ندارند و به خودي خود ارزش و ضد ارزش نيست، اما اينكه چطور از اين مراحل عبور شود، ارزش يا ضدارزش معنا مي‌يابد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه ملت ايران انقلاب كرد تا به خود انساني و الهي برگردد، تصريح كرد: بهترين كانون‌ها كه فرهنگ انسان بودن را گسترش مي‌دهد، دانشگاه‌هاست و دانشگاه بايد نيروهايي تربيت كند كه خود را بشناسد و رسالت اصلي دانشگاه‌ها فراتر از نيروي انساني متخصص، تربيت انساني است.

رييس جمهور تأكيد كرد: اميدوارم نظام سلامت كشور همانگونه كه در ابداع، نوآوري و علم، كارهاي بزرگي انجام داده و در جهان درخشيده است در آينده نزديك به جايي برسد كه پرچمدار تربيت و ساختن انسان‌هاي بزرگ و تقديم آنها به جامعه بشري، شود.

احمدي‌نژاد گفت: بايد جامعه شاهد را برپا كنيم تا جامعه جهاني شاهد برپا شود و شما نشان داده‌ايد كه اين قابل تحقق است و مطمئن هستم اهداف بلند سلامت و بهداشت كشور به دست تواناي شما تحقق مي‌يابد.

پيش از سخنان رييس جمهور سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تعدادي از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

طريقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين نشست، توجه به عدالت، كيفيت و كارايي در موضوع سلامت را مورد تأكيد قرار داد و گفت: عدالت در بخش بهداشت و درمان به معناي آن است كه سهم مردم از پرداخت هزينه‌ها از جيب‌شان كاهش يابد و پرداخت هزينه‌ها بايد در حد توان و دريافت خدمت در حد نياز باشد.

وي با بيان اينكه رعايت كرامت انساني بيمار در مسأله كيفيت بهداشت و درمان مهم است، گفت: رعايت استانداردها چه در زمينه تربيت نيروي انساني و چه در زمينه تجهيزات و امكانات در مسأله كيفيت بهداشت و درمان بايد مد نظر باشد.

سرپرست وزارت بهداشت و درمان تاكيد كرد: در بخش كارايي نيز بايد به اين نكته توجه شود كه از امكاناتي كه نظام در اختيارمان مي‌گذارد حداكثر بهره‌برداري صورت گيرد كه در اين زمينه‌ها جاهاي خالي زيادي وجود دارد و بايد اقداماتي در اين زمينه صورت گيرد.

طريقت منفرد به قانون برنامه پنج‌ساله توسعه كشور اشاره كرد و گفت: در بخش سلامت و بهداشت و درمان بايد اين قانون را با سرعت هر چه بيشتر اجرايي كنيم.

شيراني رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه 22 سال در حوزه سلامت و درمان مدير بود، گفت: انصافاً كاري كه در دولت نهم و دهم در حوزه سلامت مردم انجام شد، در هيچ زماني انجام نشده است و اين اقدامات انجام شده اصلاً با گذشته قابل مقايسه نيست.

وي خطاب به رييس جمهور گفت: با همت شما كارهاي بسيار بزرگي انجام شده و شما ثابت كرديد كه از جنس مردميد و ما در دوران شما ياد گرفتيم كه چگونه كار كنيم.

شكيبا رييس دانشگاه علوم پزشكي سيستان و بلوچستان نيز با بيان اينكه كلنگ احداث 757 پروژه در دولت نهم و دهم در اين دانشگاه به زمين زده شد، گفت: 597 پروژه به بهره‌برداري رسيد و 160 پروژه نيز از 20 تا 80 درصد پيشرفت كار داشته و هيچ پروژه‌اي هم تعطيل نشده است.

وي با تأكيد بر اينكه خدمات بسيار زيادي در سطح استان در بخش كنترل بيماري‌ها انجام شد، گفت: خوشبختانه فلج اطفال به طول كلي از بين رفت و در بخش كنترل بيماري مالاريا نيز موفقيت‌هاي چشمگيري داشته‌ايم.

محمدي رييس دانشگاه علوم پزشكي يزد نيز با تأكيد بر اينكه رضايتمندي مردم، عدالت در سلامت و عدالت در توزيع متخصص در اين دولت نسبت به دولت‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده است، گفت: ما با همه وجود و توان در خدمت دولت هستيم و اميدواريم حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي لازم صورت گيرد.

وي همچنين بخش‌هايي از ميثاق‌نامه‌اي را كه از سوي روساي دانشگاه علوم پزشكي تهيه شده بود قرائت كرد.

ابوالقاسمي رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز با بيان اينكه بودجه سازماني ما از سال 85 تا كنون 12 برابر شده، گفت: دستاوردهاي كسب شده در بخش سلامت و بهداشت و درمان بيش از حد تصور است و موفقيت‌هاي خوبي نيز در زمينه فاكتور 7 داشتيم.

وي افزود: دولت احمدي‌نژاد به خوبي به موضوع هدفمندكردن يارانه‌ها پرداخت در حالي كه سال‌هاي متمادي عده‌اي فقط شعار دادند و از كنار آن عبور كردند. همچنين در زمينه تربيت نيروي انساني در بخش بهداشت و درمان گام‌هاي بلندي برداشته شد و به سطح بي‌نيازي رسيديم.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.